Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 15 juni 2011 14:58

Första halvan av dagens verksamhet involverade ett stort mått av snurrande som det tog den andra halvan av samma dag att ordna upp. Snopna resenärer fick se det nyframställda X2000 bli ihopplockat igen bara för att bli ersatt av en till synes identisk enhet en kvart senare.
Sen att det även glömdes kvar vissa viktiga köra-tåg-papper som senare fick fjärren att åter ta tillbaka signalen var väl bara ett i mängden, denna dag..


Några dagar tidigare i Hagalund får världens kanske yngsta (och havererade) regina låna lite startkablar från SJ:s kanske äldsta Rc..

 

ANNONS
Av storm - 7 juni 2011 08:15

Lokskada stod det som anledning på den sena ankomsten av gråsuggorna till spår tre. Sen hur en motorvagn kan ådra sig en sån är blott ett mysterium. När dom väl anlände var det bara ett elände, en trea. Det blev såklart lika fullt som på pissberget i hultsfred fast på ett inte-så-festivt sätt (jag satt i en gråsugga, inte full-o-go i ett kvasi-tält).
En plötsligt uppdykande röd signal mottogs av gråa lådan vid skavstaby och dagens första ATC-initierade nödbroms blev ett faktum. Tur att suggan hade fina bromsar. Jag fick minst fem sekunder på mig att lossa ut bromsen, hade nog blivit en del knäckta näsor och osorterade frakturer annars.  Fjärren ringde med ett oroat "står du still?", och bekräftade spårbeläggningen som skickat samtliga signaler i området till röda lampans land.

en duns i plåten plasten nånstans vid Tobo skvallrar om SFD-aktivitet i området, jag såg verkligen ingenting i skymningen. Sen att min frontruta är helt flugad gjorde inte saken bättre.
Sen var det bänken igen ja..

Resterande resa är rätt suddig med endast en bortglömning av Gävlefjärren med tillhörande bortryckning av nattågets utfartssignal som följd. Radions antenn var kopplad till S-rälen via jordningskretsen, som sig bör på en X40 kan tilläggas, så endast medhavd musik var gångbar.

ankom Cst +5, ingen applåderade, apan samlade ihop cymbalerna och gick hem.

ANNONS
Av storm - 5 juni 2011 18:27

Dagens Two Towns skulle avnjutas, SJ-stajlen. Dock kunde viss bismak av gråsugga skönjas. Resan till Gävle var nästan behaglig, trots den något gråa bismaken. Av nån anledning gick merparten av alla betalande av i Tierp, undrar om det var nåt jag sa..?
Lämnade Gävle kort efter ankomst, också väldigt schmooth..?
I Uppsala har det varit en manga/anime konvention och en shinobi-of-the-cloud sprang och sprang (som dom ofta gör) men lyckades ändå med att inte hinna med tåget (som dom oftast gör) när min ombordare ruttnade på alla ninjor från hidden-village-of -dra-fötterna-efter-dig som inte kunde bestämma sig angående tågfärden. Två schnabba stopp och en stoppbockskram senare är arbetsdagen slut.. Jaha.. Va? Hallå? Imorgon har jag det där förgrämmade mjölkpallsrejset i dalarna, suck..

Av storm - 4 juni 2011 22:12

NEJ! Bloggen är inte död, bara väldigt insnöad..

och nej, det var inte jag som gjorde detta(denna gång):

http://www.expressen.se/nyheter/1.2458822/tagforaren-missade-tranas

Av storm - 29 april 2011 22:09

Rött i Karlberg!? På andra sidan den krökta, smala plattformen stod redan ett annat SJ-tåg som råkade rattas av en kurskamrat! Vi hoppade bock in till Cst, jag hamnade på spår tolv. Körde tåget till bajset mha rangerpidutten, öppet fönstrer i solskenet. Väl i Hgl blir jag åter omkörd av samma person. Jag får "framåt, öka.." Strax innan tåget bredvid och kör åter om bara för att få stopp i en dvärg lite längre fram.. Lagom till uppställningsspåren har jag åter tagit ledningen tack vare innerspår. Växlingspersonen ser något vild ut i blicken när de två tågen ankommer spåren bredvid varandra simultant, hon ber mig vänta så hon hinner hänga av tåget bredvid först. Lyckas återigen växla förbi kollegan (på nåt trafiksäkert men outgrundligt sätt?) för att sedan sätta fart mot lokverkstan, det andra loket tätt i hälarna.
Flaggade ned en 'sugga och passade tillbaka till tokholm.
Varvet därpå kan nog tillskrivas tyfonen, det var länge sedan jag haft så många bomkrypare och dörrkramare. Gjorde ett halvglatt utrop om rufsigt hår och tappade armar, önskade en trevlig resa. Fick lite välvilliga kommentarer från resenärerna invid stoppbocken på spår tre.
Det sista varvet på samma sträcka blev helt kocko med extra allt av, ja allt.. Mina ombordare överlevde iallafall (typ) och vi kom till U. Hemfärden blev som tjänstetåg pga en av incidenterna i början av färden. Märkligt..
Heldränerad av arbetsdagen satt jag och halvsov på tunnan hem. Helg.

Av storm - 26 april 2011 07:15

Ytterligare ett Blg-pass avverkat.
Påjnters från detta blir först den sedvanliga sena avfärden pga likaledes sena anslutningar från ett rivaliserande bolag. Sedan följde de lika sedvanliga lattjolajbans med nödtalsenheterna som utmynnade i diverse inte-så-roliga händelser och tillrättavisningar.
Tjugo minuter sen till Blg och den nu lika mycket kortare rast som skulle avnjutas där. Jag fimpade lamperiet i 'suggan och bänkade mig uppe i gula-lapp-utrymmet för lite stäng-öga. Det är fantastiskt vilka underverk en fyramånaders bäbis kan göra för (mot) sömnproblemen, nu somnade jag strax innan jag yttrat mitt första klagomål.. (?)
Nästa etapp kom att speglas av det som än så länge saknats i ekvationen = djurlivet! (Djurdödet?)
Tror inte jag hittills sett så mycket älg på samma ställe förut som mellan Falun och Sandviken denna natt morgon (noll-fyra-nånting)
Det blev en och annan lackstrykare (pälsstrykare) men inget ens i närheten av nån fatal ännkaunter och Uppsala upphanns utan större besvär. Denna tur ankommer U i ungefär den tid många vill måste åka till jobbet så tåget blev ståplatsfullt direkt. Ankom Cst, åkte hem.

Av storm - 23 april 2011 21:07


X2:an betedde sig plötsligt som en rodeohäst och kastade nästan ur mig från stolen. Bromsade kvickt ned för att kolla att man fortfarande stod på spåret. FIS ansåg att samtliga hastighetsgivare var kass?
"fukt", sade driftstdöden och "koppla ur en modul som du sedan kopplar in när du når Norrköåing.".
gjorde en urkoppling, X2-madamen betedde sig igen..
I Hölötrakten höll jag på att klippa en motorcykel som måste ha misstolkat betydelsen "liggande bom"..
tågmötet som skulle skett i Nyköping skedde nu i vackra Sjösa istället, tack vare förseningen.
Lämnade över i Linköping med tjugo minusminuter.
Men jösses vad Linköparna får mycket påskgottis i deras raslokal! jag ådrog mig en redig sockeröverdos och höll på att somna som ett as i soffan innan nästa tåg skulle övertas.. den mycket trevliga tio-år-på-SJ - jubilantombordkvinnan bjöd på kladdbrownies som hjälpte till att balansera sockerkoman.
En mängd bygelstuds föranledde en försiktig inbromsning med strömavtagarväxling på en kort men lämplig raksträcka vid Lästringetrakten.
I Söö passade jag på att putsa på bromsa-till-stopp medelst enbart elbromsen eftersom man hade ett flertal gröna minuter att spendera. Denna gång satte jag stoppunkten prick på vid hundrasjuttio meter, fem meter till godo. Inte illa när man påbörjade inbromsningen vid stationstavlan för driftsplatsen i fråga. Ankom Cst med tre kvarvarande gröna minutrar, najs..
Har haft en överhopning med skyddsuppdrag på sistens, börjar få kontorsarmar och dito hy.. Usch.. skönt att få sträcka på tågbenen och speciellt kul med X2 på Nyköpingsbanan!

Av storm - 14 april 2011 20:15

Den första riktiga vårdagen avnjutes lämpligast i ett Rc6 mot Falun! Med en välfylld evakueringstermos med svartkladd såklart!

Vårens första ornito-ologiska upplevelse kom tidigt med en s.k plattfink alt mosmes.

Någon hade spärrat av en del av plattformen i Hedemora vilket gjorde en framdragning till U-tavlan lämplig. Om nu inte samma dåre även hade snott sagda tavla, så framdragning till plaff-tormens ände, motsv. blev det..

Däckade totalt på hotellrummet, hade inte ens en gnutta ångest över det fina-utomhusmässiga vädret. Nog för att väder allt som oftast avnjutes just utomhus, bortsett från det släppta som knappt avnjutes alls. Beroende på läggning då..

Efter läggningen var det dags att återtåga mot tokholm igen, jag fick en grande-tour-de-fars av tågmöten som terminerade i och med en katt som gjorde ett otäckt ljud när denna terminerade sig i min högra banröjare (plogen). Ringde in denna händelse till fjärren så inte lilla ida skulle behöva vänta på jufsan hela natta..

En jättebamsing till älg smög omkring utanför A-trains depå, såg ut som han hade beef med nån pormask därinne.. hmm..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se