Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 19 februari 2012 20:45

ja, vad VAR det som skulle ske på måndagen?
det skulle komma att handla om denna individ:

och även denna lilla nätta Körplan:

sedan skulle även "Kra" figurera både här o där.(?)
återkommer..

Av storm - 17 februari 2012 21:27

Ett lyxvarv till götet. Dessvärre blir fordonsleveransen senarelagd pga dålig kontakt med ledning i Häggvik.. Dessutom plockas det bakre loket bort när väl ekipaget ankommer Cst. Tsk, tsk.. Men sex blockbromsade vagnar krönt med finlok är definitivt inget man skämtar bort. Det var nu åratal sedan man körde denna sträcka/denna konfiguration (känns det som) vilket ger utdelning i ett spännande val av bromspunkter. Lyckas ändå aldrig misslyckas helt med plattformsankringarna ändå, konstigt nog..

Är halvt slut när jag ankommer spår nio i Go: för att äta lunch. Det jag sysselsatte mig med på kvartstiden kommer i ett (antagligen toklångt) annat inlägg (med massa bilder, även detta antagligen).

 

Tåget drogs ut, trixades med. Loket tejpades fast i andra änden och sedan satt jag plötsligt i den tidigare bakre hytten inväntande gröna lampor.

Inga djur hade plogsug, inga X2-moduler beslöt sig för att hoppa ur (hade inga med mig), inga tyristorer ville tända igenom, inte ens kontaktledningen ville peta hål på humöret taket denna dag.

Najs!

Kommer fram till Cst med två gröna minuter i 'appen, slingrar mig ned mot tuben..

Av storm - 1 januari 2012 00:35

..Samtidigt, i centralhallen..

 

Av storm - 31 december 2011 15:36

Ja, gott nytt då.. jag firar mitt nyår bredvid stoppbocken på spår tre, alla är välkomna.. suck..

Av storm - 26 december 2011 22:00

Att mycket nada kan få plats i en generell arbetsdag. Dammit, jag som hade sett fram emot en najs lok-o-vagn - resa från Bollnäs!

jag smög ned till spår fyra..

 

..och multen 572 för lite passåka kaffe och kollegesnack innan samtalet kopplades fram och jag fick reda på min egentliga uppgift för dagen: fikarumssoffvärmarekaffedrickare..

inte ens en vända med två brödrostar till Hagalund med tillhörande kringväxling gjorde mycket för att dämpa tågsuget..

Hallsberg imorgon då?

[edit] copypaste med mestadels snor i hjärnan.. [/edit]

Av storm - 25 december 2011 22:19

Värst va gult det blev i sverige plötsligt, man kan juh tro att det är augusti..?

 

Vadan detta?

Jag tänkte ta min enorma lokväska och dra dit det orange:ea (?) växer, mañana. in the lajn åff djuuty såklart..

Får se hur långt jag kommer..

(bilden e schnodd och länkad till platsen för schtölden, bara som eftertandkräm)

Av storm - 8 december 2011 01:45

Hallsbergs skyddsängel är en fågel. Dess lockrop kan höras natt som dag. Det finns två generella stammar i denna fågelfamilj, den ena heter Blockbromsskrika och dess långnäbbade, strömlinjeformade kusin heter Gnisslig Skivbromsskrika. Dessa magnifika fjäderfän häckar alltid i närheten av bangårdar varav Hallsberg är en stor migreringsplats. Man kan även uppleva den klumpiga Drunsen, kurvgnisslan och den lite mera skygge Koppelslaksrycken när dessa vågar sig fram mot småtimmarna. Denna fantastiska fauna avnjutes som allra bäst när man inkvarterat sig i tegelbarren bredvid personbangården i ovan nämnda ort, man behöver inte ens öppna fönstret! Vem har tid att sova!?

Av storm - 29 november 2011 23:45

Eftersom detta blir min allra sista Borlängenatt så har jag, dagen till ära, ansat skägget som dendär McAvoy hade det i filmen Narnia. (Inte hovskägget alltså). Fyllde thermosen med te(?) och begav mig.
Det var inte lika surt som det brukar i surn tack vare den rättvända vindriktningen. Jobbets enormt korta vilopaus var dock lika sur som alltid, blåst eller inte..
Om man tycker om att köra om långsammare tåg på innerfilen ("uppspåret") så är detta arbetspass guld. I den aspekten blev jag inte besviken, i alla fall..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards