Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 11 september 2012 00:12

En enorm mängd svart kladd senare sitter man som så ofta förr; stirrandes på nån röd signal ute i Sverige..

ANNONS
Av storm - 10 september 2012 23:07

Märkligt att det så ofta blir tvåsiffrigt när en viss Storm dragit fram..

ANNONS
Av storm - 7 september 2012 18:27

Pust, den finns kvar..

Av storm - 5 september 2012 09:17

Sex månader senare har inte mycket ändrats på spåret.
Samma dörryckande i Cst, samma springande i Uppsala, samma bomkrypande i Märsta. Jag skriver såklart om Uppsalatågen..
Idag blir en rinse/repeat, ska bli spännande..

Av storm - 2 september 2012 10:04

Sex snabba månader senare, den nya litteran inrullad och avlämnad till de lokala fordonsoperatörerna. Jaha, vad gör man nu då? Ska jag gå till jobbet..?
..
Börjar starkt med två papptrattar mörk materia och en trave nya, fräscha bestämmelser..
Besök hos fältskären på måndag för lite triage angående mina nästa fem år av tågerier, sedan är det ut i verkligheten..

..gulp..

Av storm - 29 juni 2012 21:24

Bloggereringen har stagnerat.

Den nya litteran ankom helt utan, ja littera!

Den var även totalt befriad från dumheter som felsökningshandböcker, växlingsinstruktioner och allehanda bestämmelser. Min tillvaro just nu går ut på att bilda mig min egen handbok med åtföljande bestämmelser å detta. Vi syns lagom till lappmöglet, typ..

Av storm - 24 februari 2012 14:04

Hemresan gjordes ungefär på samma sätt som ditresan, dock var den så kallade triangelvändningen avklarad "dagen" innan. Vi avgick vid halv-tio-tiden på grund av sent mottagna körplaner, satte av söderut.

Har upptäckt vad övervåningens välvda sidofönster ska användas till: titta på norrsken, stjärnor och dito stjärnfall. Synd att dessa fordon inte kommer så här långt norrut normalt (säg inte det till nån..). Även synd att normalbelysningen är så tokstark att man knappt kan se ut genom ovan nämnda fönster vid en normal tågfärd (det kan du berätta). Tur då att funktionen "avstängning av enhet" samt arbetsuppgiften tjänstetåg/provtåg finnes, gärna samtidigt.

I Ånge blev det stopp, godset ville fram..

Ljusdalsurspårningen hade blivit åtgärdat redan i början av helgen, därför var det bara lite skräp kvar:


 

Sedan var det tågmöten. Lots of tågmöten. Vi kom in till Hagalund med runt två timmars försening. Vi avvecklade testet, skrev lite papper och gjorde lite telefonerande. min lilla parvel hade ramlat och smällt huvudet så frun hade tagit sig till Karolinska för en checkup. Jag virrade runt lite på olika avdelningar iförd orange reflexväst tills vi fått ett a-ok och kunde åka hem igen..

Av storm - 20 februari 2012 15:00

En fläkt skulle testas.
En gråsugga hade undanstyrts från normal verksamhet och gjorts tillgänglig i Hagalund.
Tre lokförare undanplockats från ordinarie jobb.
Världens (sveriges?) längsta körplan införskaffats.
Hotellrum bokats.
Just för detta ändamål.


Nu var det ju inte vilken liten fläkt som hels utan den stora HVAC som förser hela tåget med tempererad luft. Ska man vara petig så var det inte ens fläkten som ändrats utan leveransmodellen av luftflödet.

Jaja.


Vi lämnade Hgl fyrtio minuter innan körplanen ansåg oss avgångna och riktade in oss norrut. Det som i normal verksamhet var hela körpasset var denna dag en liten snutt. hela resan till Kra (Kiruna) skulle ta sexton timmar, enligt planen. Rackarns vad fläkten leveranssystemetellervaddetnuhette skulle få!


Vi skyddsombud samt alla drabbade från förarkåren hade under en lång tid klagat på att det var ett väldigt drag från HVAC. Nu hade äntligen företaget tagit upp frågan och byggt en testrigg (eller snarare var denna den tredje iterationen).
Testkörningen lät dock vänta på sig så jag tog på mig att själv försöka anordna detta. Ett seriöst linjebokspluggande samt a-jour med SMHI, sedan de sedvanliga isch och körplanen rasslade fram ur skrivaren. hela körplanen var för lång att kunna skrivas ut i ett svep men jag hade haft näsan i linjeböckerna alldeles för mycket för att kunnat glömma orter som Bräcke, nåntingFors och nåntingTräsk. För att ej förglömma alla ditoVaara. Uppdelad, indelad och avdelad kom den snällt ut från skrivaren..

Resan delades upp i arbetstidsmässigt lättsväljda bitar som de tre förarna skulle tvinga i sig under de sexton timmarna.

En del sköna säkerhetsordrar kunde utläsas varav favoriten "Renvarning" befann sig mellan Hällnäs (Hls) och Vindeln (Vdn). Det befann sig en hel del kadaver på platsen vilket kanske hade föranlett ordern. Vad som skulle utföras mha denna var dock oklart.

betraktelser från resan, bildligt menat:

        

        

        

        

        

       

Märkligt nog var vi nio minuter tidiga in till Kiruna Central, vi hann precis hamna ivägen för ett avgående skräptåg från sjöspåren för att sedan ge oss i kast med en icke-slutande växel. Desvärre fick vi inte några rejälare minusgrader under färden utan fick hålla tillgodo med kanske minus femton..

Hotell Ferrum, nio timmar, sedan hemresa..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se