Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 17 oktober 2012 07:35

Ytterliggare en arbetsdag, ytterligare en drös med Uppsala.
Samtidigt, på spåret bredvid. Vad håller JAG på med..?

Av storm - 14 oktober 2012 21:58

Borlängenatten blev ersatt av Hagalundsnatten, en räcka kvartstid avgränsat av en dygnsgräns och tvenne Uppsalavarv. På uppsidan är det nu runt fyra timmar med små kryss samt en uppgradering i fordonsmängden, för att inte tala om två bokstäver innan siffran på litteran. Den enkla översättningen låter som följer: Rc samt fyra timmar i nya lundens spa/rekreationsanläggningar!
Trafikledningen måste ha känt på sig att jag skulle försova mig eftersom telefonen påbörjade vad telefoner gör bäst (ja, eller vafan.. Nuförtiden vete sjutton) INNAN jag ens klivit över det sista kvarts-krysset. Eftersom jag hade telefonen/datorn på ljudlöst så sov jag dock glatt vidare..
Några minuter in på min gångtid är dock inte så farligt om man lyckas rekvirera ett såndär småfordon med dynamisk vikt under tonnet för vidare, och snabbare, färd till avgångsspåret.
Vem väntade där om inte en av dom sista lokmännen, han ville ha en uppföljning.. ? Så bra att jag kunde göra en så förtroendeingivande entré..

Av storm - 11 oktober 2012 20:21

Klargöring på spår 48, i bakgrunden FRIENDS ARENA.

Av storm - 9 oktober 2012 20:07

Då var lövhalkesäsongen officiellt invigd!
Jag släpade mig ned till uppställningsspåren bakom den kända och tämligen nyöppnade snabbmatsförsäljaren. Fina Dalarna.
Dock var klockan ett tämligen ofint slag förbi midnatt, kanske ett par.
Första maskin att starta blev inte oväntat Coffeequeen, därefter hjälpkompressorn osv etc..
Ombordherrarna påstod att man inte alls kunde ha två påsar kaffe i samma filter.. ?
Halkan slog till, direkt från spår ett! En halvmil senare hade jag uppnått den imponerande hastigheten av nittionio tusen meter i timmen!
Slirandet kulminerade i starten från Sala, konstigt nog. Höll på i två mil, kunde knappt överstiga hastighetsbegränsningen för de generella gummihjulsrattfordonen..
Ankom tokstan med tio röda siffror i marginalen, gjorde rundgång och drog till Solna.
En X2:a skulle vaktas en stund för att sedan dras till Norra ban. Åter hovrade jag över även det fordonets viktigaste maskin.
Märkligt vad en överliggning påverkar kaffeintaget.
Märkligt vad den inte påverkar halkan.

Av storm - 29 september 2012 23:00

Ett barnarbete föranledde ett uppfriskande mjölklopp till Södertälje.
Hade tråkigt, beslöt mig för att utforska den fantastiska bron.
Sedan fick jag även åter bekanta mig med Hagalund när en snabbvändning tarvades

Av storm - 28 september 2012 18:23

Ytterligare en go-fetch - dag..
Denna dags gryta klumpade dock ihop sig och föranledde ett frenetiskt till-rörande för att få till en lämplig soppa som även skulle räcka till alla.
Slå isär mult X2, hur var det nu igen..?
Hmm, noskon..?

Av storm - 16 september 2012 16:38

Gårdagen spenderades här-o-där med ett kort gulligt litet tåg. Fick testa godsspåret över essingeleden och även en schnutt av godsbangården innan det var affärer-som-vanligt mot Hellsburg.
Dagens affär är Mora, vilket fram till Borlänge gått finfint. Trots att loket inte ville kännas vid sina telefilter och därmed betett sig tämligen yxigt.
Vars tog nu kaffet vägen?

Av storm - 14 september 2012 21:44

Dagens ikast gavs det med lokdraget och Göteborg. Stockholmsfjärren ville inte att vi skulle åka, av nån anledning, så sent blev det och med finfin Götteavgång från spår tio.
Ovädret anföll nästan direkt från plattformskanten och försökte hålla slirvarningsindikatorn tänd konstant fram till Hallsberg, sedan blev det lugnt av nån anledning.


Lokdraget även från Go: var det.
Det ropades om vikten av att ha rätt sorts biljetter med sig, till den milda grad att en flicka (som tydligen även missat det där med biljetterna) missade att mitt tåg inte ens skulle stanna där hon hade tänkt sig att kliva av. Tandagnisslan uppstod till den milda grad att jag till slut ringde fjärren för att meddela avsikten att stanna i Töreboda, mitt veka hjärta klarar ju inte av just DET ljudet..
Slängpussar skickades i den generella riktningen åt den rundade plåtlådan närmast den dubbelt grönlysande stolpen, sedan raskt iväg igen mot/från solnendgången.
Nästa stopp skulle ju bli Kristineberg.. Kristinehamn..ehm.. Katrineholm! Eller juste det ja, det skulle vi visst INTE som ombordmadamen ringde fram för att påpeka. Ännu ett halvförvirrat utrop där jag tog tillbaka det mesta jag sagt i högtalaren för att sedan påstå lite andra grejer.
I stockholm hamnar jag framför ytterligare en flicka som var förvirrad, denna hade somnat och sovit förbi stoppet i Södertälje!? Hon verkade inte gilla åka pendeltågsalternativet alls utan blev pekad mot biljettkontoret för en biljett till gråsuggorna..
God helg! (jag ska tydligen tillbaka mot Hpbg och även norrut.. Hur ser DIN helg ut?)

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards