Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 21 februari 2013 13:00

Plötsligt var utbidningen slut. Plötsligt stod man i Gävle och väntade på sin första soloåkning. Plötsligt satt man mitt i blockerade traktionsomriktare, felaktiga dörrar och brandlarm från förstaklassen (tillåmed ett växelfel hade letat sig ända in i DMI). Plötsligt funderade man på VILKET fordon man hade fått utbildning på, X55 eller farfar..(?)
Plötsligt var man framme i Cst, med en minut till godo. Pust.
Det kanske var en ond dröm ändå.

ANNONS
Av storm - 19 februari 2013 22:42

Dag två på övningskörning X55.
lämnar spår 8 med välfylld svartkladdspapptratt och glatt humör. Tåget mår även det finfint med endast lite småfel som skramlar runt i de smått obegripliga menyerna. I Sala ska handikapplyften motioneras, vilket var med viss svårighet.
strax efter nollsektionen gnäller densamma nånting om att inte vara längst ned, vilket föranledde mig att stänga av den. En VCU i närheten blev antagligen förbannad och började bråka med den lokala gatewayen som grät ut till sina vänner som sedemera mobbade ut tågvärmesäkringarna i bistron. Trefasen sympatistrejkade och sänkte databussen. Detta gjorde att ETCS, i ett raserianfall, tog sina vänner tryckluftsbromsen och magnetskenan och gick till stan, så att säga.
Jag sitter samtidigt i en förtvivlad tvåfrontskvitteringsbatalj med mina opponenter DMI och IDU. Fattar föga av situationen.
Eftersom det mesta roliga oftast händer under kjolen var det även där som felsökningen både startade och avslutades. Min handledare gjorde en norsk tokresett (lekmannatermer=dra ur sladden) samtidigt som jag satte på mig hundhuvudet och tog ett informativt (nåja) varv runt i vagnarna.

Med en timmes försening ankom vi Falun och rejset att hinna äta lunch, sedan raskt på't igen för återresan mot tokholmen.

ANNONS
Av storm - 18 februari 2013 18:32

Eller kanske en burk kondenserad utbildning. En veckas teori och några dagars praktik, snart dags för examination. Det mest dramatiska som hände denna dags praktik var en ugn som pajade.. i det lokala lunchhaket i Suc. Detta gjorde ett besökt till MAX av nöden krävt.
Imorgon blir det ett finvarv till Falun för en komparativ studie av köttskivor mellan bröd. Och X55 förstås, fast utan bröd. Antar jag.

Av storm - 21 januari 2013 15:09

Pga en örn, en X55:a och ett övergångskoppel avgick mitt Uppsalatågsätt från spår tio. Till allas förvirran.
Just nu sitter man just i U och väntar på avgång, den har ju blivit två minuter senare tack vare alla dessa vita Coradia Simplex.
Senare idag blir det X2 till Jönköping..

Av storm - 10 januari 2013 10:41

Trängsel till bajset idag, vem kunde tro..
Efter en vecka med omväxlande Uppsala och Eskilstuna är dock vad som helst uppfriskande.
Har hört talas om att det snart är dags för lite utbildning på SJ:s mest fusk-krom utrustade fordon: X55! Har längtat till landet med lättluncher och kakbufféer länge nu, speciellt om det ska ledas av allas våran favoritmustach!

Av storm - 2 januari 2013 01:05

Första dagen efter semestern, tillåmed jobb-diskmaskinerna verkade bära på nån sorts frustration, om än skitiga gafflar..


Jouren avbröts, som den oftast brukar, av jobb.. Ett par gråsuggor ville till Arboga och tillbaka. Ombordaren ringde när vi lämnade Cst för den obligatoriska Karlbergsvändningen, hon antydde något om spruckna fönster.
Detta ledde till ett interkomsamtal med min med-vändande förare, ett samtal till fröken G på fjärren samt ett till mister T på Driftstöd, sedan gick färden vidare norrut mot Hagalund istället och avställning av den trasiga 'suggan, synd att det skulle vara just noll-sjuan.. Suck.
Detta gjorde att Arboga-delen blev scrubbed till förmån för rättidighet från Et-Norrut, jag hamnade bredvid några flisburkar för en stund. För begrundan.
Sedan skulle det väntas på den där ersättningsbussen som nu varit och vänt i Arb. Detta gjorde å andra sidan att jag slapp min nu ensamma 'däckare på centralen och kunde komma hem istället..

Av storm - 1 januari 2013 09:51

Ett egenmässigt tagande ur tjänst denna vinter pga semester gjorde att ni inte behövt läsa om "kontrollera växlarna" eller andra dramer som antagligen skulle spårat ur på enda eller andra sättet, alternativt klivit ut vid närmsta korsningsväxel.
Sista veckan har den nya litteran haft högnivålarm på en tidigare varmgång vilket har medfört tämligen mycket beordrad övertid å min sida.
Om några timmar ska man dock till basen för att kasta in ett antal arbetstimmar, de första både efter semester som efter nyåret.
Fika?

Av storm - 23 november 2012 22:16

Helkväll på kruppsala, vilken fest!
Termosen är fylld för andra gången, vad kan gå fel?
..inget, än så länge..?
Det är dock nästintill vansinnigt tråkigt, bortsett från när man passerar solna. Domdär HTC (hth?) spelar visst på hagalunds vänligaste arena och jag nojar om ett tjugotal förfriskade anhängare som plockar svamp på U1..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se