Storm -En tankedump

Senaste inläggen

Av storm - 22 november 2010 23:45

Det är halt. Så pass halt att driven går upp i "hel ventilation" lite då och då för att kyla efter de uppvarvande/slirande motorerna. Det är dock inte så halt att det påverkar tidhållningen, jag blir alltmer tidig. I Finnerödja tutar jag på en svartklädd blingad gås med konstig näbb som hänger innanför säkerhetsutrymmet framför mig.. Tycker det där uttrycket är rätt kul, säkerhetsutrymme alltså. Nog för att "tjäderhona" är tämligen skoj, men det namnet innebär inte riktigt samma paradox som det tidigare ordet. "För bästa säkerhet, håll dig borta från detta utrymme"-roligt.. Eller också vet jag inte vad jag babblar om, som vanligt..   

Ankom götet utan något övrigt schpännande strax innan tidtabellen, kan inte riktigt vänja mig med dagar som bara flyter sådär pär-fekt, nåt knas är det (med mig).

Tog mig till råjall för en tupplur....Alltid lika fint det där hotellet, nu med julpynt!

Telefonen ringde nära-konstant under min tilltänkta paus, den fortsatte ringa även när jag skulle ta nästa tåg i besittning. Nu ringde föraren från det tåget jag skulle ha. Detta tågsätt hade en läckande luftfjädring i driven.. Hmm.. Spindelsinnet börjar pirra lite..

X2:an har även sånt där roligt jultomteskägg.. (siitkamera)

Stannar i Alingsås och Skövde utan något mer än lite varningar om Msr:er och Nsr:er.
I slutet på Älgaråssträckan börjar det blinka gult, orange och rött i tablån, FIS:en presenterar lite kryptiska meddelanden om dragna nödbromsar, lång gångtid på kompressorn och spridda slangbrott! Bromsen går till, försiktigt till en början. Bromsen går inte att kvittera/överbrygga och till slut är tåget försatt i full luftbroms, jag slår till bromstrycksvakten med pådrag för försöka mildra rycket när ekipaget kommer till stopp. Hmm, att det gick inte att kvittera/överbrygga betyder att det inte är nån dragen nödbroms. Dammit..  
Gör ett utrop för att förklara det plötsliga stoppet och skälet till det. Pratar med ombordaren, har han noterat nåt blåsande mellan nån av våra vagnar? Kanske lite mellan vagn ett och två? Huvudledningen töms helt på under tjugo sekunder, när jag testar, vilket dels tyder på en hyffsat stor läcka och dels betyder att jag får svårigheter att hitta den innan kompressorn ger upp och strömavtagaren ramlar ner. Ramlar den ner har vi gått från en lite trist situation till en allvarlig-frysa-ihjäl - situation ganska raskt..
Går ut till förstaklassvagnen för att titta lite på den eventuella läckan. Kryper ned under tåget där jag inte kan konstatera nåt slangbrott? Tittar även på vagnen närmast bredvid utan ett konstaterande(?) Avaktiverar manövervagnen, går mot driven för att aktivera där. Öppnar en dörr mot skogen för att lyssna var/om det läcker. Det hörs ett pysande/blåsande nånstans! Jag rör mig bredvid spåret mot driven, ljudet tilltar..

Det är driven som blåser, nånstans i boggiehöjd. Jag går upp och aktiverar. Kliver ut o tittar in.. Ett flertal slangar hänger och dinglar under X2:ans drivenhet, fästena har helt sonika spruckit. Sedan följer ungefär fyrtio minuter av uttröttande felsökning och försök till felkorrigering tills det något tråkiga slutresultatet uppenbarar sig: evakuering av resenärerna till nästa X2:a, dock lyckades jag släpa min p-bromsgnisslande enhet till en liten mjölkpall i Gårdsjö så vi skulle slippa en gunde-svan evakuering i mak-a-dammen. Jag och ombordarna gjorde täta utrop för att försöka hålla humöret uppe på alla stackare som satt i tåget. Tror ett av mina utrop handlade om en presentation av en fram-å-tillbakaspringande lätt förvirrad ung man med tveksam frisyr som jobbade på att fixa tågeländet, gav lite glada miner ute i tåget.

Alla bytte till det något mer hela tåget som rullat in bredvid, dörrarna stängdes. Jag fick en kram av en glad (och trött) ombordare som nu kanske skulle få en kort rast. En såndär isande men-vänta-nu - känsla infinner sig när den sista dörren stängs och tåget rullar av plattformen, lämnar mig och en dam med rullväska kvar i Gårdsjö. Känslan handlade om att jag helst velat vara ombord på det fungerande tåget, damen var glad över att hon fått kliva av här eftersom hennes bil stod parkerad bakom knuten (?) hon skulle klivit av i Hallsberg och sedan tagit en dieselsugga tillbaka hit ändå, alltså..jaja, en glad kund hade jag idag iallafall då   (om man bortser från den helt (host) perfekta (tittar lite på naglarna)  körningen till götet då..). Vi pratade en kort stund, tills jag kände att min upp-i-varv - energi tagit slut och jag börjat frysa rejält.

Klev ombord på det nu spökligt tomma tåget, lyckades lokalisera en stackars ensam lasagne längst in i en cart som fick ett kort besök i micron för senare färd ner i min mage.. Satt en stund för att få upp värmen och tankehastigheten igen innan jag återupptog mina förflyttningsförsök.

Det tog mig några timmar (tror jag) men plötsligt hade jag fått loss på alla bromsar som inte skulle vara till och även lyckats testa alla bromsar som jag ville ha fungerande, på ett JTF:sigt sjysst sätt.

   

Nu vill jag iofs ha alla bromsar i ett fungerande skick men man får inte som man vill nån gång alltid.

Precis när jag är i begrepp att smyga iväg ringer fjärren för att meddela att dom lyckats placera det långsammaste fordonet på den norra hemisvären framför mig: en annan X2:a! figures..

Jag svarade nåt om att ha gett upp vilket genererar lite skratt från en i övrigt rätt busy fjärrorist.. Denna hade åttio som Sth och jag gjorde som jag sade, gav upp. Ställde farthållaren på en lämplig hastighet och korsade armarna för inför en lång färd tillbaka till Cst.

När jag äntligen ankommer Sst får stoljäveln fnatt och vill hissa mig för mina stordåd, bokstavligen. Fantastiskt upplevelse att köra med vänta-stopp i Storkholm Södra samtidigt som en fanatisk stol gör en Alice-i-underlandet.. Jag ledsnade, stannade och ströp den! Även detta bok-savligen i och med en liten kik under fürerbordet..

Rullade även ut eländet till Hgl (ajajaj) där jag fick sjuts hem, klockan var vid detta laget dagen-efter. Även jag..

Av storm - 19 november 2010 18:30

Måste ha somnat strax innan tio igår.. vaknade strax innan tio idag!

Dagens jobb var en "halvmult" från götet, sen nåt strövarv till Et..

"Halvmulten" betydde att första enheten skulle gå full-furnerad men låst till stockholm vilket även skulle innebära kaffe-stopp! Tur att jag även denna dag framhärdade i mitt eget personliga kaffe-dito. Fyllde teromos med te istället (lamt, jag vet).

Fan, har dom bytt neuman-anläggningen i bakre bistro? Vem är denna LARS.01 kan man undra.. 

Vid infarten till Hr möter jag ett godståg och får ett inte ovanligt halverat hastighetsbesked i ATC som plongar upp i huvudindikatorn lite ilsket. Rött vid plattformen. Den lokala klareraren ringer upp, mitt i det högtalarutrop jag precis gör och ger samtliga ombord lätta hjärnskador (dom där små plastankorna låter förbannat mycket.. och även tämligen illa). Han förklarar det jag nog redan visste om platsen, att vissa växlar hoppar lite när godstågen passerar vilket innebär att andra signaler ändras till rött en kort stund. 

Jag gör ett förnyat utrop efter samtalet där jag lovar nånting om "riktigt fort" osv.

Den bakre enheten studsar med sin bygel en del, hotar med att stänga av sina Msr, Nsr. Varnar för överströmmar i Trl1

I Hallsberg är jag så pass tidig att jag hinner bak till bistron för lite te-på-fyllning och ett toabesök (inte i bistron)

Sedan blir det ett gäng 4H som gör att jag är sen in till Söö där jag stannar riktigt långt fram

Stannar man så här nära huvudsignalen får man balisfel, check!

Det och lite avstigningsbekymmer gjorde trots allt en försening på kanske tionånting..

Eskilstunavarvet avverkades med en nyfylld termos.  mössa, handskar och tröja på samt maxvärme inställd i DDU.. hm..

Av storm - 18 november 2010 20:45

Dagens hopplock ska tydligen terminera i götet, det börjar med ett tåg från samma ställe. Detta skulle köras till hagalund. Vid furneringen står ingen liten truck o väntar, varken ny eller gammal. Jag orkar inte ringa till trafikledningen eftersom jag oftast blir "först i kön", men aldrig verkar komma fram till nåns telefon..

I hagalund är det frid och fröjd (nåja), ända fram till spår femton i hallen där nästa intermezzo ska påbörjas. "Konsten att trycka vatten på rörliga fordon" alt. "Att göra göra ett trehjulsställ från stillastående med vattentryckarmops", eller "Ja'e ny-o-ställd, har präsis fått min utbildning"..

Växlingspersonalen ger mig framåt, efter en kort stunds stillastående. Jag kollar i min högerspegel, nån pippigul person precis kopplat en vattenslang till en av vagnarna. Samma person står mest och tittar på sin vattenslang som nu mest håller på påbörja en vattentryckartrehjulings-släpning-mot-löjligt-litet-blått-plåtskåp. Jag tömmer min huvudledning medelst bromskontrollern, öppnar hyttdörren och tar ton: "Va FAN gör du!". kliver ur loket och travar bort mot den gulklädde liraren. Växlingsmadamen antyder att "hennes" tågsida inte har några slangar kopplade. Jag är hyffsat surnad vid denna tidpunkt och börjar peka med hela handen på vad, bland andra, hon skulle göra just i detta nuet!

pippigulkillen upphinns, jag frågar ett: "Jaha, hur kändes det där då?".

Han svarar med nåt försiktigt "fölåt..". Jag fortsätter med att servera en riklig portion med säkerhetstänk, (o)hyfs och (o)tänk!

..sedan skulle tåget delas och loket gå i stall.. 

Sa jag att jag tänkte jävlas med kroppen och sluta dricka kaffe idag? Kroppen svarade med att ge en saftig huvudvärk samt den där sköna sengångarkänslan.

Nästa etapp blev det snudd på obligatoriska uppsalavarvet. Eftersom det egentligen var ett tåg till Hellsburg som tog en genväg via spår tre i Uppsala så blev det bara ett stopp i Märsta. Detta brukar ofta följas upp av ett direkttåg till götet, efter en snålt till(bort)tagen rast.

Dagens signalfel i mockba södra bidrog till en mysig stämning vid spår tolv, cst, i väntan på rätt "slått" för vårat tåg..

Efter allsjöns fordon som seegar sig förbi så fick vi till slut rulla iväg, minst lika segt som alla dom andra.

Eftersom det  var direkttåget så behövde vi endast stanna en gång vid en röd signal (gnestapendeln). Vet inte vilken tid jag ankom till Go: men ingen hötte med näven iallafall..

Av storm - 12 november 2010 21:38

jaha, en hel veckas kurs avklarad. Svår tåg-abstinens. Har dock hört nåt om en Falunfärd på tisdag vid sisodär niotiden, ska bli fett fint!

söker man lite tåg-metadon kan detta lämpligast finnas här:

http://www.idg.se

 

Tack till Wingman, ja du är en certad tönt i min bok nu    (satan, den där artikeln är ffan mer detaljerad än vårat utbildningsmaterial!)

Av storm - 4 november 2010 11:15

Tåget fick vänta på min ankomst denna gång! Lite ovanligt..

Klockan är typ tjugo över tre på natten i Lp..

Allt känns tyst, kallt och korthugget.. 

Tillåmed överlämningslapp 2.0 jag fick från den förra föraren led av svår dys-fobi..

FIS:en var dock på bra humör och ville påvisa nåt..(?)

Ja nog är "vinter" en jävla felkod alltid..

Ombordarna är oroliga för att vi ska vara för tidiga till Cst, jag lovar att köra sakta så detta inte sker..

Blev hånad av bilstereon med låtar som: "ser natten möta morgonen" och "It's a sin"

Dock var "precious to me" kirrat iomed kaffetermosen jag fyllt på hotellet.. 

Men när låten som har titel i stil med: "Snön lysa röd.." började jag seriöst oroa mig för SFD:s riksförening och deras gruvliga hämnd.. hmm..

En södertäljisk signal var kopplad mot det där nya telefonisystemet där man låter två signaler gå fram för "vänta-stopp", tre för "vänta-kör" och åttioelva för att bli kopplad till fjärren.. 

Varför inte bara bygga om dom till taxistolpar där man sköter detta med ett eller två helljusblink så fjärren inte bli störd i onödan (dom verkade ha fasligt mycket att göra denna natt..)

Kom fram med trettio minuters försening, ombordarna oroade sig nu för nån sorts anslutning istället.. jaha..

Dom säljer ju drivor av dessa på kjell o co, eller?

Av storm - 3 november 2010 22:00

[nån sorts eftereditering]

Tåg till Uppsala och tillbaka plus en snurra-i-hotellsäng - natt i Lp..

En resenär med vitblå mössa fick beröm för att han lyckades öppna en dörr i farten och kliva ombord utan att dö eller bli av med armar o ben. Sade nåt om att självbevaringsdriftigt behålla den där klumpen ovanpå axlarna så han  även fortsättningsvis skulle kunna pryda den med t.ex en vitblå mössa.. nåt annan kanske den inte riktigt dög till..   

Nere i Hagalund hämtade jag en brödrost, fick ett kvitto på nån sorts arbetsinsats från det där företaget med det tveksamma namnet.. ? Han som lämnade det fullkomligt sprang för att leverera det också (?) ..nu har jag missat nåt igen, eller?

Termen "uttråkad" kan man säga att jag nu med denna arbetsdag tagit till nya, fantastiska höjder. Började hälsa på mina tågframförande kollegor med den lilla mult-ok-lampan i fronten samtidigt som hela förarhytten plötsligt liknade ett disko! (lamptestknappen ftW).

Jag lyckas köra in de få förseningsminuterna jag ådrog mig, blev ådragen (?) alt. råkade ut för iom. det sena utsläppet från Cst. Rullar in i Norrköping där fjärren bestämmer sig för att släppa ett sjukt försenat Ve-o-lida - malmötåg före mig!? Jag ringer fjärren och undrar lite om konceptet tåg-i-tid, fordons olika Sth (veolia, hectorRail-lok=150km/h, typ), sprucken nattvila och överhettning i nån fjärran tankesmedja. Jag hade även en gradvis förkortning i tonen allt eftersom samtalet fortsatte/fräsoristens pladder tilltog (hennes försök att hindra mitt sybehör att nå himlen).. Sånt gör en ju galet arg!  

Hon ringde senare under färden upp igen för att meddela att det ovan nämnda tåget nu var taget till sida i Kms så jag skulle kunna få "köra fullt" (i Kimsta, jo ja just så ja) igen.. 

Ringde våran personalledning som inte hade reserver eller jourer. Vi kom fram till att nattåget visst skulle må bra av en lite längre paus vid Linköping så jag skulle få sova (hehe, host) min lagliga mängd..

[/efterredigeringen slut, jag med]

Av storm - 31 oktober 2010 23:45

Ett vanligt standard linköpingsvarv med den vanliga mängden quartztid som standard..

Vänder en lämplig X2:a via Ke ned till Nbt för lite städning och mat-i-nering

Fan, Lsg har köpt en ny truck!? Den var bestyckad med en vansinnigt irriterande liten snurrande gul lampa, nedan kallad "den vansinnigt irriterande gula snurrande lilla lampan"!

Denna vansinnigt snurrande lilla irriterande lampa gjorde tydligen det helt ok att inte påanmäla furneringen, vilket gjorde lokföraren inte speciellt snurrande eller gula men däremot lilla och irriterande (i nån sorts subjektivistisk singulariserad form)!?

Får väl skriva en rapport, suck..

tåget var i stort sett fullbokad, jag önskade mina ombordiserande medarbetare en riktigt trevlig arbetsdag innan jag släppte dörrförreglingen på spår elva..

Direkt efter avgång ringer en ombordare fram för att fråga om ett ventilationsproblem i en vagn. (lite otäckt när man får ett internsamtal precis efter avgång, av vissa historiska anledningar). Nåt styrkort i komfortdatorn hade pajat och därmed övertalat den stora luftpaddeln ovanför taket att strejka, darn va fort det börjar lukta läktare när den fläkten lägger av!

Lite senare rings det fram igen, nu har en vagn fått för sig att den inte har laddning på batterierna. Detta brukar bli riktigt allvarligt efter mellan sisådär trettitvå sekunder till trettiotvå minuter med släppt dörrförregling och (brandvarnare?) avstängda slirskydd som de två (tre)  lite allvarligare följderna. Denna vagn ångrade sig lite senare och ville spela boll. (Nej wingman, detta hände inte vid en bergsskärning efter Järna  )

Lite av ett spöktåg detta.. Låter som ett vanligt X2-sätt liksom.


Efter Norrköpingsstoppet ringer det fram igen, precis efter avgång (gahuga, vita-knog-greppet om bromsen)! Denna gång är det en passåkande ombordare som ville ge mig beröm!?   Jag svarar skrattande nånting om "vad har jag gjort nu då?". Tydligen så hörs mina högtalarmumlingar rätt bra i tåget och låter rätt så korrekta och tillåmed hyffsat frekventa.. kanske så är dom även hyffsat icke-oviktiga..   

--

Sitter och kollar på nån film som handlar om döskallar i nån sorts kristall tills nästa tåg som ska köras dyker in till Lp. Det är nu sådär sjukt mörkt ute med spridda dimbankar vilket gör körningen rätt ansträngande. Ankommer dock Cst mitt emellan tardy och fashionable late utan större missöden..

Lsg möter upp redan på spår sjutton där dom tömmer bistro och förstaklassen(?).

Detta föranleder mig till att själv begära tågväg och att göra det oavkortat ända till Hgl.

Jag passerar avfurneringsplattformen där ytterligare en truck står och väntar?

Jag blir genast misstänksam och börjar bromsa lite..

Precis framför så gör trucken en u-sväng som innebär att truck-arschlet petar ut en tillräcklig del framför mitt tåg!

En kvick nödbroms/tyfonstampningskombo genererar ett facit av kanske tre meter till godo!

hitomsidan av mosade spånskivor, tandagnisslan och en satans mängd spilld mjölk det vill säga.

Truckföraren for ut genom dörren som en vessla när han hörde tyfonen (han kanske blåste ut, tyfonen låter hyffsat bra). Ingen dog, jag och truckföraren pratade en (för fjärren) lång stund, sedan åktes det vidare till Hgl..

Får väl skriva en rapport, suck..

Klappade om min X2:a lite i Hagalund, efter aktivering i lok- (driv) änden, för att tacka för den fina nödbromsningen den gjorde och för att den inte pajade ute på linjen. (ska nog söka för det där)

..

Av storm - 22 oktober 2010 10:45

lampan släcktes vid halv niotiden igår, jag tror jag sov ända tills klockan ringde. Trött som fan..(?)

Loket står som vanligt parkerat på spår ett vid plattformen i Mora, kopplat till vagnarna. Detta är ett av få lok som har autodrop på strömavtagaren (ADD) vilket jag initiellt trodde var boven i dramat när jag inte lyckades få det att lira.. Tittade igenom system efter system utan att få i brytaren (fick upp bågen iallafall). Gav till slut upp och ringde driftstödet, herr gran svarade.. Vi klurade fram att nåt måste vara knããs med registrerutrustningen, eftersom FIS:en inte startade (och därmed inte gav tillstånd till ett tillslag av huvudbrytare). Flippade på lite db:s och resettade med resultatet att fler db:s föll.. ahaa.. återställde alla och startade om igen med det där sköna ka-poff från taket som belöning! Tjugo minuter sen från Mora.. jahaja..

Hört från två GC:are i Mora: [visselpipa ljuder] "höhö, nu ere utvisning.". "Men hoppa in nu för faan!".

Lyckades inte skaka av mig en endaste minut av förseningen, tack vare allsjöns tågmöten och trötta signaler/pajade baliser. Ankom Cst med tjugofem minuters försening..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards