Storm -En tankedump

Spennande lokfrågor:

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Fråga


 

Besvarade frågor

 
Ingen bild

eric

17 oktober 2010 11:38

har du varit mot karlstad någongång under tiden bloggen varit uppe?

storm

17 oktober 2010 22:52

Jorå, några gånger..
Bloggen är bra mycket äldre än min anställning hos sj.

 
Ingen bild

TS

14 oktober 2010 21:12

Hur många lampor har ett Rc-lok

storm

17 oktober 2010 22:49

Jag antar att du menar frontljusen(?)
Våra rc har fyra vita och ett rött i varje ände.

 
Ingen bild

J

12 oktober 2010 21:34

Är det herr Storm som parkerat sig på spår nio?
http://oi56.tinypic.com/2jf0nio.jpg

storm

13 oktober 2010 19:04

Haha, titta där! mellis, ja.. en välvänd X2:a..

 
Ingen bild

Jesper

6 oktober 2010 23:00

Du skriver ju att att det kommer en veckas studiebänkssittande - nu blir man nyfiken! Vad pluggas?

storm

7 oktober 2010 10:59

ajm gätting maj ääs fackelajst= GFU.. var väl något/några decennium sen sist..

 
Ingen bild

Hasse

24 september 2010 23:28

Vilken är bästa sängen på ett nattåg i en sovvagn? Över, mellan eller under? :)

storm

29 september 2010 20:25

mina chico-observationer säger så här:
Den understa slafen är väl-in-mökad (motsv.)
den mellersta har dom där märkliga armstöden inbyggda i liggdelen som gör konceptet "sova" rätt befängd..
Den översta, när du väl lyckats kräla ditupp utan att ha slagit ihjäl din sovgranne alt dig själv, har endast det där märkliga ramla-inte-ur/trassla in dig i - nätet att oroa sig för när man ska vakna för att kliva av i Söö runt femsnåret..

Så svaret blir nog:
Handikappkupén på förstaklasssovvagnarna!!
Där har du tillåmed plats att ramla omkull (om du råkat dricka lite för mycket lingondricka dvs)

 
Carl Eric

Carl Eric

24 september 2010 15:04

Tja Stormen!

Hur ser du på detta att låta "obehöriga" åka med i hytten på de fordon som du kör?

Tack på förhand! :)

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

storm

29 september 2010 20:17

Det finns den officiella hållningen att det är tok-förbjudet så länge den medåkande inte presterar ett blått eller liknande färg -kort som då gör medåkningen ok... (?) När trafikverket alt. representanter från Alstom/Bombardier åker med kan det ibland bli riktigt trångt i hytten.
Det är ju upp till föraren att ansvara för tågets säkra framförande..

 
Ingen bild

Putte

27 augusti 2010 10:19

NÄR BÖRJAR DU BLOGGA IGEN!?!??!

storm

28 augusti 2010 19:52

jo, jag är tillbaka från semestern och har hunnit jobba några dagar. inlägg nr 1 efter semestern kommer på måndag..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards