Storm -En tankedump

Spennande lokfrågor:

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Fråga


 

Besvarade frågor

 
Ingen bild

eric

7 april 2013 20:37

fin bloggbild du har nu mer på första sidan

storm

11 april 2013 20:27

måste ju modernisera lite, fint med ett sånt där plasttåg..

 
Ingen bild

Josefin Pehrson

27 november 2012 17:32

Hej! Hittade din blogg när jag letade runt efter lokförare att intervjua lite kort inför en artikel om kollektivtrafik i Svenska Dagbladet. Hör gärna av dig till mig på 070-161 97 15 eller josefin.pehrson@svd.se. Tack på förhand! /Josefin

storm

20 februari 2013 08:46

oj, här har jag missat lite grejer

 
Ingen bild

Björn

7 maj 2012 19:53

Hm, har bloggen dött ut helt? Den var ju så trevlig...

storm

29 juni 2012 21:19

förklaring kommer..

här!

 
Ingen bild

eric

21 januari 2012 10:52

när uppdaterar du tankedumpen?

storm

17 februari 2012 21:26

Nu!

 
Ingen bild

Janne Rehnström

26 juli 2011 22:44

Skulle du ha klarat en F-maskin när det begav sig?

storm

31 augusti 2011 09:13

Den hade jag nog haft sönder lika lätt som en X2:a :)

 
Ingen bild

sivert

11 maj 2011 10:40

Om du inte kört tåg, va hade du gjort då tror du? Vad är bäst, köra folk eller gods?

storm

27 maj 2011 21:51

Godset brukar inte klaga så värst.. Dock verkar det gilla att färdas på natten...

 
Ingen bild

Tkl i Väring

15 maj 2011 15:00

Det är med stor sorg som undertecknad tagit emot beslutet att restaurang "Ruttna Hajen" i Hgl har brunnit ner. Vart ska man nu äta om man vill magsjukebanta?

Mvh Tkl i Väring

storm

27 maj 2011 21:50

om några år kommer swedbank arena öppna på andra sidan med flera nära-IVA-upplevelser..

 
Ingen bild

Gunnar Andersson

11 april 2011 21:11

Vad gör du om du blir pissnödig utmed linjen??

storm

12 april 2011 12:15

blir det riktigt illa är det ett s.k stoppande fel..

man kör som satan för att få nån minut till övers i Katrineholm så man kan barrikadera sig i handikapptoan!

 
Ingen bild

Pelle lokföraren

10 mars 2011 23:22

Hej, gillar din hemsida !!
Vill få ett ansikte på ditt namn. P.W
Lp.

storm

17 mars 2011 21:20

tack! Bara jag inte får ett namn i ansiktet! :)

*sniff* jag har fortfarande läsare trots minimal bloggisering! *snörvel*

 
Carl Eric

Carl Eric

22 februari 2011 19:45

hallå!

Har ni hittat en till fackmännsika nu? Tycker att tågåkandet har ökat lite? =)

http://www.carlericericsson.se

storm

26 februari 2011 07:23

Fackmänniska? Jag är ju gift! vet hut! :)
Jag är inte facklig, jag är skyddslig! hmmff..
[/dryg]

nop, jag har bara backat något..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se