Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 5 september 2012

avkomningen kom av sig..

Av storm - 5 september 2012 09:17

Sex månader senare har inte mycket ändrats på spåret.
Samma dörryckande i Cst, samma springande i Uppsala, samma bomkrypande i Märsta. Jag skriver såklart om Uppsalatågen..
Idag blir en rinse/repeat, ska bli spännande..

 
 
Ingen bild

Bobjörk

19 september 2012 11:26

Den där skylten såg jag i måndags men kommer inte på var, men troligen är det nånstans mellan Stockholm och Uppsala

storm

9 oktober 2012 19:31

Ehm, va?

 
Ingen bild

Gunnar Andersson

30 september 2012 20:19

Välkommen tillbaka igen Herr Storm jag har tipsat på SJK postvagnen om din roliga blogg!
Jag åkte Uppsala pendeln från 1994 U-Cst-U.
Från 1995 blev det Mr-Cst-Mr tidiga turer på cst blev det pendeln mest i hytterna och alltid utan biljett.
Även på Sj tågen åkte man på privatresekortet till/från jobbet exakt det man inte fick göra.

ja finns det nåt värre än de helt desperata Uppsala pendlarna som kommer i sista minuten springades och flåsandes bärande på sina påsar för att rycka i tågdörrar på avgående tåg till personalens stora förskräckelse.
Har sett det mesta förr var det värre med 60 tals vagnarna.
Hände en olycka på sp 1 cst en gång har tagit upp detta på postvagnen.En gubbe skulle springa ikapp tåget där tbfh stod i öppen dörr gubben tappade dock balansen när han skulle in.
Både han och den kvinnliga tbfh föll av.
Jag såg allt hända i säcken hon var skadad och haltade in mot stora hallen.Snabbt anropade jag fjärren att pga en olycka stoppa Uppsla pendeln från spår ett.
Föraren fick senare komma sakta back själv jag stod i norra änden tills vi var innanför dvärgen.

När tåget efter drygt en timme skulle avgå med ny personal kommer en gubbe haltande från hallen.

Jag är fd radioloksoperatör SJ+ISS har b la kört Rc 1027+1039 Ue växlat både på cst och tm person/posttåg.

storm

14 oktober 2012 22:03

Tack!
Gillar Rc3..
Har testat ett av G:s lok, en Rc4 med såndär stor låda till vänster om frontrutan.. Intressant.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards