Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2011

Kristina Lugn, super-soaker-X40 och en plogsynare..

Av storm - 9 oktober 2011 23:45

Dagens gråssuggeräjs påbörjas med ett försenat götetåg som hade fått ett lok snott/bortplockad i Hallsberg. Dock najs att få köra en Rc3, även om resan endast går till Hgl.

Efter en avsnäsning från en annars trevlig fjärrorist stod jag åter på en plattform på Cst, dagens första gråsugga levererad.

 
Dagens andra sugga rullade in på elvan, jag tog plats.. Ett slangbrott på spolarleveranssystemet gjorde om tåget från en gråsugga till en gigantisk super-soaker som skickade illaluktande vätska både hit o dit.

 

En del av det hamnade förvisso på frontrutan så föraren slapp bli onöjd, denna gång..

 
Arboga var sig likt, regnet gjorde en eventuell promenad mindre intressant. Mörkret som lägrat sig hjälpte mig att bestämma en rast ombord på suggan istället, suck..
I folkesta beslöt en liten kanin att förfölja en karriär som plogsynare. En kort men intensiv karriär.
Vindrutetorkaren på kvällens X40 var nog besläktad med Kristina Lugn. Den åkte lite försiktigt över vindrutan för att ibland, lite irrationellt men med eftertryck, stanna mitt i synfältet. Irriterande är nog ett bra ord.
Kvällens sista batalj är den ökända X40-multen till Uppsala där jag skulle dra isär dom i U och köra den bakre till Hgl igen..

Imorgon Senare ikväll ska jag ha Dalarejset, huga..

 
 
Joakim

Joakim

10 oktober 2011 14:54

Vill du glida runt i Rc3or får du allt besöka Karlstad, här får vi dom i tid och otid på Karlstad - Göteborg...

http://www.ewenson.se

storm

24 oktober 2011 01:31

jag funtar på att flytta från tokholm både i tid och ibland.. hmm Karlstad..

 
Bobjörk

Bobjörk

13 oktober 2011 23:50

Trevligt att du fick köra lite riktiga tåg. Syftar alltså på Rc3, inte X40.
Trevligt också att du kommit igång igen.

Sista bilden ser ut som den är tagen i Rissnedepån...

Har för övrigt länkat till din blogg i min.

http://bantekniker.bloggplatsen.se

storm

24 oktober 2011 01:44

undrarns om en trubbeldäckad ens får plats i rissne.. nej Rc3 är, som dom säger, bajset med stort B!
ska lägga till din blogg i listan också..

 
Ingen bild

Mark

14 oktober 2011 08:13

Hej!

Kul att se att du är tillbaka igen, har saknat dina trevliga inlägg från järnvägens land. :)

Liten fråga bara, vilken tunnel är det som X40:n står parkerad i?

storm

24 oktober 2011 01:35

jag har bara stannat och tunneln är under hagalund. bostadsområdet alltså, aka solnatunneln.. taget med min lilla kina-skräp-kamera

 
Ingen bild

Godsskada

15 oktober 2011 15:58

Kul att du är igång och skriver igen!

/Godsskada

 
Ingen bild

Mobwoof

21 oktober 2011 18:53

Jättetrevligt att du är tillbaka i bloggsvängen, har saknat din humor! :-)

storm

24 oktober 2011 01:33

tack:) dock har det kanske blivit något färre inlägg per vecka pga att jag helt enkelt inte råkat ut för en massa gojs nu på ett tag..?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards