Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 18 juni 2011

ur ett självmordperspektiv ganska lugnt..

Av storm - 18 juni 2011 23:15

Segheten i dagens arbete var påtaglig. Inte ens en bomkrypande kille i Knivsta kunde lätta upp stämningen. Han saknade tröja, försökte stoiskt att uthärda tyfonen utan att hålla för öronen. Saknade antagligen mer än bara tröjan..

När merparten av alla uppsalavarv var avklarade var även tre, jag repeterar, tre evakueringstermosar uppdruckna! Det gjordes vissa förklarande utrop om varför tåget sällan kom ända fram till Uppsala utan stannade halvvägs in på spår fyra, till omborderiets glädje. Det sista varvet kryddades med den av seden ofta, desvärre, uppdykande spårspringaren. Denna gång ringde dock fjärren för att förvarna och jag tog det väldigt försiktigt förbi Häggvik.

Har haft en rätt lugn period nu, ur ett (av andra människor, mind you) självmordsperspektiv och ville inte klippa nån stackare sådär sent på både arbetsdag och humör. En favohandledare löste av det sista tåget, jag begav mig ned till tok-tunnelbanan för en smått lördagsaktigt kaotisk hemfärd. Urk för fyra varv på U på en lördag_.

 
ANNONS
 
Lokförardagar

Lokförardagar

19 juni 2011 16:06

Undrar vilket som är värst, fyra Uppsalavarv eller fyra Alingsåsvarv? ;-)

http://lokforardagar.wordpress.com

storm

20 juni 2011 14:47

oj, en svår kaka det där.. dom gånger jag kör den sträckan har jag oftast ett överskridande på 6 i panelen och hälften av tiden ett skönt nigande i kurvorna så, pja.. ni lär väl stanna betydligt oftare än vad vi gör på apsula.. jag tror jag tar fyra varv på U till och sedan notan då tack ! :)

 
Ingen bild

J

30 september 2012 00:31

Gångbron till Sollentunaholm, inte sant?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se