Storm -En tankedump

Alla inlägg under februari 2011

Av storm - 4 februari 2011 07:45

Ljusdal.. dagtid.. weeird.. Det är en mängd (Ordet får tas med en nypa salt, det är Ljusdal trots allt) folk i rörelse! de flesta klev av den Regina som jag själv snubblade ur efter en nära-fyratimmars passresa.

Jag smyger omkring i Ljusdal ett tag, kul att vara här när den där brandgula grejen är ovanför horisonten.

Ledsnade, gick till hotellet för min near-miss-attempt att sova lite.

Sitter i backstabberrummet för lite frukost nattamat innan det tjänstetåget jag skulle köra ända till Hagalund skulle uppenbara sig. Självklart med ryggen mot Joe Cockerdörren

Jag var piggare än då, trots endast typ tre timmar med nedvevade ögonlock. Avnjöt ett skönt pannknack som inte gråvattenbehållaren med knappar ovanpå kaffemaskinen kunde avhjälpa, hur den än surrade och knarrade..

Klev ombord på mitt tjänstetåg, löste av.

Lyckades knäppa en bild på X40:n som stod parkerad på kolspåret, lika fin som alltid:

En tämligen godsmässig och försvarlig mängd tågmöten gjorde att dom röda minutrarna ökade nära-nog exponentiellt. Lagom till Bn hade jag lika många röda som de svarta minutrar det skulle tagit dit (svarta minutrar?). Detta tack vara alla likfärgade signaler som alltid verkade dyka upp efter nästa kurva.

Ankomsten till Cst klockades till nittio förseningsminuter, jag hade missat min slot hos växlingspersonalen och fick göra rundgången själv..

Vi det här laget var jag så pass trött att kors-seendet mer liknande stjärnor(maj gadd its full of stars). Stod mellan lok och vagn en bra stund, alla handgrepp tog enormt lång tid. Någonstans i bakhuvudet visste jag ju att en miss här kan leda till ett besök på IVA alt träfracken.

Väl nere i Hagalund var även bajset stängt. Eller snart-öppet var väl mer exakt kanske.. vänta..

När jag ankom spår trettisex(?) gav jag upp och lämnade över rungången till växlingen (en uppkörd växel kostar runt tvåhundra geez, skadad personal kostar hur mycket som helst)

helg..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards