Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

Gooa gråsuggor och apan längst fram: omledningstricket!

Av storm - 18 februari 2011 19:00

Två långa svarta streck utan (så lång) vågig linje, några såna där kryss.

Vad kan gå fel?

Efter resan till götet trodde jag att "ingenting" var svaret.. hmm

Träffade på lite gamla kumpaner varav en nere på spår fyra, i färd med att misströsta. Han satt i en gråsugga. Dörrfel. Jahopp.

Jag tog en titt. Precis när jag gjorde det dök Arne Spennare två puGnt noll upp, han hade visst åkt till götet med det tåg jag strax skulle ha därifrån(?) som just råkade befinna sig på spåret bredvid, av en händelse. (hade det inte varit så misstänker jag att min närvaro inte hade varit riktigt så närvarande så nära varande en X40 om jag fått vara nån annan stins)

Desvärre erhölls ingen hjälp där inte (uppföljarna brukar inte vara lika bra som originalet), dock var jag tämligen säker på att dörrarna minsann skulle fungera eftersom tåget nu var tillräckligt försenat (?)

Föraren försökte åter, dörrarna fungerade och med en svårtydd göte-svordom lämnade gråsuggorna götet..

Telefonen ringde, den avlösande föraren undrade vars jag höll hus.. Ajaj, jag hade visst ett eget tågjobb också ja..

Denna X2:a hade flertalet trasiga toaletter och FIS:en indikerade bälgbrott på den bakre förstaklassvagnen och de sedvanliga trasiga vinkelgivarna och accelerometrarna. Nu hade jag juh larvat mig med en gråsugga så tiden blev något knapp för min egen felsökning, dags att prioritera! FIS gnällde inte om lång gångtid på kompressorn vilket kunde (ett kanske alltså) innebära en felindikering från den vagnens dator. Jag tog mig dit, resettade förstaklassvagnens dator och klev sedan ut på plattformen för att lyssna om det pös under en lämplig kjol (inte bruna bönor med fläsk i mameluckerna utan fortfarande i ett kjol-utrymme på X2-madamen).

Inget pysande kunde höras, vilket var goda nyheter. Hmm, vilken sida satt dom avstängningskikarna på nudå? Höger?

Eftersom jag stängt dörren efter mig och dörrförreglingen fortfarande var till fick jag vackert trava på utsidan av tåget bort till manövervagnen.

Lämnade Götet, tror vi avgick prick-på faktiskt. Bälgbrottet måste ha varit en felindikering, bortsett från Korglutningen så var det tomt i FelIndikeringsSystemet. Najs. Gjorde ett utrop där jag presenterade mig och även bad om ursäkt för vissa verbala tillkortakommanden på min plattformspromenad tidigare.

Telefånen plongar till med spridda skurar av "Elfel", "stopp i trafiken" och dylika munterheter. Allt varker vara centrerat till Katrineholm denna dag, synd att den driftsplatsen fortfarande ligger något längre ned på mitt papper..

Ombordarna börjar ropa ut om omledningar och stopp som ska göras i Hallsberg och Västerås. Mina telefoner är tysta, jag sitter mest och förundras över den totalt gigantiska gula månen som sitter strax över spåren sådär lockande.. Wow..

I slutet på plattformen i Hallsberg var signalen mycket riktigt ställd i stopp, jag stannade vid lämplig blå metertavla och råkade släppa på dörrföreglingen..

Serviceledaren (el' ombordperson numero uno) ringer fram för att ge mig mina nya tågnummer och även vilka extrastopp som tydligen skulle göras på vägen runt till Stockholm. Jag surnar till och ber henne säga till den personen på trafikledningen att kontakta mig istället, "eller glöm det förresten, jag ringer dom istället". Som jag sedan ändrade det till.

Gick av tåget och in i rastlokalen/orderrummet för nya körplaner/säkerhetsorder. Jag var först i kön till trafikledningen iallafall, kändes tryggt. Behöver kanske inte gå in på hur det samtalet förlöpte. knappt trettio minuter efter ankomsten till Hellsbär rullade tåget igen, svängde vänster strax efter plattformen.

Rundade Jädersbruk och satte fart mot Västerås, skulle fjärren ringa om en order denna gången?

I Dingtuna hade jag tappat hoppet, plockade själv fram en trettitvåa och ringde upp för att få orderges om stoppet som nu nästan kunde skönjas genom frontrutan. En viss irritation och en ifylld blankett senare stod jag still vid plattformen.

I Kallhäll simmade vi in i ett tjockt pendeltågsstim vilket fick ATC-lådan att pipa lite titt som jämt, hastigheten att gå ned.

Ankom Cst med en och en halv timmes försening, inte illa..

Jag gjorde ett utrop om vikten att nu inte gå åt fel håll när man kliver av eftersom tåget ankom från just denna riktning, ej heller att man använder fel dörr när man går av. (?) Vi ankom spår elva, vilken avstigningssida som var rätt ropade jag även ut på engelska till viss glädje bland dom nu rätt trötta resenärerna. Tackade mina ombordare för ett bra jobb, blev avlöst och satte mig på tunnelbanan. Strax efter avfärd gick tunneltåget i nödbroms och stannade med ett ryck och en duns(?) mitt i tunneln. Den där isande känslan högg som en iller, uh-ouh. Trots att det nu var mer än tre år sedan min sista påkörning så kan vissa händelser aldrig riktigt glömmas bort helt.. precis innan jag var på väg att ställa mig upp för att ta mig till ledande hytt för en ev. förarundsättning rullar tåget vidare.. ingen förklaring gavs.. 

En seriös huvudvärk placerar sig stumt över pannbenet, håller mig sällsis hela vägen hem..

 
 
Carl Eric

Carl Eric

21 februari 2011 09:50

Kul att du har börjat blogga mer igen! =)

Spennare ja, hörde att han kör sin sista tur idag måndag, så det var i sista sekund som du träffade honom! ;-)

http://www.carlericericsson.se

 
Joakim

Joakim

21 februari 2011 17:38

Vänster lucka 3 :-)

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

22 februari 2011 21:19

Nja, jag träffade spennare 2.0 vadhannuheter..
Jag slapp titta under kjolen denna gång:)

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Wingman

22 februari 2011 23:43

Spennare är cool... Synd att han slutar.
By the wåy, gött mos på dig.. Käckt av dig.. Oj nu är jag Gbg skadad igen.. Gissa vafföö..

 
Storm

Storm

23 februari 2011 21:17

ge mig ett j: JIIII!
ge mig ett t: TEEEE!
ge mig ett f: EEEFF!

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Olle

24 februari 2011 10:00

Sen jag läst lite i din blogg har jag fått en mer förlåtande inställning till den bristande informationen vi resenärer får (vid försening). Inte undra på. Själva schåfför'n vet ju knappt va'tt tåget ska och än mindre hur och allraminst när!
;-)

storm

27 februari 2011 19:00

informationssystemet har god potential att bli bättre, skulle man kunna säga..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards