Storm -En tankedump

Alla inlägg under januari 2011

Av storm - 13 januari 2011 20:15

Dagen börjar med s.k APT. Dock är det mer "roliga timmen" än nån seriös diskussion med arbetsgivaren eftersom Överbefälhavaren för all things and stuff tog över och drog iväg oss till runda huset för lite Q'n A med fjärren.
Det blev stört omöjligt att få nån rast/vila på Cst innan nästa eskapad, dock var det mest ryggdunkanden och handslag i och med lillkrabben så det var riktigt trevligt.
Från spår tre skulle en åttavagnars köras till Uppsala med den sista vagnen en AFM7:a!
Loket, 1366, hade fått nya fläschiga hötalare monterade ovanför förarplatsen så strax strömmade det lite dubbelnatur från mustachen (?)
tydligen var det fel på nåt magasin(?) nånstansch, signalerna i Myn svarade med ett ilsket rött sken.. (Enligt fjärrskåderiet..)
gjorde ett kingutrop angående detta och sedan ännu ett angående stoppet i knifeville. strax därefter fick jag ett balisfel med direkt efterföljande hallonpaj(röda lysdioden, beep-of-death) i hela top-boxen. stannade precis i backen upp till hundratrettiosvängen mot Ekeby. krafsade lite i huvudet, gjorde ett inte-så-king - utrop om detta samt ringde till fjärren.
En tok-resett med db-massage hjälpte föga, lysdioden fortsatte lysa. jag ringde till driftstöd och föreslog blanketten "besked från driftstöd" och "körning utan ATC". Den Götteborrshklingande mannen på andra sidan tyckte detta lät gôrbra, sexton femtiosju ankom mitt tåg spår tre i U. Länge sedan man körde utan ATC, kan man säga..
Mängder med folk på plattformen som sprang omkring för att hinna med mitt tåg när jag stannade.
Försökte lugna dessa med "jag måste vara där borta innan tåget går" -metoden, med varierat resultat.


Resan till Cst kan dock sammanfattas med detta:




Sedan var det en viss kualitätstid med ett par pressbyråkorvar som nu fick stryka på foten efter den försenade ankomsten, kaffe?
Varvet efter (U) kommer jag inte ens ihåg..

Av storm - 11 januari 2011 11:49

Trots mitt sömndepraverade tillstånd blev det inte mer är fem timmar av tio möjliga som spenderades horisontellt och medvetslöst.


Kaffebryggaren kom dock igång täämligen snabbt efter lokets uppstart. Bistrokassan, megadisken, ville dock inte vara med. Mitt förslag att ett raskt kast i golv kunde få igång denna fungerade inte heller(?) så det blev betalfritt tills batteriet var laddat/hårddiskdemonerna exorcerade för denna gång.
En resenär frågade, inte en gång utan två, om jag var säker på att allt var som det skulle med tåget/rälsen/snön/sverige/världen. Hon skulle med nåt flyg från Arlanda nämligen och var något oroad. jag lovade att allt var finfint(ajaj) men lade sedan till att man i och för sig inte kan veta så noga i den här branchen (tydligen). Ajaj, varför skulle nån fråga just den frågan för!?
Halva tåget ankom Djurås på ungefär hela tiden det skulle ha tagit att komma just dit (plus nån minut eller tre). detta ropades även ut i vagnarna.
Strax innan infartsförsignalen till Snb stod två väldigt junior av junior chapter S.F.D:s och mupsade sig. Dessa fick fort andra tankar för sig när jag blev närgången, den ena höll på att göra lagom tjocka, grillade mackpåläggsskivor av sig själv när den försökte hoppa igenom ett ganska tätt elstängsel. Den andra fick panik att se bra ut, typ..
Fjärren hotade med tågmöten om jag inte gjorde ett kvickt stopp i Sala.
Det blev ett sådär-fort stopp och första mötet skedde i Isätra..
I morgongåva pajade megatristen igen och bistroansvarige stängde för dagen, efter ett riktigt stockholmskis-utrop av rang.
Eftersom jag fick kör-fyrtio varsamhet i dvärgen mitt på plattformen spår åtta i Uppsala så gjorde jag som våran nya fina bestämmelse säger och körde nästan ända fram till den bortre plattformskanten. Synd bara att alla resenärer stod i början av plattformen. Ja, förra gången jag var här fick jag en utskällning för att jag stannat där folket var. Denna gång? Suck..
Vad jag vet hann kvinnan med sitt flyg då till slut, hon blev såå lycklig.. Jag hann med en tunnelbana hem (det går ju bara ett tåg per dag där i tunnlarna, om man ska tolka alla springande människor).. Dags för ett blöjbyte kanske?

Av storm - 10 januari 2011 16:20

jaha, där stack tre veckor som ett modulfrånslag i Sköldinge.

Har spenderat dessa i ett försök att sluta sova, detta var dock svårare än vad man kan tro.

Fem miljoner blöjbyten senare stod man plötsligt framför det nu överfulla skåpet i lokalerna på Cst, iförd uniform..

..

en alldeles för kort stund senare ankommer mitt tåg Blg, helt utan incident(?)

Agerade springchas til en något äldre förare som skulle göra rundgången, sedan flög två timmar all världens väg..

Nu är jag på väg till Mora i ett konkurrerande bolags Regina för en något kortare överliggning på 'räkan än sommaren/hösten.

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards