Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 11 januari 2011

golvsynad megatrist, Mra del II

Av storm - 11 januari 2011 11:49

Trots mitt sömndepraverade tillstånd blev det inte mer är fem timmar av tio möjliga som spenderades horisontellt och medvetslöst.


Kaffebryggaren kom dock igång täämligen snabbt efter lokets uppstart. Bistrokassan, megadisken, ville dock inte vara med. Mitt förslag att ett raskt kast i golv kunde få igång denna fungerade inte heller(?) så det blev betalfritt tills batteriet var laddat/hårddiskdemonerna exorcerade för denna gång.
En resenär frågade, inte en gång utan två, om jag var säker på att allt var som det skulle med tåget/rälsen/snön/sverige/världen. Hon skulle med nåt flyg från Arlanda nämligen och var något oroad. jag lovade att allt var finfint(ajaj) men lade sedan till att man i och för sig inte kan veta så noga i den här branchen (tydligen). Ajaj, varför skulle nån fråga just den frågan för!?
Halva tåget ankom Djurås på ungefär hela tiden det skulle ha tagit att komma just dit (plus nån minut eller tre). detta ropades även ut i vagnarna.
Strax innan infartsförsignalen till Snb stod två väldigt junior av junior chapter S.F.D:s och mupsade sig. Dessa fick fort andra tankar för sig när jag blev närgången, den ena höll på att göra lagom tjocka, grillade mackpåläggsskivor av sig själv när den försökte hoppa igenom ett ganska tätt elstängsel. Den andra fick panik att se bra ut, typ..
Fjärren hotade med tågmöten om jag inte gjorde ett kvickt stopp i Sala.
Det blev ett sådär-fort stopp och första mötet skedde i Isätra..
I morgongåva pajade megatristen igen och bistroansvarige stängde för dagen, efter ett riktigt stockholmskis-utrop av rang.
Eftersom jag fick kör-fyrtio varsamhet i dvärgen mitt på plattformen spår åtta i Uppsala så gjorde jag som våran nya fina bestämmelse säger och körde nästan ända fram till den bortre plattformskanten. Synd bara att alla resenärer stod i början av plattformen. Ja, förra gången jag var här fick jag en utskällning för att jag stannat där folket var. Denna gång? Suck..
Vad jag vet hann kvinnan med sitt flyg då till slut, hon blev såå lycklig.. Jag hann med en tunnelbana hem (det går ju bara ett tåg per dag där i tunnlarna, om man ska tolka alla springande människor).. Dags för ett blöjbyte kanske?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards