Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 16 december 2010

Den svåra avmultningen..

Av storm - 16 december 2010 16:45

Jag väcks av ett gäng felkoder i stil med "lågt huvudbehållartryck", "lång gångtid" samt en mängd olika komfortdito..

En kvick tjt-resa till Ks där det växlas in till tretton och senare in till tio. Det är en väldig verksamhet i ett helt dygn utan lagstadgade raster eller pauser men till slut lyckas avmultningen och den bakre enheten kan ställas av strax bredvid den större.

Ytterligare ett dygn senare återförenas Storm med sina enheter, nu på ett parkeringsspår något högre upp på bangården i Karolinska sjukhuset.


Oj vad jag älskar dig 'Nita och lilla bumpis, jag var riktigt rädd där ett tag!


Nu har jag tagit mig själv ur trafik ett tag för att studera den nya litteran.

(boggivikten landade på tre-komma-åtta med en totallängd (ej att förväxla med buffertlängd) på femtiotvå. Sth är ännu okänd, kan vara hur stor som helst)

Ehm, God Jul förresten..

 
 
Ingen bild

Örebroarn

26 december 2010 18:45

Då ska en av dina läsare be att få gratulisera till nyförvärvet.
/Örebroarn

 
Ingen bild

Christoffer från Gröna Lådan

26 december 2010 19:32

God fortsättning och grattis till tillskottet! :D

 
Ingen bild

Mobwoof

26 december 2010 21:32

Grattis Gubben! :D

 
Der Lokführer

Der Lokführer

26 december 2010 21:52

Stort grattis!

http://www.lokman.se

 
Ingen bild

Mattias

27 december 2010 00:52

Faller in i leden och framför mitt grattis! Men det är tråkigt att det kommer bli färre uppdateringar på denna eminenta blogg.

/Mattias

 
Ingen bild

Godsskada

27 december 2010 14:29

En sådan söt liten krabat! Grattis!

/Godsskada

 
Carl Eric

Carl Eric

27 december 2010 16:14

Har väntat på detta... Men lycka till, God Fortsättning och ett Stort GRATTIS!!!! =)

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
Ingen bild

Pendlare

27 december 2010 20:25

God jul! Grattis! Avmultade mina enheter den 11:e på Ds (eller Möv?). Lägre boggievikt men mängden felkoder tidigarelade processen.

 
Ingen bild

Sysjas

28 december 2010 13:53

Grattis!

Glöm nu inte bloggen helt!! Även om det är lätt hänt när viktigare avmultningar har skett.....

 
Ingen bild

DC

28 december 2010 20:04

Gratulerer så mye :-)

 
Joakim

Joakim

29 december 2010 00:33

Grattulerar herr och fru Storm! Detta nya äventyr är klart bättre än all teknikporr i världen! :-)

http://www.ewenson.se

 
Ingen bild

Bobjörk

29 december 2010 21:06

Får väl gratulera.
Är littera bestämd? Littera, nummer å namn :)
Grattis.

 
Ingen bild

Wingman

29 december 2010 23:20

Kom igen nu folk!
Stormen har faktiskt fått BARN.. Kan vi släppa nörderiet bara en liten stund... Hehe
Grattis Stormen!!

 
Ingen bild

Resenär

31 december 2010 00:22

Låt bloggen vila ett tag, tag hand om nära och kära och när så sen medges ta upp Sveriges i särklass bästa blogg. Stort Grattis!

 
Ingen bild

eric

31 december 2010 09:25

grattis till den lille

 
Ingen bild

Pi

1 januari 2011 23:52

Hurra för Bumpa-Berra!

 
Ingen bild

Bymas

4 januari 2011 09:15

Instämmer med alla föregående, stora gratulationer till er alla!
Lägg nu bloggen i malpåse ett slag men glöm för all del inte var du lägger påsen! :)

 
Ingen bild

Lok Förarén

6 januari 2011 19:19

God jul, gott nytt år och framför allt GRATTIS! :D

storm

15 januari 2011 09:24

får ta av waffen-SJ kepsen och tacka alla för så fina kommentare, sniff..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards