Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

Sanering, inte sanering. Det är frågan..

Av storm - 4 oktober 2010 19:45

Jag firar dagens generella tjänstlöshet genom att gå till jobbet. Farbror SJ behöver lite hjälp med att kasta runt lite X2-drivar, jag ställer upp. Behöver nåt kul tågjobb inför veckans studiebänksbitande.
Plockar ut lite körplaner, blir uppringd av fordonsledningen som säger att planerna ändrats något (hade nog allt blivit lite orolig om dom inte ringt). Det tåg jag skulle köra till Västerås har precis klippt en senior chapter S.F.D och behöver saneras.
Jag plockar tåget från spår arton och konstaterar sanningshalten (kanske även proteinhalten) i det tidigare telefonsamtalet.
Rullar ned till Hgl där jag får smyga förbi bajstömmet, in på "mellis" och en liggande dvärg.. (?)
Plastodontkontrollen säger "spår elva, saneras", stelvärket säger "va?" och "det spåret blir tomt tidigast om tre timmar". Jag sade väl mest nåt i stil med "suck", tror jag.

Här kommer en lista på saker man kan göra i en tom X2:a inför sanering:
•  Armhävningar.
•  dricka kaffe (om den där snordyra ex-spresso-bryggarn' funkar).
•  Stänga av alla vagnars belysning (jättekul).
•  ändra temperaturen på samtliga vagnars vestibuler, toaletter. och sittytor (enormt tidskrävande, fantastiskt spännande).
•  Bläddra i FIS:ens "all time favorite"-felstatusar.
•  Spela spel i Mobitechen (skojar bara, den klarar ganska precis av att rulla text, lite sporadiskt)
Att sen sitta och spela ett litet spel i sin mobiltelefon bleknar ju ganska kraftigt i den jämförelsen, kan jag ju då rakt hävda!
Tre timmar senare (typ) rullar jag in på saneringsspåret. Får inte plats med hela tåget därinne, pratar lite med fordonsledningen, avbryter saneringen (som ändå inte har påbörjats) samt kör ut igen! Det är manövervagnen som har gojs på, den skulle tydligen inte stanna kvar i Västerås denna gång så vips är jag parkerad på mellis igen. Hämtar ut nya körplaner. Ringer lite fler samtal. Rullar iväg mot Norra Ban. Byter körända och lämnar Nbt och Ke bakom mig, kör upp på bron mot sumpan och så vidare..
Får inte övergå till växling direkt vid Vån utan måste köra förbi till Vå för en vändning där.. Jaja, rullar efter en hel hög med tid ner till grabbarna makadamm som stod redo på "C20-spåret", likt ett Formel 1 crew.
Driven blev bortplockad och utbytt mot en nyservad dito, jag rullade ut från Västerås Norra. Fick blott en glimt på den nya familjemedlemmen i SJ-familjen..

   

Tar mig ned till Hgl igen, via spår sju denna gång (Cst) och åker hem.. Lektion imorgon..

 
 
Carl Eric

Carl Eric

7 oktober 2010 16:21

Längtar du efter att få sätta dig bakom spakarna i drottningarna?

Eller du kanske inte har behörighet för det?

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
storm

storm

7 oktober 2010 20:23

har inte behörighet (än).. dock tarvas en inspektion ganska snart..

http://storm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards