Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 19 september 2010

två tredjedelars C20-dörrstängning..

Av storm - 19 september 2010 23:45

"Hur tänkte du där, öppna med påsen?"

Säger en storväxt man täckt med nästan lika stora tribals samt inklämd i en lätt illasittande bäbisblå pikétröja med "ämmteeelllll"-logga. Han har precis stängt sina dörrar när den skäggige, stressade och kanske fyrtiåriga resenären bestämmer sig för att mosa sin nyköpta [stoppa in ett ord för "nåt dyrt i en liten fjunsig designerpappåse" här] mellan dom, ett lamt försök att hindra dörren från att gå igen.

Stunden därinnan hade samme piké/tribalman vrålat "STOORM" över hela plattformen åt en person han uppenbarligen kände igen.

Man har inte så värst gott om tid att småprata med folk på platttformen som tutf så våran konversation varade i en och två tredjedelars C20-dörrstängning med påsklämmet som slut-dito. När den stressade mannen vände sig om stod det även två rödklädda skäggiga herrar bakom honom för en lätt erinran, denna gång exklusive batong.

blå-pikén och jag skiljs åt med varsitt gangsign, honkey edition, och jag travar upp på "basen".

---

Jag tar emot en X2:a på arton och ska precis rulla mot Karlberg när golfbilen med städtanterna dundrar över spåren framför, vilt viftande med diverse cigaretter och andra tillhyggen jag väljer att inte nämna. 

Stannar, släpper på dom för en urplockning jag trodde skulle ske på Norra bantorget. Gör ett über-över-seriöst välkomnande á-la X2000 utropsmanual där jag önskar dom en riiiiiktigt trevlig resa.

När jag stått på Nbt sådär riktigt länge dyker ombordarna upp och vi får allt klart inför färden mot Malmö(Linköping).

Precis innan jag släpper dörrförreglingen invid spår elva gör jag ett ytterligare über-utrop i samma förstaklass-X2000 stajl som innan vilket genererar lite glädje från förstaklassmadamen samt bistroflickan.. Måste ju önska dom en trevlig arbetsdag juh!

--

Hur kommer det sig att kaffet, som oftast, sinar i jämnhöjd med Årstaberg förresten? Lagom till att öronen slutat ringa av bromstrycksvakten och retardationskontrollen är snutt-muggen finito.. suck..

Gps:en i Mobi-smäcket var nere på denna enhet så mitt DiLeva-knep var en no-go denna gång. Dock var ATC och de två hastighetsmätarna rörande överens om att ekipaget var i lämplig och regelmässig ö-hast. 

--

[En bit utanför Gnesta]

Strax efter Katrineholm står två sammanbitna S.F.D och lurar efter en kurva. Det börjar redan skymma så jag upptäcker dem sent, får iväg en kort tyfonstöt. Ljudet var dock tillräckligt för att avskräcka den ena och endast en KA-TJONG lät sig höras från plogen denna gång. Junior chapter S.F.D:s brukar som tur är knappt nå upp till kopplet, trots deras beslutsamhet..

--

I Kimstad var det fortfarande fyrtio km/h som Sth och jag får denna gång vänta en liten stund på att åka igenom. 

Någon har tejpat små pytte-reflexer på alla räl-infästningar-mot-syll en ganska lång sträcka mitt i banarbetet. Kändes ganska TRON-aktigt att rulla över, riktig disko-fiiiliiing!

När jag blir avlöst försöker jag roa (mig) med att endast svara den avlösande föraren med olika kombinationer av "va?", "nej!" och "hur menar du nu?" oavsett vad han får för sig att säga.. med ett rätt ouppskattat resultat (från honom)..

Tar plats i rastlokalen i Linköping för en mini-middags-låda och en teve fylld med valfläsk..

--

Hemresan blir rejält sen när jag lyckas missa min "slot" på samma banarbete samt råkar ut för andra tågigheter efter spåret.  

Tisdag, utbildning?

 
 
Carl Eric

Carl Eric

23 september 2010 16:30

S.F.D?

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
Ingen bild

Lars

23 september 2010 17:52

Suicida fyrbenta däggdjur!
Undrar om jag har tillbringat för mycket tid vid denna blogg kanske. Tack för trevlig läsning i vilket fall!

 
Carl Eric

Carl Eric

23 september 2010 20:43

hahah, fullt möjligt! ;-)

Men stort tack för svar!

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
Spärrhäxorna

Spärrhäxorna

28 september 2010 21:26

Han kom som en storm...eller var det yrväder? Brudarna i Tunnelbanan vill bara hälsa och tala om att vi har flyttat till en ny adress. Titta gärna in :-)

http://sparrhaxorna.blogspot.com

storm

29 september 2010 20:12

Hahaha, klockrent!
Är det SÅ illa på äämmteeelllll?
Välkomna tillbaka! :)

 
Storm

Storm

25 oktober 2010 21:18

titta, nu har jag även uppdaterat länken också! Tog ju bara en månad, jag är definitivt på en rulle idag! Oj mamma!

http://storm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards