Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 7 september 2010

måndag hela veckan

Av storm - 7 september 2010 22:14

Förra veckan slutade visst med ytterliggare ett götevarv, denna gång helt befriat från problem.. Jag fixar inte sånt, så jag blev sjuk..  hemma hela veckan med feber o krejer!

 
 
Ingen bild

Godsskada

8 september 2010 18:40

Nämen vaf...

När jag äntligen tar en elev och masar mig ut till Lagahund, så drar du iväg och sjukar dig istället för att stå med den röda mattan (spårspärren?) utrullad. Fegis! ;-P


Nåja, du får väl krya på dig i alla fall!

/Godsskada

 
Ingen bild

Wingman

9 september 2010 02:17

Krya på dig mr Storm...

 
Ingen bild

Wingman

9 september 2010 02:28

Apropå godskada... Var det du som körde kärran som läckte koldioxid för några dagar sen?

Fan ve de lät, fast jag kom i 200....

 
Ingen bild

Godsskada

9 september 2010 19:53

Har vi kolsyrat vår omvärld nu igen? Det var faktiskt mer än vad jag visste. När/var, så skall jag se om jag kan gräva fram något mer.

Vissa gasvagnar som fraktar gaser som i och för sig klassas som farligt gods då de fraktas i större mängder, men annars är rätt så harmlösa, som t ex djupkyld koldioxid, har säkerhetsventlier som öppnar vid ett övertryck i behållaren, för att undvika en värre olycka. Det kan ju ha varit något sådant du råkade utför, direkta läckor p g a skador på tryckkärl är extremt sällsynta.

Godstrafik är roligt! ;-)


/Godsskada

 
Ingen bild

Godsskada

9 september 2010 19:55

Eller är det kanske så att herr Wingman menar att en av SJAB:s hyperrymds-diskbänkar läckte koldioxid från släcksystemet i driven? Blev det då Stambanans Snabbaste Sodastreamer?

/Godsskada igen

 
Ingen bild

Wingman

11 september 2010 23:44

Godskada:
Nej haha, den här gången var deffinitivt Ni gröna...
Trodde fjärren skämta när hon ringde och sa att ett tåg läcker längre fram men du behöver inte va orolig.... De är bara koldioxid... Jag tänkte mer, aha varför ringde du då?
Vart? Försöker minnas men, nu vart det några dar sen, tror det var nånstans mellan Stjärnhov o Skebokvarn..
När: tror det var 6/9

Som sagt.. Det var ett tag sen o som du vet händer det en del på vår kära järnväg, man försöker hålla reda på allt men de är omöjligt...

MVH

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards