Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 14 juli 2010

Beta-blockerar-dagen

Av storm - 14 juli 2010 22:45

Av nån anledning känner jag mig besegrad redan innan jag kommer till jobbet idag, inte alls sugen..   

har pratat med föraren från gårdagens evakuering i malmsjötrakten. fått mina frågetecken uträtade. jävligt knepig situation att vara i som lokförare. öppna dörrarna = riskera att folk kliver ur och blir klippta av andra tåg (Sth på platsen var 200) = skaka galler. å andra sidan inte öppna dörrarna = sjukt varmt, vad allt det innebär.

Ett nytt grepp om såna här situationer behövs och måste komma från myndigheterna (Trafikverket) i samarbete med dom stora operatörerna (SJ, Veolia, Ståg osv..).

Dagens jobb var favoriten Linköping, sedan vakta bromsen på nattåget..

Kom till Lp utan att nåt speciellt hände (stannade jag i Nr??) Hade ett trevligt utbyte med avlösande förare, kunde inte komma på några speciella fel på X2:an som jag lämnade över(?) Snubblade iväg till stammis-kebaberian för lite matmässig uppmuntran!

[vem blir inte glad av en sån tallrik?]


Resan hem var lika anonym bortsett från ett trevligt utbyte på plattformen med en ung mamma med ännu yngre son och en sagobok.

Rullade ned till avfurneringen, bortglömd av Lsg. Blir sittande på insteget till förstaklassvagnen där jag tömmer det som är kvar i kaffetermosen i väntan på mat-trucken. Hela dagen lunkar på i beta-blckerar-takt, något senare sitter jag i loket till tåg 86 och väntar på "snett vänster" i dvärgen ovanför spår tretton.

Roar mig att göra en hel inbromsning till dvärgen som demarkerar spår åtta i Cst endast med hjälp av luftmotståndet och slirbromsen. Följden av det blir att växlaren inte vaknade i växlingskuren, han blir något förvånad när jag kommer och knackar på.


Ska sitta här i en knapp halvtimme till, känns som tre..

 
ANNONS
 
Ingen bild

Wingman

14 juli 2010 23:31

Ang: gnället.... Man tar seden dit man kommer.....
Hehe....

 
Ingen bild

Christoffer från Gröna Lådan

15 juli 2010 00:04

Kan herrns stammishak i Lp vara kebaberian "Hakepi"? :)

 
Ingen bild

Pelle kokföraren

15 juli 2010 01:14

Hej, 535 gick klockrent till M. jag tror +5 till och med, ha det !!!!

 
Ingen bild

Pelle kokföraren

15 juli 2010 01:16

skall förstås vara " Pelle lokföraren "

 
storm

storm

15 juli 2010 10:35

kebaben som ligger vid utkanten (och på andra sidan vägen) av bussterminalen.. ?
Tänkte precis det, jag körde "hel ventilation" så länge så det borde inte varit nån "kokförare" ombord :)
kool :)

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Hasse

15 juli 2010 11:38

Kan inte du på tal om den evakuering som det varit så mycket liv om i media ta någon bild på det där räddningsloket som skall stå på HGL och skriva lite om det. Aftonbladet hade en dålig bild, men det såg ut att vara ett monster!

 
Ingen bild

Pendlare

15 juli 2010 12:13

Väldigt konstigt att ingen sån där planeringstyp inom vare sig SJ eller TV tänkt på att ett x2 skulle kunna bli stående på linjen med hög STH och mitt i en tunnel? Tex när Grödingebanan projekterades borde väl nån ha tänkt på den frågan? Med tanke på alla spaltkilometer man är av lag tvungna att copy/pasta in i sina järnvägsplaner och annat borde väl frågan "var f-n skickar vi folk om ett tåg tokvägrar?" medan man kan tycka att nån sån därn top brass på SJ kanske borde tänkt på "hur fixar vi vatten/krubb/fungerande toaletter om vi blir stående forever? Ska vi tvinga nåt annat tåg att stanna och blockera linjen (långfinger till andra operatörer) medan vi evakuerar eller åt minstone hystar över några bärs/läsk/vatten" typ.

 
storm

storm

15 juli 2010 15:58

@hasse: räddningslok i Hgl? Det finns ett gäng lok där men inget "räddningslok" vad jag vet..
Vill du ha en bild på ett sånt kan du välja valfritt från dom loken jag har bilder på här, lägg till ett övergångskoppel bara..

http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-ae2e7758bc9ddd05993161998767ac18493456b5d1fc9.jpg/version-080e365cd7d9faeb4a6b6a060faac88f/

Allt det andra handlar nog bara om en sak: svarta siffror i Q-justnu

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Hasse

16 juli 2010 14:03

Ja, enligt Aftonbladets artikel skulle trafikverket ha ett räddningslok som står standby alla dygnets timmar på HGL. Och så fanns det en bild på ett silvrigt gigantiskt monster.

Här är artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7469128.ab

Men Aftonbladet har ju fått saker och ting kring bakfoten tidigare!

 
Ingen bild

Pendlare

16 juli 2010 23:07

Det verkar som att det är ett TMZ-lok på bilden (det är i a f vad som står på det).
Det skulle i så fall vara ett sånt härnt:
http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/diesellok-i-trafik/tmz

Det står dock inget på sidan om att Trafikverket skulle ha ett ståendes på Hgl.

 
Ingen bild

K

18 juli 2010 06:18

Jo, sen 1/1 2010 finns den silvriga TMZ:an i beredskap åt Banverket. Den handhas av Swedtrac som (tror jag) också bemannar beredskapen. Enligt vilka premisser och för vem beredskapen hålls har jag ingen aning om.

Även SJ AB har ett lok i beredskap (på Centralen) och förare i beredskap.

Just när det gäller hämtning av havererade X2 har rutinen de senaste åren ofta varit att ett av SJ ABs Rc-lok utgår från Hagalund med övergångskoppel till Scharfenberg (kopplet i nosen på X2) redan påhängt. Varför SJ AB vill ha det så vet jag ej.

Just till hämtningen av 437 var det jag & en kollega som hängde på övergångskopplet innan Rc 1407 åkte iväg.

 
Ingen bild

Hasse

19 juli 2010 16:52

Då har man lärt sig nåt nytt! :)

Tack för det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se