Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 8 juli 2010

tvenne tunnebanedörrsincidenter och en jävligt platt and..

Av storm - 8 juli 2010 23:45

Dagen börjar med en tunnelbanedörrsincident i Tce. Den klassiska "flashmobba dom avstigande och försök klämma dig förbi" -plojen. Stilpoäng gavs till den korpulenta herren som viker in axeln för att vinna kanske en decimeter bara för att förlora en och en halv på magen istället.. Korpulent-herrens slutresultat för allt detta blev istället komma sist in i vagnen efter en äkta bullet-time-tackling från skribenten följt av tillsägning med viss gubbmässighet.


Jag har tidigare fått störnings-sms angående ännu fler akuta spårarbeten på min tilltänkta körsträcka.. hmm..

Lämnar Cst söderut. Får direkt efter igånsättandet det där gnälliga mini-amerikanskpolisbil-ljudet i örat. Neumann-telefonen ringer. Avgångssignaleraren ber att få stanna tåget eftersom vi har ofrivilliga fripassagerare ombord? Tittar snabbt i backspegeln, bara loket har hittills påbörjat sin plattformslämning, jag bromsar. En klase pensionärer kliver glatt av och vinkar till sina o-avklivna vänner. Hmm, nog för att SJ inte har haft så hög driftsäkerhet på sisten men att förvänta sig att tåget inte kommer lämna plattformen alls.. (?)

--

Detta tågsätt (2003) får en hiskelig mängd bygelstuds och jag börjar oroa mig för mina strömriktares framgena överlevnad.

En gräsand försökte springa ifrån mig i Gnestatrakten, med tveksamt och ganska ljudligt resultat från plogen..

Banarbetet var på uppspåret och jag minglar mig igenom obemärkt..

Tåget tillbaka mot Cst är ett av sprick-tågen och har 160 som rådande Sth. Ruskigt njutbar hastighet i en X2:a, om den hade haft fullt fungerande luftfjädring. Nu slår denna igenom med lagom ojämna intervall för att avsevärt förhöja upplevelsen.

Förseningen går från en favoritkvart till en trög halvtimme på något tiotals mil och när man ankommer Katrineholm är det dags för en spårrokad via plattformarna.

Folk började plocka med sina grejer när jag rullade in, fick kolla i körplanen flera gånger ifall jag ändå inte skulle stanna. Ville liksom stanna enbart för att alla såg så förväntansfulla o glada ut där på plattformen men insåg att det raskt skulle förbytas i nåt annat så fort slagsmålet om bokade platser börjat på allvar.

Rackarns vilken låg arbetsinsats det blir med en 160-X2:a när man kör på en 180-200 - bana förresten! Läs även kapitlet "åtgärder vid fullt fungerande X2:a"

..vänta nu, vadå "finns inget sånt kapitel!"   

Tre saker av intresse fanns vid avfurneringen denna dag. En arg förare, en förvirrad Tkl(i telefån) och en lika förvirrad food-dude. Föraren var faktiskt inte jag (denna gång), food-duden kunde inte hantera Neumann-anläggningen och Tkl kunde inte lägga grönt för rätt tåg. Allt detta mynnade ut i en extra dörrkontrollspromenad, en halvhätsk diskussion med den arga föraren och sedan en osjysst gult-kort omkörning av den sedan-länge avfurnerade X2-multen innehållande den arga föraren på spåret bredvid.. Jag lade dock allt detta på "jag har månadslön"-kontot och rullade mot Hgl.

Men what's with the hot chick in the träck-track btw!? Stod det inte en tjej med tunna vita proktologhandskar, hotpants/linne/refläxväst och manövrerade slangen i Ho-shi-dung? mycket märkligt..

Det sista jobbet för kvällen/natten var även det längsta i och med de nästan tre timmarna av härlig bromsbevakning av nattåget som man kört till spår 10/8. Men man kunde ju ha fått stryk av en badboll och brutit arshlet också.. eller vänta nu. det var förra gången det ja..

Den avlösande föraren var sen så jag fick även göra delar av den utökade växlingen för att få 87:an att bli 86:an.. Sedan hade han den goda smaken att försöka kliva ombord mitt i en backningsmanöver, grejjt..

Arbetsdagen avslutades som den hade börjat, med en tunnelbanedörrsincident. Denna gång var det en lirare i röd hoodie som stod och pratade i telefon samtidigt som han trampade på en redan halvplatt ölburk. Självklart hamnade den i dörrarna och självklart föredrog personen att prata i telefon istället för att försöka fixa problemet. Jag avgav en suck, reste mig och fixade problemet. Sade ordet "dumt" till den unge mannen samt stod en stund och tittade på honom tills han producerade ett "förlåt, var inte meningen".

Jourdag mañana..

 
 
Carl Eric

Carl Eric

9 juli 2010 16:10

Tce? Tunnelbanekod? Lär man sig sånt när man kör låtsas järnväg?

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
Ingen bild

Wingman

9 juli 2010 19:47

Yeah!
Whats öpp With her?

 
Joakim

Joakim

9 juli 2010 21:16

Favoriten är och förblir X2-driv utan luftfjädring, givetvis sprickfri och STH 200 berättigad..!

http://www.ewenson.se

 
Der Lokführer

Der Lokführer

9 juli 2010 23:45

X2-driv utan luftfjädring = sth 60 km/h. Saker och ting tenderar att skaka sönder annars...

http://www.lokman.se

 
Ingen bild

TS

10 juli 2010 11:01

Sth 200 för X2, och visst går prylarna sönder. Det borde vara sth 10 dock. Det där med sth 60 är något som anges för X40. I vintras gick det en X2:a en hel vecka utan luftfjädring. Undrar om den har sprickor nu?

 
storm

storm

10 juli 2010 18:08

har dom kommit fram till varför så många X2:or har spruckna långbalkar? Kan det bero på att dom släpper ut tåg med trasig luftfjädring..(?)

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Godsskada

11 juli 2010 13:49

Carl-Eric, titta litet på trafikantantal och intensitet för den där "låtsasjärnvägen", så kan du stryka "låtsas" sedan. Enbart Skanstulls station i tunnelbanan har lika många resenärer på en dag som hela Göteborgs central, inklusive alla Kungsbacka- och Alingsåspendlar. Hela pendeltågsnätet i Stockholm, som ju är det ojämförligt största i Sverige, landar på ett resandetal i ungefär samma storleksordning som tunnelbanans röda linje.

Vad gäller sprickbildningarna vore det intressant att få reda på mer exakt var sprickorna har uppträtt. Långbalkar? Infästning för reaktionsstag? Glidplan och boggietappar?

/Godsskada

 
Ingen bild

Bobjörk

12 juli 2010 00:14

Och TCE är dessutom korrekt benämning på T-Centralen som tunnelbanans station heter. Vore dumt att skriva Cst när man menar T-Centralen.

 
storm

storm

12 juli 2010 00:51

jag har nog en gammal sifo från denna dags körning, ska kolla på den (11/7), tror den hade lite mer exakt specad sprickbildning.. har inte orkat skriva om min natt i Hellsburg än:)
Har man slitit hund i tunnelbanan i näatan tio år så har man..

http://storm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

TGOJ gubben

4 november 2010 00:31

X2 suger! jag hatar dessa tåg, men visst är en X2 i 160 ganska bra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards