Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 24 juni 2010

Jö #2 Vem har slagit till nörden?

Av storm - 24 juni 2010 12:15

Morgonen i Jö börjar lika king som sist med bäjkån, kårv samt det där stockholmsvita kladdet som kallas äggröra..

När jag kommer ned till samma enhet som dagen innan håller denna märkliga Rc-men-ser-ut-som-en-X14 på med lite växling.. (?) Går säkert att Alta Vista fram nåt om den, just nu ids jag inte / behöver kaffe..

Kaffebryggaren var mycket riktigt maskin no2 att sättas igång, efter driven. Sedan att jag fortfarande inte vant mig med dom nya storlekarna på kaffepåsarna, jag dumpade två i filtret och körde en halv kanna..   Flarn, där har du en kopp kaffe!

X2:an startar upp utan ett enda pip bortsett från de tidigare småfelen och vi smyger ned till plattformen..

Nästan så man funderar på att flytta hit, bara för den skivade grisen och utsikten från stationen!

En nära-bambi-upplevelse i Vimmerby piggar upp, var det inte en bondlåt som beskrev det där med att leva för att bli mos en annan dag? Jag blir snabbt före i tidtabellen så jag börjar temat "endast elbroms" för all hastighetsjustering, eco-driving o allt det där.. I Söö gör jag nog det mjukaste, genom tiderna. stoppet i mannaminne! Om man ens hoppas på att lyckas stanna där (med elbromsen på en 2:a) bör man i stort sett påbörja sin inbromsning i Gnesta.. Det sluttar uppför vid plattformen vilket innebär att graviationen hjälper en med dom sista sex km/h då elbromsen slutar greppa.. sedan har parkeringsbromsen en tillsättningstid på kanske en sekund så den behöver tillsättas strax innan stopp för ett undvikande av argt ATC och risken för backning.  Vänta nu, vem har slagit till [nörd]-läget? 

[/nörd]

Ska man göra samma mjuka stopp med garanterad icke-backning med loktåg behöver man använda bromstrycksvakt, pådrag och försiktig bromsanläggning, Väl utjämnade bromsventiler är bra också.

Meh! [/nörd]

äsch..

-

Tidig in till Cst blev man men avlösande förare var ej närvarande så överlämningslapp fick det bli..

Ledig midsommar, Mra dagen efter..

En sista bild från Jö bara.. fantastisch!

 
 
Carl Eric

Carl Eric

26 juni 2010 19:02

Är det inte bättre att köra en hård broms i söö så att alla morgontrötta affärsresenärer hinner vakna upp och fräscha till sig innan de kommer fram? ;-)

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
Ingen bild

Christoffer från Gröna Lådan

26 juni 2010 19:09

För att ge dig ett svar på "märkliga Rc-men-ser-ut-som-en-X14" så är det en norsk EL16.
För övrigt en UNDERBAR blogg! All heder till dig!

 
Ingen bild

Godsskada

27 juni 2010 20:51

Håll behörigt avstånd till El16-loket! Dom har en tendens att börja brinna i tid och otid. ;-)

I princip är det en Rc4 med bättre isolation i banmotorerna, och därför uppskrämd till 4000 kW totaleffekt. Den har litet andra egenheter för sig också, bland annat fungerar SIFA-ventilerna litet annorlunda och den har ingen SAIA-vakt. Den har i alla fall en D3-ventil och samma felindikeringssystem som på en Rc4 (ingen FIS), så det får väl ändå betraktas som ett anständigt och hederligt lok. ;-P

/Godsskada

 
Storm

Storm

28 juni 2010 13:15

@Carl Erik: Har prövat det där, man ska dock inte bli osams med sina ombordare. Brukar straffa sig på ett grovt vis.. [/kaffe]
@C.f.g.l & God skada: Beskriv "fungerar lite annorlunda".. typ ibland eller omvänt eller? :)
SAIA=bromstrycksvakt eller har det med ventilationen att göra?
Rc4=flaggcentral?

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Godsskada

29 juni 2010 10:10

Bromstryckvakt? Nu har nog någon blivit litet fönstertågsskadad... ;-P

SAIA-vakten är en liten mackapär som sitter i skåpet nere till vänster i förarhytten, snett under kokplattan. Den övervakar att spärrventilen går inte oavsiktligt går till och blockerar eftermatningen. Det skulle ju kunna leda till att du får ett bromssystem som inte eftermatas, där luften läcker ut så långsamt att det inte registreras som en bromstillsättning, och sedan står du plötsligt där med ett bromssystem utan luft och utan möjlighet att bromsa. Registrerar SAIA-vakten att spärrventilen har gått till utan att SIFA-ventilen har löst ut, bryts matningen till tidrelät för förarövervakningen och därmed löser SIFA:n ut efter 6-8 sekunder.

SAIA är egentligen namnet på tillverkaren av tryckvakten, idag SAIA-Burgess Controls. De har och gör fortfarande en herrans massa olika komponenter till styr-,regler- och processövervakningssystem.

Vad gäller SIFA etc, så har, om jag inte mins helt fel, El16 en SIFA per hytt, och förarövervakningen måste alltid kvitteras, även vid inkopplad och verksam ATC.

Rc4 har inga flaggreläer som på en Rc2/3. Istället har du en analog panel i hytten som kan visa olika fasta felmeddelanden -"Jordfel rotorkrets", "Fel Ventilatorgrupp" o s v. Vissa av dessa kan du dessutom kvittera bort inifrån hytten, allvarligare måste du fortfarande gå ut i maskinrummet och ta hand om. Enkelt, översiktligt och fruktansvärt robust. Dessutom behöver man inte hålla på och sträcka sig och trycka in en orange lysande knapp och stega med femtielva tryck på en piltangent... Ett bra felövervakningssystem skall kunna betjänas bekvämt tillbakalutad i förarstolen, utan att behöva låta lokmuggen lämna handen! :-)

 
storm

storm

1 juli 2010 21:59

IAEA-vakten har aldrig löst nåt på mina lok men nu när du nämnt den så lär väl den vara nästa pidutt som blix:ar :)

http://storm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards