Storm -En tankedump

Alla inlägg under maj 2010

Av storm - 19 maj 2010 19:46

Jaha, det var tre dagar med SO-utbildning det. En alldeles för högljudd Storm som minsann visade vissa gubb-tendenser (mellan barnsligheterna).. Jag var även ärlig mot madam utbildaren och visade viss skeptism i och med att det var förlagt i frösunda och inte i "borgen". Men de hele var faktiskt riktigt bra ändå!(?) Får se hur mycket som fastnat, vill ju inte göra ett (h)AFS-verk av mitt förtroendeuppdrag, inte   

Imorgon är det "se upp för STÅG-dagen" förresten!

ANNONS
Av storm - 17 maj 2010 08:57

Bättre ArbetsMiljö.. i tre dagar. Lättlunchernas rike, slipsar och lättsamma samtal..

ANNONS
Av storm - 16 maj 2010 18:54

Chicodags. efter sisådär nitton tusen steg har jag fortfarande inte kommit nånstans. Pja, hem då möjligen.

titta lite närmare värmeposten.. finn ett fel.

hmm.. är detta såndärrn mådärn "fuzzy logic" mådäll?

Av storm - 10 maj 2010 21:15

Falunvarv, dagens debakel handlar om en såndär svartmålad vagn med X2-aktig inredning. Och knas med dörrarna varför den tidigare gått med samtliga dito avstängda. Nu skulle den kopplas loss och dras ned till Hgl. Detta meddelas mig en kvart innan avgång..

När väl nån ringt och meddelat växlaren är det fem minuter till avgång och ingen är på väg med nåt reservlok (jag?)..  Jag säger till växlaren att det inte blir nån avkoppling (pärs, pananlikör och parkbänk?) utan att denna vagn nu följer med till Falun istället eftersom vi nu har vår avgångstid!

--

Solen tittar fram mellan regnskurar och ger sånt där märkligt ljus under regnmolnen, finfin körning   

--

Nere i Hagalund är det kaos, som vanligt. Det verkar vara kronisk personalbrist och ingen dyker upp för att assistera min rundgång. Jag blir lite sugen på att bara bromsa ned o smyga iväg mot (den ganska blöta) solnedgången.. Detta gör jag dock inte och får inte ett, utan tre tack från den stackars sura, blöta och i de flesta övrigt sätten arga växlaren..

Av storm - 5 maj 2010 19:45

Oj, nu var det riktigt länge sen man skrev nåt här..

en re-kapp kanske är i ordning då..


[edit]

Den femte-sjätte maj åktes det åter igen till Mora, lite spridda händelser från detta blev:

  • En nära-person-påkörning-vid-vägbom i Uppsalatrakten (såja hjärtat sakta ned, ingen fara)
  • En trevlig och lite märklig diskussion med en Morabo nere vid den nybyggda träbryggan samtidigt som en sallad skulle ätas.
  • Sovknep 2.0 lyckades! (Träna o simma satan i simhallen samt gå i säng och påbörja snurrandet klockan sju på kvällen!)
  • Radion hävdar att vi européer tydligen ska bestå till 2-4% av Neandertalgener, jag hävdar att vissa av oss absolut har ett par procent sapiens sapiens !
  • Säsongen är nu officiellt öppnad för SVäldigt Platta Småfåglar i och med med min första lärkhjärna med spya som hamnade bredvid, på och runt min vindrutetorkare.
  • En trasig hastighetstavla i Knivstatrakten som numera visade det något dubiösa beskedet "0hl" ?

[inte edit, typ]

Av storm - 4 maj 2010 21:00

Fan, märkligt.. Jag blev så paff att jag glömde blogga om det..

Körde till götet igår. Inte nog med att jag faktiskt ankom G, jag var även i tid!?

Bortsett från en driv-resett vid Cst inför avfärd, pajad korglutning i vagn fem och en herrejössesmängd med "4H" -indikeringar i Hallsbergsregionen (är dessa vägbommar byggda i Örebro månne?) hände det inget på ditvägen!?


På hemvägen händer det ännu mindre krejer och jag börjar räkna plusminuter tills jag behövde två händers fingrar för uppgiften!? .. Till Katrineholm iallafall där jag får tre nollor i ATC och får krypa sakta igenom stationsområdet i väntan på att den X2:an som stod inne fixat sina dörrar samt klämt iväg...

tre-fyra minuter efter tidtabell ankommer man Cst! Oj, det var länge sen man hade en nära-svarta-siffror-upplevelse!

sjukt..

Idag var det skyddsombudsmöten om vartannat.. Imorgon? Undra om en filminspelning kan vara nåt?

Av storm - 2 maj 2010 19:30

Bkb, ja..  Typiskt att man lyckas bli fångad på bild just i detta ögonblick:

Men faan vilken skön dag! Hade inte min gammelknarr fått lite oljeläckage så hade jag varit innanför grindarna vid tiotiden. Tror jag testkörde långt över hälften av samtliga hojar där, kromslädarna inkluderade! Dom fick bända bort mina fingrar från gasrullen på 1198:an strax efter stängning..

Mc-Live var evenemanget, bilden är schnodd från http://meramotor.com där en trevlig fotograf har sitt tillhåll!

Ett bra mycket bättre minne från Bkb, detta..

  

Hoj

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se