Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 4 maj 2010

Hej och "H", igen!

Av storm - 4 maj 2010 21:00

Fan, märkligt.. Jag blev så paff att jag glömde blogga om det..

Körde till götet igår. Inte nog med att jag faktiskt ankom G, jag var även i tid!?

Bortsett från en driv-resett vid Cst inför avfärd, pajad korglutning i vagn fem och en herrejössesmängd med "4H" -indikeringar i Hallsbergsregionen (är dessa vägbommar byggda i Örebro månne?) hände det inget på ditvägen!?


På hemvägen händer det ännu mindre krejer och jag börjar räkna plusminuter tills jag behövde två händers fingrar för uppgiften!? .. Till Katrineholm iallafall där jag får tre nollor i ATC och får krypa sakta igenom stationsområdet i väntan på att den X2:an som stod inne fixat sina dörrar samt klämt iväg...

tre-fyra minuter efter tidtabell ankommer man Cst! Oj, det var länge sen man hade en nära-svarta-siffror-upplevelse!

sjukt..

Idag var det skyddsombudsmöten om vartannat.. Imorgon? Undra om en filminspelning kan vara nåt?

 
 
Carl Eric

Carl Eric

5 maj 2010 16:27

Är du avis för att du inte fick köra Allianståget? ;-)

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
Storm

Storm

5 maj 2010 18:09

Alli-vadå-tåget?
låter blått.. usch.. :)

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tomas

6 maj 2010 09:25

Det var nästan helsvart :P

 
Carl Eric

Carl Eric

6 maj 2010 16:37

Hahah, ja, det var svart...

Några bilder från tåget i Borås! http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=entry&id=289402

Fast de kanske ville komma fram itid? ;-)

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
Ingen bild

Bjarnulf

7 maj 2010 13:25

Förstår att det måste kännas boring när allt bara flyter på... :-)

 
Ingen bild

Janne Rehnström

11 maj 2010 23:17

Nu har jag läst åtskilliga sidor i din blogg och jag måste säga att du skriver och berättar superfint och medryckande! Man får verkligen en inträngande och intressant inblick i lokförarvardagen.

Janne R

(konrad112@hotmail.com)

 
Storm

Storm

12 maj 2010 19:38

Roligt att dom blå vågar visa sig så nära tågspåren:)

Tackar, tackar :)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards