Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 23 mars 2010

Sömn?

Av storm - 23 mars 2010 07:54

En kortnatt innebär i detta fallet en rast mellan ett och tre på natten, sen på't igen. Med förflyttningstid och andra förberedelser så blir det kanske en och en halv timmes faktiskt (i mitt fall, möjlig) rasttid. Av denna tid sov jag en hel timme!!  Kändes udda att faktiskt bli väckt av väckarklockan och inte, som det brukar vara, ge upp och stänga av den innan den börjar ringa..

Samma taxikille stod med samma bil utanför samma hotellentré redo att köra samma lokförare till samma destination som där hämtningen skedde samma dygn, några få timmar tidigare.. Bara där sparade jag kanske tjugo minuter som jag faktiskt fick i sömn istället   

Sen händer nåt märkligt!


Ingenting!


Jag ankommer Cst med några minuter till godo, blir avlöst direkt och åker hem! Punkt!(?)

 
 
Joakim

Joakim

23 mars 2010 11:14

Kanske du åkte med någon av mina tidigare kollegor på Taxi Falun eller Koppartaxi..? :-)

http://www.ewenson.se

 
Carl Eric (calken)

Carl Eric (calken)

23 mars 2010 17:15

fakiren ja!

Ungefär hur många åkte? Typ?

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
storm

storm

23 mars 2010 17:54

han var lite lik dig jocke;)
hur många åkte vart?

http://storm.bloggplatsen.se

 
Carl Eric (calken)

Carl Eric (calken)

23 mars 2010 18:14

Alltså hur många åkte med 51:an från Fln?

http://carlericsgalleri.dubbeleric.se

 
Ingen bild

Bjarnulf

24 mars 2010 17:10

Det låter ju som det knappt är lönt lägga sig. Å andra sidan kan det vara gott luta sig vid just de timmarna...

 
storm

storm

27 mars 2010 22:47

tror jag hade fem-sex pers med mig från Fln.
tillåmed bara en kvarts sömn är bättre än ingen, man blir helt kocko annars (jag)

http://storm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards