Storm -En tankedump

Alla inlägg under januari 2010

Av storm - 3 januari 2010 23:45

Som vanligt är det kaos och fordonsbrist i Hgl, det tåg jag skulle plocka upp till Cst hade en trasig vagn. Det slutade med att jag fick gå med denna vagn avstängd med omräknat bromstal och ändrad sth. Tur att tåget endast skulle till Göteborg då, så det inte blir så försenat   

Hjälpte den stressade avlösande föraren med från och tillkoppling på spår elva efter rundgången, passade på att klämma fingret lite lagom på kopplet..

--

Min körning för dagen var ett skitlass med Uppsalatåg, dock sjuvagnars en dag som denna.

Dagens övriga lärdomar kan sammanfattas på detta vis:

- nu vet jag (igen) hur man gör "klart för avgång" med signallampa efter ett fel på dörrförreglingen i Knivsta.

- nu kan jag (igen) göra kungliga losstötar/bromstryckvakt-ingrepp när jag och ATC är osams. (t.ex vid en tioövervakning och såsig lokf alt. balisfel vid U)

- det går att (igen och igen) spela en liten truddelutt på de två tryckluftsmanövrerade svankstöden (stol mod. Grammer) vid extrem uttråkning.
- Det går att göra ärtiga men bittra utrop angående armar och ben som kan falla av vid dörruppryckningar i fart i Knivsta. (femtioårig herre gubbe med messengerbag och röda hörlurar..)
 
Av storm - 2 januari 2010 21:30

Plattformen är full med folk, spår sex.. Står och väntar på tåget som ska köras till Fln, jag ska dock köra till Blg och ha nån timmes kvartstid.

Inget händer, folk börjar skruva på sig.

Jag ringer platskontrollen i Hgl för att kolla om dom släppt iväg tåg 18 ännu. Personen i telefonen skrattar till och säger att dom precis påbörjat urväxlandet av den trasiga vagnen som tydligen upptäcktes för fem minuter sedan.. Den ungefärliga tiden innan något borde dyka upp blir satt till om en timme. Ombordaren ringer till dom som sköter utropandet medans jag ringer till riksförvirringen för lite frågor och heads-up. Märkligt att det oftast är vi som ska ha tåget som inte får veta saker alls sist!

--

Ganska precis en timme senare dyker då tåget upp på spår sex, jag gör rundgången och vi lämnar Cst.

I Uppsala får vi stå i femton minuter för att invänta det tågmötet som vi skulle haft i Sala.

I Hedemora får vi invänta ännu ett tågmöte, såväl som i Vikmanshyttan, vi är nästan en och en halv timme sena..

I Blg ska tydligen tåget nu vändas istället men ingen av oss får reda på detta och stor förvirring/irritation uppstår återigen på plattformen och i tåget pga den obefintliga informationen.. Suck, jag släntrar upp till le' byrå dö press för två tjockkorvar (Du ser stark ut idag) och en kaffe, sedan tillbaka ned till spår tre och mitt nästa äventyr. Det var typ allt vad min kvarvarande rast förmådde ge mig men jag fick iallafall nåt i magen.

Moratåget var i tid, typ, jag rullar iväg igen.

Tyfonen fungerar inte!

Meh!

jag rusar ut i maskinrummet vid Djuråsstoppet för att skifta tyfoner och rullar vidare, den främre fungerade iallafall..

Rundgång Mora, allt fungerar bortsett från utropen/dörrförreglingen via UIC-kabeln vilket jag inte får att lira hur jag än försöker..

Även detta tåg är fullsatt så jag passåker i lokets sluthytt tillbaka till Cst.

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards