Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 12 januari 2010

En riktigt, riktigt tråkig dag..

Av storm - 12 januari 2010 20:12

Tog emot en X40 som ankom till spår sju från Västerås, sent..

Körde denna till Falun helt utan ens en hicka från vare sig mig, tågsättet eller ens nån resenär(?) Hade tre ledsna mellandörrar som enda felen på hela enheten(?)

Jag höft-parkerade lite sisådär på spår 2 (siktade på en metertavla som gällde för spåret bredvid, såg jag efter jag stannat), hur lång var enheten nu igen?

Lagom lång, skulle det visa sig.

Tog en promenad runt sjön, sedan körde jag hem tåg 31 till Cst. Bortsett från ett rådjursarschle som precis hoppade ur spår var även återresan hickfri!(?) Jag var tämligen trött efter en dålig-sömn-natt så jag var glad för den tråkiga dagen.. Nu börjar jag förstå hur normala lokförare har det.  

En rundgång på spår åtta senare sitter jag på tuben västerut.

Imorgon ska jag köra skolbänk i Frösunda, JTF.. Gäller att ha modulen tungan rätt i mun då, passa sig för stoppande fel osv..   

 
 
Martin

Martin

13 januari 2010 17:43

Ett tips till skrivningen kan vara att åtminstonne ha tungan i rätt mun... ;-)

http://ospa.blogg.se

 
Joakim

Joakim

13 januari 2010 22:23

Tisken heter sjön i den vackra staden! ;-)

http://www.ewenson.se

 
storm

storm

13 januari 2010 23:02

Jupp! :)
Fan Jocke, inte visste jag att du skulle smyga runt på söörvice akkademy samtidigt som mig, inte!
Kool!
Öla imorgon, du jag o liza?

http://storm.bloggagratis.se

 
Joakim

Joakim

14 januari 2010 08:22

Nu ska vi ju hem så fort vi skrivit vårt prov, under förutsättningen att det går några tåg då :-P

http://www.ewenson.se

 
Ingen bild

Wingman

14 januari 2010 17:20

Oj oj, Taxi och Stormen under samma tak, det kommer att gå vilt till...

 
storm

storm

14 januari 2010 22:17

Äsch då.. Jag var iofs rätt sluters i ruters också..
Tror nog Taxidrajver hade avstängd taxameter, eller nåt. Var så tyst så..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards