Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 17 december 2009

En mobbad förstaklassvagn!

Av storm - 17 december 2009 23:45

Eftersom jag blev ledig igår lite hipp som happ så kliar det i tågfingrarna idag! Efter den stora snöflingans ankomst blev det generalknããs med tågtrafiken denna dag och det står trasiga/försenade/ledsna tåg lite här o där.. En stackars förstaklass-lingon-o-blåbärsvagn blir dumpad av sina andraklasskamrater i Kristineberg Katrineholm Kristinehamn(Khn) av nån elak anledning. Jag signar upp för en räddningsaktion! Det är meget trångt på spåren, Tågklarareriet är meget deprimert & opptatt så det ser inte ut som om aktionen kommer bli av. Jag behåller morgonrocken och tofflorna på, grejar en kanna bläck till..

Klockan tretton-trettio får jag GO för operationen! Fordonsledningen vill att jag ska avgå från Cst senast fjorton-trettio med ett lok hämtat från Hagalund..    Jag inser raskt att detta inte är rimligt och frågar om jag kan plocka reservloket istället. Ett annat alternativ som gavs var en passresa till Hallsberg där man då skulle skotta fram nån gammal Rc3:a för vidare färd till Khn.. Klockan fjorton-nollfyra står jag, fullt påklädd(?), i orderrummet på Cst och inväntar skrivarhostningen som föranleder körplansutskriften. Väntar. Väntar.. Tåg-o-kratin jobbar tämligen långsamt en sån här dag, till slut får jag ändå ut min körplan och beger mig ned till reservloket.

Körplanen blev ändrad till fjorton-femtio men när jag var klar att rulla var klockan femton-nollfem istället pga. den försenade körplanen. Då har jag ännu inget tågnummer tillbaka till Cst ännu! Hmm..

[spår?]

Lämnar Cst med 1370 söderut. Sth är satt till hundratjugo, retardationen en bit under hundra. Tyfonen har samlat snö hela natten och har nu ont i tratten. I jämnhöjd med Sst får jag till ett ljud som en hoppskvätta ur den vilket duger för att få folk att flytta sig från plattformskanten, därefter låter den mest som en tågvissla i ett par kilometer tills den skärper sig och börjar bröla igen.

Hytten jag kör ifrån har fel på värmen! Det blir snabbt snorkallt därinne! Jag bolstrar värmealstringen med hög volym på stereon och kokplattan! Lite bättre..

I Hallsberg håller jag på att förgås av hunger och funtar på att stanna till lite snabbt för en varmkorv. Dock har Hallsbergsfjärren denna gång lagt grönt rakt igenom (?)     Jag vill inte trilla av deras good-list så jag piper vidare.. dammit..

Väl framme i Khn så får jag börja med att växla ur vägen för en grönmålad Rc som minsann skulle ut!

Där stod hon, med felaktigt påstådda slag/krossskador på hjulen. Dom hade tjudrat henne mot en TågAB-klappdörrsvagn och dom delade på lite tågvärme i kylan. Blev lite sugen på att norpa med mig klappdörrsvagnen till Hagalund som ett busstreck liksom, men personen jag pratade med från bangården var alldeles för snäll för att busa med. Min nya körplan låg färdig inne i vagnen och alla växlarna fram var lagda redan. Jag kopplade till och från samt gjorde klart för avfärd. drog även fram en vagnslängd så klappdörraren kunde komma åt tågvärmeposten som jag kopplade den till sedan. Lade ut den där släden igen som syns i bilden ovan, passade på att tjonga mitt kepsförsedda huvud mot koppelkroken ordentligt på vägen ut, bara för att.

När jag kollade på Körplanen och Klockan inser jag att jag har varit fasligt snabb och nu har en timme på mig att nosa upp en korvmoj! Succé!

Hittade en Statoil där jag raidade samtliga tjockkorvar från grillen. Fick tjejen där att lägga dom i en låda, utan bröd eller kladd samt betalade med småmynt jag grävt ur loktendern ryggsäcken. En riktig Blues Brothers moment indeed.. Brände tungan sådär sagolikt (wile-e-coyote) mycket på kaffet jag även slantade upp för.

Lämnar Khn i tid och påbörjar min hundra knutars framfart till Hagalund. Jag tyckte hundratjugo tog får-ääver att komma fram.. tänk igen muchacho. Nu vet jag lite mer hur gods-jockeys har det..

Denna hytt (den andra alltså) fungerar värmen i. Kan man säga. Jag slog på både kaminer och fläktar när jag lämnade Cst eftersom även den hytten var kall som ett sälarschle.

Det enda som saknades var nog en skottkärra makadam, en fänsy träslev och lite björkris för att göra bilden rättvis! Eftersom hyttfönstren hade frysit fast så fick ett par oväntade plagg tillbringa lite tid på galgen..

--

I Hallsberg (?)   Lägger dom mig på sida, in mot spår fyra. Jag glömmer bort att det är ytterligare en växel längre fram och stannar vid grönblinks-huvuddvärgen istället (rakt framför mig i snöyran ser jag endast en stoppbock). Får tag på en person på fjärren som utrycker sig något oklart om omkörningar och tågmöten.

Blir omkörd av en X2:a och ett godståg (jag är såå högprio just nu) för att senare få grönt för vidare färd..

En helt orelaterad (nåja) grej var att tyfonen i denna ände lät ned-höger brunstig! Blev rädd att älgarna skulle börja demonstrera om jag fortsatte tuta..

typ tre timmars körning senare ankommer jag Hgl och smyger ut loket till lokverkstan där jag    fulparkerar..

 
ANNONS
 
calken

calken

18 december 2009 19:54

Spår? Vad ska man med det till?

Kör man inte efter tidtabell så kan man inte bli försenad ;)

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=use

 
Ingen bild

Lokf

18 december 2009 20:39

Nu blir jag fan nyfiken. Fulpakerar? Lämnar kärran med brytaren i eller?

 
Ingen bild

Godsskada

19 december 2009 01:20

En riktig fulparkering är väl när man inte ställer sig hinderfritt för övriga spår och sedan tar ner, trycker ur och bromsar fast. Komplettera med vagnsförstängare efter råd och lägenhet. Finnes icke vagnsförstängare att tillgå, kan man istället avlägsna kärnorna från några väl valda YBL-ventiler.

Förflyttning till annan åkstation och/eller operatör torde rekommenderas efter sen sådan avställning.

Annars en av mina favoriter när jag har en elev som skall öva sig på klargörning: Fäll samtliga dvärgbrytare, återställ sedan en lämplig DB, släpp loss eleven på fordonet och se de perceptionspsykologiska lustifikationerna utspela sig. Brukar sällan slå fel.

/Godsskada.

 
storm

storm

19 december 2009 10:01

Jag visste att detta lok INTE skulle in på verkstad utan tillbaka till reservloksplatsen, dock hade jag rattat i tio timmar med en kort rast emellan så jag smög iväg.. brytaren i..

http://storm.bloggagratis.se

 
storm

storm

19 december 2009 10:52

Men du glömde en stadig losstöt på en halvminut innan eleven kommer ombord! Så såg faktiskt min utbildning ut med Herr L. :)

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Godsskada

19 december 2009 15:36

Halvminut? Så korta losstötar gör man väl ändå inte? Riktiga män vet att losstöten har varit tillräcklig omkring 30 s efter att lampan för lågt huvudbehållartryck har börjat blinka!

:-P


PS: Med vissa vagntyper är ovanstående faktiskt bara en lätt överdrift. Lgjns/Lnps och stark kyla är en intressant kombination.

/Godsskada

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se