Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 7 december 2009

Storleken har ingen betydelse!

Av storm - 7 december 2009 23:45

Då var det dags att återvända till Gävle och snurra runt i en säng,tröstlöst, i sex timmar på ett hotell överliggning!

Var nere till Hagalund och hämtade ett niovagnars sms med två av dom lite mer åldersdigna loken (läs slitna). Vi pratar dock fortfarande Rc6 med sms-mult-möjlighet.

Jag är lika trött detta Uppsalavarv som jag var sist jag hade detta jobb(?).    Det ena lokets HEL-utrustning anser att ett huvudledningstryck på 490 ka-paww är fullt tillräckligt för att få respekt av vagnarnas styrventiler varav det andra tyckte 520 var mer passande. När vagnarna fått åtnjuta det lite mer rejäla femhundratjugo-ka-paww var dom, i Uppsala, inte så värst impade av en liten fjäderfjuns på fyrahundra-och nånting.. Ibland är det dock tur att puckot längst fram råkade hamra på en av chimpans-knapparna, denna av det något missvisande namnet "utjämning". Efter att jag tryckt på knappen var alla vagnarna rörande överens om att storleken inte hade nån betydelse, det är själva rörelsen som räknas (i bromsreglaget)! Titta inte på mig sådär, jag pratar stora luftventiler, rejäla kompressorer, långa ledningar och sånt!! Snusk!

--

I Märsta är det mörkt, kallt o trist.. och fullt med folk som springer än hit osv.. När vi äntligen får igen dörrarna fortsätter springet fast nu vid övergången och jag får tyvärr blåsa trumpeten på en man i sina bästa år som gjorde en klassisk "stockholmare": Springer för att komma ut i plankorsningen för att sedan stanna tvärt, mitt på spåret! Den fortsatta färden blev långsam-spatsering i stilen "Hey! I'm WALKIN' ere!".. Han återupptog sin tidigare spänst och form efter en kort blåsning i trumpeten. Märkligt (googla ordet "farligt") beteende det där.. 

--

Äter min grottlåda uppe på Cst i sällsis med sveriges snabbaste lokförare, no less! Det var även ett flertal andra instruktionsförare där som skulle testa våra två ERTMS-utrustade lok med ett fång sovvagnar emellan, lät kul. Synd att dom skulle åka "fel väg" till Suc.. suck.. Jag lyckas även få beröm från våran största mustasch tillika instruktionsförare och mentor!! Blev riktigt glad!   

--

Passresa till Gävle.. Tåget skulle ha haft fem vagnar, nu hade det sex pga. vagnsbrist (?)(nu är du där igen! snusk!) Jag tog plats i den obemannade och nedsläckta vagnen för en rackarns behaglig (och o-åksjukig) passresa till Gä.

Scandic Gävle, denna gång våning tre med utsikt över bangården... ifall jag känner mig lite ensam alltså..

 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se