Storm -En tankedump

Alla inlägg under november 2009

Av storm - 6 november 2009 19:15

Denna dags X40- job kantades av en rätt hög mängd saker som inte hände och ett väder som passade perfekt som backdrop.. Arboga såg ut som sist, dock utrustat med lika kasst väder som i Cst.

Precis när jag rullar in i Stockholm södra händer tre roliga saker: Röd signal vid plattformskanten, balisfel och att förarstolen pajar!

Plötsligt sitter jag på golvet och plirar upp mot vindrutan, försöker nå körkontrollerna så jag slipper en rödljuskörning samt att atc-displayen är heldöd.. Stannar och ringer driftstöd som har bytt telefonnummer men ändå  inte svarar på det nya...(?) Lämnar ifrån mig brödrosten med trasig, o-anmäld stol och släckt ATC med orden "den går finfint"  (kan dock inte hålla mig utan berättar ändå historien till slut)

Sedan var det en transport av en X40 till Hagalund. Jag ankommer Hgl ganska tidigt lagom till att telefonen ringer. Någon undrar vars den X40-delen är som skulle vara parkerad på spår fyra? (mitt spår jag lämnade)

Eftersom det inte stod någonting om en avmultning på mitt job så åkte jag ned med hela klabbet till Hgl..

Nu fick jag göra denna manöver därnere istället och sedan övertyga tågledningen om att jag visst behöver en ny körplan för att ta den bakre enheten till Cst igen! Vilket jag till slut fick av en irriterad tågledare. Parkerade dubbeldäcket på spåret jag precis varit på och gick för att åka hem. Av nån anledning tog denna manöver mindre tid än vad som skulle gått åt för att göra det enligt papperet(alltså, inte mitt papper då..)

...

DOA

Av storm - 5 november 2009 14:15

Tänkte fixa datorn som har börjat mopsa sig..

Dock var min beställda hårddisk DOA när jag mottog den, så bloggnärvaron blev något lägre över helgen..  


Av storm - 4 november 2009 21:00

Jag klar med körorderuttaget, klockan är femnånting på natten morgonen och jag ringer efter taxin som ska ta mig ned till Hagalund där min X2:a väntar på att bli hämtad. Malmö är tågets destination, jag ska framföra det till Linköping. Om jag får någon taxi, vill säga! Kvinnan i telefonen avkräver mig ett lösenord, vilket jag ger henne. Hon är inte nöjd med detta utan vill att jag, på nåt vis, ska uttrycka dom orden som är lösenordet på något annorlunda sätt(?)! Jag blir enormt road av detta och snurrar runt lite med diskussionen till hon blir ordentligt annoyed nöjd med mitt ordval och skickar taxin..

Jag är tidig ned till mitt tåg (ajaj) som står parkad utanför Euromaint-hallen och får där en förstklassig givakt-avlämning från den chico-förare som precis klargjort den. Tåget förs upp till Nbt och sedan Cst utan den minsta hicka dock..Jag har inte ätit frukost, så jag släntrar iväg till pressbyrån i centralhallen för lite Atkinitis-korv-sans-bröd smaskens! Tjejerna i butiken tyckte det var tämligen udda/roligt att en grå/svartklädd lirare med waffenSJ-keps beställer två-tre tjock-korvar utan bröd klockan sex-sådär på morgonen.

Skrämmer upp en resenär i förstaklassvagnen när jag plötsligt kliver ut ur Das Boot för att hämta lite kaffe, strax innan avgång. Han fick en kort redogörelse för vad som finns därinne, sedan var det dags för avgång.

--

Redan i Järna är jag tidig vilket självklart genererade en hängd signal som jag stannade vid för att göra dagens första telefon-aktivering av huvudsignal. Dock svarar fjärren och medger vissa saker samt försätter signalen i kör 80 - vänta kör 80. Stoppet försätter dock mig i minusspalten på tågföringslistan..

I Katrineholm har jag dock tillkämpat mig rätt-tid-ighet igen, trots Driv-07:s dåliga gångegenskaper och slirtendenser.

När jag blir avlöst i Linköping är jag två minuter tidig (enligt TFör)! Går till hotellet som dock inte hade ett rum till mig, släntrar tillbaka till det där lilla fjutt-rummet bredvid plattformen för några fler pressbyrå-korvar utan bröd. mmhh..

---

Skåningarna har tydligen haft en rolig morgon där dom rivit nästan alla kontaktledningar, kört på nästan alla älgar och evakuerat resterande tåg samt att ett onämnt telefonbolag som fått generaltrubbel med sitt nät så ingen ens kan ringa o gnälla/skvallra om det.. Mitt tåg hade haft en schizofreni-attack under natten (en s.k K-vagn, den har dubbla ATC för färd till Danmark samt att den saknar kokplatta) och det behövdes starka bedövningsmedel, (inget mindre än batterifrånskiljning!) elchocker samt tjugonio minuter för att få ut den på linjen norrut från Malmö!

Tåget rullar in i Lp trettiofem minuter efter den rådande tidtabellen, jag har tidigare roat mig med det s.k TFör-systemet där man kan läsa tåglägen och kommentarer om ditt o datt, serviceintervaller o en massa annat oknytt. Det stod en prognos där om hur den framtida färden skulle te sig, jag skulle tydligen köra in femton minuter till Cst! Hahaha, min prognos var däremot en ankomst till Cst med runt femtio minuters försening! (har viss erfarenhet av liknande förseningar vid det här laget)

Drivenheten är längst bak, dock slirar det ändå en del när jag påbörjar resan mot Stockholm.

I Katrineholm snöar det rätt hyffsat. En kilometer längre norrut är det nästan klar himmel(?)
Jag kör nån mil på högerspår, kör om ett lokåg och sedan så lägger fjärren över mig på vänsterspår igen via en sjuttioväxel i Skv som jag får en spännande is-på-bromsskivorna, lövhalke - inbromsning till..

Det går dock finfint och jag ringer fjärren för att berömma dom det excellenta tilltaget med en omkörning som säkert besparade mig fem-tio minuters ytterligare försening! (Ja, varför inte ringa även när saker fungerar bra också?)

Jag ankommer Cst utan ytterligare incidenter fyrtio minuter efter tidtabellen, parkerar X2:an upp i ändan på en brödrost:

Sedan sker den obligatoriska vändningen av samma tågsätt via Charlesburg och BananTrollet, denna gång samsas de två ATC:erna.Precis när jag ska lämna Nbt, klockan är väl 1403-isch, slocknar samtliga huvudsignaler på hela centralstationen! Jag stannar givetvis genast och ringer upp fjärren som svarar uppgivet, pratar något om sprängda kablar á-la-citybananen-bygget och stillbilder..

Tror dom "tvångskör" signalen så jag kommer ut till Cst där jag dumpar tåget på nästa förare!


Oof, det var nära!

Av storm - 3 november 2009 11:56

En normal människa (kan nån vettig förklara det konceptet för mig) hade säkert ansett att denna nattsömn jag haft på hotellet i Falun varit orolig! Jag anser å andra sidan att det var den bästa hotellsäng-prestationen jag gjort sedan jag börjat på SJ [stoppa in valfritt risigt sexskämt här]!

Klargöring, backning och avfärd från Fln går schmoooth.

Känner mig lite som en skurk när jag trycker ned tyfonpedalen vid Hindsnorets ljudsignaltavla vid fem-trettio-nånting-tiden.. men ingen "nattmössa", ingen pardon..

På natten har tydligen ATC haft en mardröm eller nåt eftersom jag fick balisfel redan vid uppstarten på morgonen(?)(hade inte ens flyttat tåget).. Vid Snickarbo blir antagligen ATC påmind om den hemska drömmen och försätter tåget i en driftsbroms samt släcker ned displayen i tretusenåttahundra meter. Felkoden biter sig liksom fast i lådan och vägrar kliva ur, jag får köra i åttio bra mycket längre än vad ett vanligt balisfel säger till om(?) vilket hjälper mig att bli tillräckligt sen för att fjärren ska höja ett ögonbryn samt klippa till med ett extra tågmöte..

Sex minuter sen in i Uppsala är tillräckigt för att piska upp samtliga plattformister där till ett vansinne av dörrslitande och springande.   Min ombordare gjorde ett argt utrop om vilka stationer vi inte stannar vid och avstigningsvansinnet började med ens plus det sedvanliga dörryckandet vid avfärden.Dags att köpa en banjo, eller nåt, tror jag..

Härifrån är dett dock ypperlig adhesion och jag plockar in på min försening. Ankommer Cst en minut efter min tidtabell bara pga att jag fick rött precis innan plattformarna.

Kör sedan ut den obligatoriska X2:an till Hagalund, hjälper food-dudes med cartsen och åker hem!

Najs! (en rätt tråkig dag mao)


Lp mañana någon?

Av storm - 2 november 2009 23:45

Kollar in i skåpet. Vafan, ligger det ett till såndärnt o-tåg-aktigt litet kuvert där? Jupp, denna gång handlar biobiljetterna om mitt agerande här! Fan, jag kan snart boka en hel salong, juh! Kool!  

--

Åkte ned till Hagalund och hämtade den X40 som jag ska köra till Västerås. Kommer in på spår åtta i Cst tämligen tidigt vilket framkallar viss resenärsförvirring, tur att min ombordare dräller in ungefär tre minuter innan avgång så jag slapp alla frågor om bokade vagnar och vars tåget ska osv..

Denna X40 är ombyggd i förarhytten, dock har dom kopplat antennen till jorddonet,som det verkar. Ingen mottagning.. på knappt nån station. En ytterligare vitt-brus-generator i hytten tackar jag nej till, stängde av eländet.. hmm..

Efter stoppet i Sumpan tätnar det med märkliga puckon(?), jag får vid ett flertal tillfällen använda tyfonen när jag passerar pendeltågsplattformar för att undvika benklippningsincidenter odyl.. I Kungsängen var det visst "walk like an Egyptian"-läge på plattformisterna, även dom fick lite tyfon. Mest för att visa min uppskattning, liksom..

Efter detta började istället det lokala viltet mopsa sig, kan svära på att jag såg ett rådjur storlek större som snackade i telefon bredvid spåret.. (kanske ska sluta dricka så mycket kaffe..)  

--

Västerås.. ja, vad säger man..

 

Passresa till Sala med en Regina, händelsefattigt galore..

Passresa med mitt tåg till Blg, hände nada och var sövande tråkigt..

Körning Blg-Fln med samma tåg, ja resan tar lite mer än en kvart. Vad tror du hände?

--

En levande legend löser av mig efter lok-rundgången i Falun och jag släpar mig till hotellet..

Av storm - 1 november 2009 16:11

Eftesom jag är ledig denna helg tänkte jag överraska frun med att ha borrat upp en konsollhylla på väggen samt lagat smaskig mat! Jag använder min über-pawwa slaghammare så det blir klart nångång..

(ni ser vars detta är på väg?)


Tre timmar senare inklusive två besök på den lokala järnaffären är första spacklingen av genomslagshålen i köket färdig! Nån timme till och spacklingen av hålen på "hyllsidan" är färdig (ska såga upp hylljäveln och elda den i spisen, plåtkonsoller o allt!), jag ger upp min kreativitet för dagen. Ingen mat är heller lagad.  

Frun är mycket imponerad..


..och bilen går bra?

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards