Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 26 november 2009

Lokpaj, hallon eller blåbär?

Av storm - 26 november 2009 12:01

Tog till lite tjyvknep för att kunna slappna av igår så jag skulle kunna sova.. Fixade en såndär plåtpollett vid hotelldisken som man sedan pillar in i en låda för att en jättestor plastkista ska börja lysa jättestarkt i en tjugo sisådär minuter. En halvtimme senare låg man i sängen, röd som en hindertavla, och smuttade på lite lingondricka.. Nu jävlarr om inte den där lilla skäggtomten med sandsäcken dyker upp!

Fashonably late, kan man väl säga att man svimmade somnade, snortidigt kan man väl säga att man höll på att riva nattygsbordet vaknade!

--

Dom två multade X40 på maxim är lite sådär gnälligt småsura när jag vrider om nyckeln.

TCMS gnäller denna dag på nån FIP som den inte gillade tydligen medans, lite viktigare, en TraktionsMotor tydligen har trillat offlajn.. (?) Prövar lite olika resettar utan att den vill vara med. Givetvis ledsnar då genast ett par HVAC och lyckas lock-outa ett par, tre mellandörrar och en toalett..  

Tjänstetåg till Sandviken, jag svänger förbi plattformen i Gävle där jag plockar upp ombordpersonalen. Snv är ett litet minihopp bort bara så jag är snabbt tillbaka till Gävle igen och min rast..

Ett godståg har tydligen fått paj på loket (antagligen hallon/blåbär..) och blivit stående nånstans i Turkiet vilket innebär enkelspårsdrift förbi med förseningar som följd. Och, ja Turkiet (Tkt) är en driftplats i sverige, inklämd mellan Skutskär och Marma..  

Lagom vid infarten till Tkt missar jag en rådjursfamilj med knappt en stolplängd samtidigt som jag påbörjar en inbromsning inför passagen av sagda godståg. Lite senare ringer fjärren och ondgör sig över att jag tappat tid! Jag informerar personen om att jag haft tillräckligt många påkörningar odyl etc och vill inte råka klippa en kollega, säkerheten först - tidtabellen senare.. Han var inte så glad dock..

Jag satte på en bra, passande låt på musikanläggningen:

--

Vi var sena till Arlanda och till Uppsala men typ tre minuter tidiga in i Cst(?)

Jag bytte körände och körde ut skrället till spår tjugonio, hagalund..

hmm, finns Sisters Of Mercy på spotify?

..

 
 
Ingen bild

molnet

26 november 2009 20:46

Läser med nöje din blogg. under jargongen anar man en människa med mycket empati.
Jag har en ,kanske lite löjlig, fråga: Hur går den här bajstömningen till (som du ofta talar om). Med automatik eller är det nån som kopplar en slang till varje vagn, eller?
mvh
lasse

 
storm

storm

27 november 2009 06:47

Tackar, det värmer:)
Kommer nog gå in på detaljerna där vid ett senare inlägg, ska speciellt förklara "akrylsnutten" noggrannt (?) :)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards