Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 23 november 2009

Ett glapp..

Av storm - 23 november 2009 23:45

Skönt med ett lugnt Uppsalajobb, tänkte jag när jag var på väg ned till spår tre..

Den avlösta föraren drog som ett diesellok med en "u.a", dom avlösta ombordarna klagade på löst dragna koppel mot lok istället. Kollade det södra lokets koppel men kunde inte upptäcka nåt stort slack där.. Det norra loket satt som limmat mot vagn vilket inte armstödet i hytten gjorde mot sits. Tur att det finns en verktygslåda/skåp ute i Das Boot!

Vid första accelerationen märker jag att det visst glappar nånstans där bak (och det är inte ett sån där brödlucka med tangorabatt heller) så jag ställer om min körning till ägg-på-körspaken -stilen, så ingen ska få sin mjälte serverad t.ex

Förföljer en Regina hela vägen till Uppsala, där jag jagar in den på "nollan". Väl i södra loket lägger jag i "backen" och trycker ihop kopplet för att sedan gå ut för en kontroll. Kopplet är tämligen slappt, även trots att jag precis tryckt ihop det litegrann. Drar åt ett varv och förbereder avfärd söderut.

I Knivsta (tror jag) var det mycket folk som även ryckte upp dörrar i farten, tyvärr som vanligt, vid min inbromsning. Jag gjorde ett högtalarrutrop i min vanliga stil med en viss humoristisk åthutning av resenärerna samt en lyckönskning på färden till Stockholm, tydligen uppskattat tillåmed av de resande.

Grottlåda intas på Cst. Hade jag inte glömt att lämna min tjänstesökning förra veckan med sista inlämningsdag igår? Japp, jag blir påmind av en av våra excellenta produktionschefer som även kommer med samtliga papper och ett leende! 

Raskt ned till trean igen för ett "dubbelvarv" med ett sexvagnars Uppsala-sms denna gång! (Renoveringsdags av förstaklassvagnar littera bläp osv..)

Ett sexvagnars sms är ruskigt accelerationsstarkt! (kan säkert komma ifatt en eu-moppe inom en kvart)

Jag får lugna mina pådragsrörelser för att inte folk ska tappa sin vertikala läggning, eller var det ställning? Eller dom flesta sitter antagligen ned, ja.. Jag är sjukt tidig till samtliga stopp tack vare detta (Min läggning/ställning?) och får därmed ett flertal extra minuter i U för att nosa fram lite vatten från tjänstekupén och tjafsa lite med mina ombordare.

Det södra loket luktar sådär bekant, liksom (?) så jag ringer driften för en liten heads-up. Loket har även gnällt över sina filtervillkor som blivit förreglade så jag gör en ordentlig batteriresett, passar på att vädra lite.

Rullar ändå iväg med allt i sin ordning precis på avgångstiden. Det går lika fort tillbaka till Cst så jag bjuder mina resenärer på ett antal tidiga minuter in i Cst. På spåret bredvid står en sån där X60 och lurar! Usch! Dela plattform med en sån där PET-flaska, va!? Den verkar ha förvirrat sig dit och lämnar spåret i tysthet så fort den blir upptäckt av mina två Rc..

Varv tre, det södra loket slutade lukta bränt och trippen görs i lugn o ro. Märkligt ändå hur pass mycket människor som åker den där sträckan vid tio-elvatiden på en måndag!

Har hört talas om nåt varv till Arb imorgon.. hmm..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards