Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2009

Hagalundsförvirringen slår till..

Av storm - 21 oktober 2009 20:45

Den allmänna förvirringen slog till särskilt hårt nere i Hagalund denna dag, trodde på allvar ett tag att jag var på väg att kollidera med en förvirrad X40 som försökte smyga ut ur depån via bajset.

En snabb parkering på spår tio och sedan snabbt iväg igen upp till Cst igen..

Tar lite senare emot min brödrost som ska köras av moi till Ljusdal för ett vilsamt besök på kolspåret..Fy bubblan vilken dimma det blev, lagom till att man kör som fortast nånstansch vid Döljebro.. men namnet säger väl allt iofs..

I Ockelbo var även dimman snorkall såväl som sådär o-igenom-synlig som dimma är generellt. X40 nr 35 gillar inte dimma och huvudbrytaren blir mer och mer ovillig att gå i efter varje nollsektion. Till Ljusdal kommer vi ändå och jag gör en hyfsat snabb växling in på det där berömda s.k kolspåret där jag stänger av dom systemen som inte behöver vara igång under natten.

Sedan raskt till hotellet för min medhavda grottlåda, mmh..  

Känns alltid så sisådär, att äta grottlåda sent på kvällen i en helt tom lokal på nåt hemligt hotell ute i sverige, i verkligheten..

 
ANNONS
 
Joakim

Joakim

23 oktober 2009 23:23

Äsch, det där var väl ingen farlig dimma, då skulle du sett Gistad häromdagen, eller ja, inte sett. Såg inte ens spåret under mig! ;-)

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

24 oktober 2009 23:36

Hade en sån körning från Lp norrut i X2..
Tror jag även har skrivit om den här nånstans. Jag blev fan ÅKSJUK! Körandes en X2-manövervagn!

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se