Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2009

Är det här ett rökfritt tåg?

Av storm - 1 oktober 2009 13:23

Uppsala stod det på dagens meny, både till förrätt, huvudrätt och efterrätt. En kombination av efterverkningarna av badbollsincidenten, mitt misslyckande med att få ett överliggningsrum för tidig tjänst och det faktum att frugan kom hem från sin utbildningsresa mitt i natten gjorde att min nattsömn uppgick till en timme och trettiosex minuter. Klockan tre nånting står jag och väntar på nattbussen som ska ta mig till Klarabergsviadukten. Har vansinnigt ont i höften vilket kanske är bra, då håller jag mig vaken iallafall..

Hämtar ut körplan och fordonslistor(sifo), går ned till det spår som mitt första tåg till U ska gå ifrån. Föraren som tagit upp det från Hagalund frågar om jag vill ha värmen på i södra loket eftersom det stått ute hela natten och tydligen var snorkallt..

Inte en ombordare i sikte och det börjar närma sig avgångstid. Dock så är det ett tjänstetåg (FORA i tutf-språk) så jag trycker på en knapp i TBFH-skåpet. knappen börjar blinka och slocknar samtidigt som en grön lampa tänds strax ovanför. Jag kör iväg mitt tomma tiovagnars sms med riktning mot Uppsala, förväntar mig ett samtal från en stressad Ags som nu missat sitt tåg.

 

Telefånen förhåller sig tyst så jag tar mig raskt vidare, rullar in i U på ett lagom klockslag(ingen aning).

 

Lastar på resenärer och, lite senare, ombordare.

Rackarns vad det är halt på tillbakavägen, trots att jag har tio vagnar á fyra axlar så slirar även det bakre loket som tokig! Ankommer ändå Cst tidigt och jag haltar dom trehundra metrarna bort till det södra loket för nästa sittning..

Det hela går tämligen omakabert till och jag är åter tidig till Uppsala för ytterligare en långdragen och plågsam haltning bort till det norra loket.

 

Lämnar Uppsala sent pga byggkillar som verkade virra runt lite planlöst framför mig på spåren söderut(?)

Möter en Regina som stod still och såg ledsen ut vid Ekeby, tydligen nån form av problem(det är ju en Regina, trots allt). Den samlar bums på sig en hyffsad tågkö som sträcker sig långt förby Knivsta. Knivsta ja.. Jag får inte till en tillräcklig bromskraft pga halkan vid svackan innan just Knivsta så ATC surnar till och försätter tåget i en driftsbroms med fyrtioövervakning! Det betyder att jag kan kvittera och lossa bromsen tidigast när tåget kommit ned till Fyrtio km/h.. I praktiken så innebär det, med tio vagnar och sju sekunders losstid, en satans tvärnit! Tvärniten kulminerade precis jämte 60-meters tavlan! Innebörden av detta är att jag just nu har sisådär tvåhundratrettio meter tåg i gruset innan plattformen lagom till att folket som väntar plattformen rusar fram och börjar rycka upp dörrarna! Ett högtalaruttrop fick det bli, lite snabbt, för att varna dom som ska kliva av "längst bak" .. Tur att det inte är så värst mycket folk som bor i Uppsala och jobbar i Knivsta, kan man säga..

Alla människor som hade positionerat sig perfekt för att komma in i den-och-den favoritvagnen blev riktigt sura och visade detta med olika handgester samtidigt som dom stressade för att hinna före alla andra som rusade med samma mål i sikte viftandes med liknande handsignaler.. vilken syn!  

Dimman har flyttat lite på sig, nu ockuperar den Skavstaby och gör sitt bästa för att gömma min huvudsignal.

 

Den lilla avlånga gråa plåtboxen från Standard Radio & Telefon har dock redan viskat dess status, så jag stannar till en kort stund. Gör ett riktigt långsamt högtalarutrop om trängsel på spåren, något om en otrevlig färg på en lampa osv.

Blir till sist avlöst på spår tre och går upp till lokalerna för matlåda och kanske min kroppsvikt i kaffe..

Reginan hade tydligen seriösa problem eftersom föraren på mitt nästa tåg-to-be ringer upp mig för att göra en avlämning via telefon så jag kan plocka tåget direkt från norr-änden vid spår tre. Han är rikigt sen och dräller in kanske tre minuter innan min avgång! Han nämner något om ena lokets FelIndikeringsSystem, att dess interna batteri inte laddar som det ska.. (?)

.. känns på något vis bekant men betydelsen, om någon, undflyr mig..

Det sista han säger är att det tidigare under dagen har rapporterats att det luktat lite bränt gummi i det norra loket, jag frågar om det fått punktering och sedan skrattar vi lite över vissa loks felstatus.

Kör iväg en minut efter tidtabell, mitt sista varv på Uppsala för dagen!

I inbromsningen för Märsta noterar jag att det blir väldigt mycket bromsdamm/rök, tänker inte så mycket på det just då eftersom jag kom in lite fort och fick lägga på en saftig bromsning för att inte åka ut i gångfållan..

När jag stannat (riktigt snyggt stopp blev det också) slutar det inte att bromsdamma/ryka!!?

Fan det där är inte bromsdamm!! Det är förihelvete RÖK!

En passåkande ombordare knackar på hyttdörren, öppnar den och säger, med något trött och tyskklingande stämma: "hörru (plutten), ditt tåg brinner!"

Jag svarar, med lika tröttklingande stämma: "Ja, titta! sjuukt!"

Jag kliver ut och sätter mig på plattformen för att fundera en stund(?)

Avgångssignaleraren står och ömsom snurrar med armen, ömsom glor på mig, sittande bredvid mitt gråröksbolmande lok.. Jag inser relativt kvickt att jag inte kan sitta här o slöa just nu (nog för att det faktiskt var enormt bekvämt och jag ville hellre ligga ned!) så jag går in i hytten igen för att kolla om nån brandindikering dykit upp i lampindikatorn(va hette den där grejen nu igen?).

I hytten är allt dandy så felet måste vara i boggiehöjd, typ.. Jag får tag på driftstöd som håller med om att detta inte är ett ånglok och därför ej borde bolma just någonting alls. Dom höll även med om att det inte ska köras något mer med detta lok och att jag borde stänga ned det sfsm. Får tag på ombordarna och meddelar dom skeendet, så dom inte ska stå o snurra med armen i onödan, liksom. Ringer även Fjärren och får dom att hålla med om att den där ångloksteorin inte håller samt att jag nog inte behöver några fler gröna lampor norrut för idag..

Filurar runt en stund, stänger av båda loken och säkrar mot rullning medans jag försöker komma upp med nån sorts plan. Jag är på vippen att säga "hjälplok" när driftstöd ringer och tycker att en vagntransport tillbaka till Cst är det som behövs, med det nu döda loket längst bak och lagd i transport.

Så blev det och jag går nu tillbaka till det norra loket för omställning från "bromskloss" till "rullbar bromskloss"

När jag kommer tillbaka till det södra loket och jag återigen klättrar in i den bakre hytten greppar jag äntligen varför jag känner igen dom där märkliga fläckarna på golvet.. dom ser ju lite ut som.. blod.. älgblod! Och där hänger regnrocken, ja! Fan, det här är päls/blod/gojs-loket, dom har inte städat här sedan i tisdags!? Urk.. Och inte har dom fixat FISen heller.. suck..  

Räknade om min bromsprocent, satte ned tågets Sth till hundratrettio enligt alla regler och föreskrifter. Körde iväg, söderut..  Min ombordare har kollat vilket spår som vi har blivit preliminär-dirigerade till, nu ringer hon fram för att undra om visheten att ta in ett trasigt tåg på det vanliga "Uppsalaspåret".. Jag ringer fjärren och får detta ändrat till spår åtta istället, dit utroparna ändå dirigerar alla resenärerna för ytterligare platformsspring och ryck i dörrar innan jag knappt stannat..

 

Här nånstans, efter ytterligare tumult, lämnar jag över ansvaret på min avlösande förare och åker hem medans dom plockar bort det trasiga loket och ersätter med ett friskare.

Har inte Systemet börjat med utkörning ännu?

 
ANNONS
 
Ingen bild

favvvo syrran

1 oktober 2009 19:20

faan du har ett jobbigt jobb!

 
Ingen bild

Rebecac

1 oktober 2009 20:21

Vilka härliga dagar du har. Jag är så avundsjuk! Skulle vilja åka med dig någon dag bara för att känna på din inbromsningar som du verkar sköta så snyggt :)

 
Ingen bild

Rebecca

2 oktober 2009 03:43

Skumt att det inte går att kommentera.

 
Storm

Storm

2 oktober 2009 10:54

Jag glömde klicka i den där rutan som man alltid måste klicka i varje gång man vill ha kommentarer utan att behöva godkänna dom först..
Det är ju inte ALLTID jag misslyckas(skyller fortfarande på ATC) vid bromsning, bara OFTA :)
Jag råkar bara ut för grejer oftare än en "vanlig" lokförare..(?)

http://storm.bloggagratis.se

 
Joakim

Joakim

2 oktober 2009 20:00

Kan instämma med Stormen, han tar alla grejjer för alla oss andra, lokförarlivet är inte alls lika spännande som han får det att låta ;-)

http://www.ewenson.se

 
Ingen bild

Godsskada

3 oktober 2009 00:27

Nä, hr Ewenson brukar ju mest stå och hänga i hyttdörren till en eller annan X40 på Maxim i Gä och se uttråkad ut när man drar förbi med sitt posttåg... ;-)

/Godsskada

 
Ingen bild

Wingman

3 oktober 2009 00:53

Är de inte konstigt att man har sånna dagar när man känner sig lite seg, iofs så har mr Storm många fler dagar som denna än oss andra lokfuhrers. He he your the man Stormen. Jocke du får börja köra lok så kanske du också får härliga dagar som Stormen. X40 dagarna är ju händelsefattiga, iofs gillar jag sånna dagar.

 
Joakim

Joakim

3 oktober 2009 16:12

Godsskada, klart jag ser uttråkad ut när jag väntar på sena posttåg ;-)
Wingman, jag kör gladeligen vad som hellst, bara det inte är en X14! :-P

http://www.ewenson.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se