Storm -En tankedump

Alla inlägg under september 2009

Av storm - 21 september 2009 20:32

Tror jag slumrade till en stund.. Vaknade till med ett ryck, det är måndag och jag sitter i en brödrost parkerad på spår sju i Cst..

Av nån anledning så är det tåg överallt och alla signaler är röda!

Jag slår mitt rekord sträckan Cst-Hgl med råge. Dimper ned på av-isningsspåret en timme efter att jag lämnat Cst, beger mig till nåt lämpligt pass-åkar-fordon för färd tillbaka. Hoppas denna färd inte tar lika lång tid nu bara, är totalt o-utvilad efter helgen och känner mig grå.. som en dubbeldäckare, typ..


Det är värsta ståhejet uppe i rastlokalen på CentralSTationen, Arne o Jonas har gjort en bok som dom ville visa upp!

Jag kvicknar till med ens, köper en hel hög av dom och spenderar resterande rast med att äta tårta!

 

 

Varför är det en Rc på tårtan när det är en X2-fest frågades?

-Det är för att om man skulle sätta en X2 på en tårta så blir den paj!! *trumvirvel'


Kör ett varv på Uppsalapendeln, i Märsta håller jag på att säga balle i utropet(?) när jag ska varna dom som sitter i de tre sista vagnarna angående den snålt tilltagna plattformen där.. nånting om att undvika att dra en *harkling* i gruset, som jag lyckades begränsa min stora käft till.. till slut.. hmm.. Det här med att tänka innan man talar har nog Arne Anka beskrivit, ja..


Går ned till spåren igen, denna gång är hela Karlberg och Norra Banan Trollet fullpackat med X2:or, tamefan överallt!

 

Jag får till slut växla in på Nbt, upp i slutsignalen på en, såklart, annan X2:a som stod där o väntade på lite käk.

 

Vilken driv står parkerad mittemot, då?

Jo, denna:

 

Kommer du ihåg vilket nummer den har?

Jag är däremot sjukt uträknad lagom tills min tunnelbana dyker in på Tce för att hjälpa mig hem..

Av storm - 18 september 2009 14:29

Gubbvarv till Linköping.. hmm, varför har jag en massa missade samtal på min jobbtelefon klockan sexnånting vid frukostbordet?

Ringer förvirringen som undrar vars jag är nånstans.. (?) Berättar att jag inte börjar förrän klockan tjugo över sju och därför inte ens lämnat hemmet ännu.

Tydligen har dom bytt det jobbet mot ett annat utan att tillfråga/meddela mig!

Jag har haft så många tröttande nattjobb på senaste tiden med start och slut i Hagalund, därför har jag inte kollat lika nogrannt i intranätet på några dagar.. typiskt.. Jag stänkte iväg ett mail till chefen där jag förklarade och kanske även gnällde lite på den bristande kommunikationen..

Södertälje, var dagens resmål istället. Nu hade plötsligt nästan halva min arbetstid gått till jour-killen så jag tog två multade X40 ned till Hagalund och drog isär dessa.

Sedan körde jag ett varv till Söö och tillbaka till Hgl där jag skulle spendera två timmar med att göra nada..

Eftersom jag är exceptionellt duktig på just den sysslan kändes dagen i övrigt som väl spenderad, som jag var med och gjorde skillnad, liksom! ....

Av storm - 16 september 2009 23:45

Alltid lika trevligt att släntra iväg till jobbet lagom när alla andra är inne på sin tredje-fjärde bärs ungefär.

Däremot fick jag lite X40-inspirerat godis med mig från frun att mumsa på :)

 

Dock blev det inte så mycket äks-förtande inte.. det blev inte så mycket av nånting faktiskt.

Lagom när man är som tröttast börjar det tätna med jobb och plötsligt så befinner jag mig vid 2039 som precis fått sina dåjer svarvade o fina, står parkerad utanför svarven också, av en händelse(?)

 

[risig bild, jag vet.. blivit bortskämd av canoonen]

Jag är trött som en stena-line, snubblar sedan hem..


Av storm - 15 september 2009 23:22

Färden för dagen gick förvisso till Linköping men icke över Nyköping som jag trodde/hoppades utan rakast möjligt.. Samma sträckning som X2:orna brukar ta dit tillåmed..

Jag kommer på mig med att vara enormt gäspig, trött och slö.. (?) Vafan, jag som har sovit riktigt bra och länge ända sedan flytten!!(?) Däremot har jag slarvat med kaffet, tror jag.. inte bra.  ..jag måste nog sluta dricka kaffe igen.. (ha ha ha host hostheltomöjligthost)

Hämtar en tredelars brödrost från Hagalund som har fel på en av AC-aggregaten, gissa vilket?

Eftersom jag inte gillade att ha tjugofem grader i hytten jag ska sitta o köra i försökte jag mig på en LVAC-resett med följden att den säckade helt istället.. check.. Det verkar inte finnas några mellanting på X40, antingen så är det snorkallt och blåsigt eller så är det "vindstilla" och apvarmt..

Rullar upp till spår elva för att sätta fart på arbetsdagen, vinkar till min ombordare som är upptagen vid aktern.

Jag berättar för en resenär att AC:n pajat i den främre delen(där hon satt) men att jag minsann hade ett kylskåp i förarhytten som innehöll kallt vatten iallafall, om hon ville ha. Inget napp, dock blev hon lite glad av omtanken.

Jag har två stopp på vägen till Linköping, tanten i taket sköter utropen och min ombordare sköter biljetter och dörrar.

 

[Simonstorp, strax innan 70-tunnlarna och infarten Åby]

Jag har tillåmed en halvkeff farthållare som sköter det generella framförandet! Jag känner mig dels jätteseg o koffeinabstinens-trött men även rätt värdelös där jag mest sitter och fågel-i-bur - plirar ut genom min mikrovågslucka-vindruta i väntan på nån inbromsning att underhålla mig med. Saker händer oftast i grupp, har jag märkt. Min ombordare kommer in i hytten med ett skrammel-krasch (hyttdörren är även den fransk = tämligen o-diskret) samtidigt som jag får en "4H" i ATC..

Jag försätter tåget i fullbroms samtidigt som jag kallpratar lite med ombordaren, sträcker mig lite disträ mot magnetskenbromsen ifall min fullbroms inte räcker.

Lagom till att ATC ger mig ett lugnande besked ger ombordaren mig ett besked om ett sjukdomsfall vi tydligen har ombord, en kvinna som ska ha ramlat hemma fast först nu börjat få ont(?) men ska till doktorn i Linköping.

Vi hjälper henne av i Linköping, det tar ganska lång tid. Jag ringer fjärren eftersom jag ska ställa upp 'däckarn' nånstansch här i Lp, vars det var har jag nu glömt.. Fjärren vill ha bort mig från trafikspåret sfsm så jag kläcker ur mig ett spår, gissar lite, och växlar iväg mot horisonten. Spåret var tomt (phew) så jag ninjaparkerar o smyger därifrån försiktigt

 

[se så ilsket den blänger på mig..]

Tar mig till min favorit-kebab-hak för min favorittallrik med galliformesbitar, vitlök i vispat kosekret och stavskuren solanum tuberosum kokt i fett, mmmh!

--

X2:an hem gick felfritt, FIS:en var tom och ombordarna hade inga problem med varken nån resenär eller nån revolterande kaffebryggare.. Jag blev fyrtio sekunder tidig till plattformen på spår sjutton!

Körde ut till de-cart-eringen och shittsucker-dudes, även detta gick smidigt(?)

 

[Solnatunneln, X2:ans belysning på "parkeringsljus"]

Jag blir så paff när en arbetsdag bara flyter på som denna gjorde(?)

Kommer nog få äta upp det imorgon, ska ha en chicolichious-gone-wild - dag/natt, eller dag + natt egentligen.. jippi!

Av storm - 14 september 2009 18:50

 

Eftersom jag dels är "viudo de hierba" ett par dagar och dels ledig idag tänkte jag passa på att göra nåt vettigt:

-kolla film

-dricka bärs

-äta chips

men hey, det är Atkins   


Av storm - 12 september 2009 23:45

Parkerade en mat och bajstömd X2:a på något väl valt spår sådär halvsent på en lördagskväll.. Tog mig tillbaka till Cst för Uppsalapendel-delen av kvällens fylla.. jag menar jobb! mer om fylla senare kanske..

Löste av den där föraren som antagligen jobbat minst tjugo år för länge på SJ. Jag tar ett extra varv i maskinrummet för att avväpna alla krokben som lagts ut lite här o där av o-sagda förare som gör detta på skoj eller av nåt annat mindre roligt skäl.. På sätt och vis är det bra att man "råkar ut" för en sådan person lite då och då, man får liksom en liten omruskning att inte slappa till med rutinen att kolla igenom att allt är som det ska med det fordon som man ska köra i hundrasextio strax.. Det är nog bara jag som reagerar så, alla andra blir sura över att dom t.ex får sitta och kvittera förarövervakningen (på norskt manér) hela vägen till Märsta då dom får masa sig ut i maskinrummet för en vridning på en grå-blå strömställare(vrider man den långsamt blåser SiFan som just fan själv)..

Jag fångade upp alla (tror jag) krokben och ställde rätt, körde iväg mot U..

Dimman slog till som en dunslägga strax utanför Rotebro, lagom till att åter göra min framruta o-igenom-synlig efter mitt gnuggande att få bort allt, nu inbränt, flugbajs som förra o-sagda förare inte brytt sig om att ta väck tidigare..

--

Det krökas rejält på och invid Uppsala station och några ungdomar försöker skänka bort en öl till eran stackars lokförarkrake. Han avböjer vänligt men ungdomarna insisterar med motiveringen att det är av alkoholfri sort(?)..

hmm.. vem, i hela friden (min fru tycker jag svär så förbannat och hela jävla tiden.. vette fan, det), står på en regnblöt perrong sent på kvällen och dricker alkoholfri öl!?

[surgubbe] När jag dricker öl ska den tamefan vara stark som sjukt, annars får det vara!! Sedan ligger jag hellre i en buske full som en kanon och kramar rotfrukter än att stå och dricka pissljummen Clausthaler (..alles was ein bier braucht) i sällsis med finniga attitydstinna småbarn!! [/surgubbe] ERROR! [/surgubbe] ERROR.. äsch..

 

--

Ett Balisfel får mig att söka samband med Fjärren, jag ger ett huvudsignalnummer och hon(fjärroristen) tycker att jag har givit fel signal.. vi dividerar om detta ett tag tills jag surnar till ( [/surgubbe] ERROR.. äsch igen) och ger henne det Hsi-nummer jag faktiskt noterade när jag passerade och felkoden. Sedan avslutade jag samtalet..

Bortsett från nån telefon-aktiverad huvudsignal och nån glömd dörrförregling i Märsta hände det inte mycket.. Vi hade iallafall otur med vädret.. eller vänta nu, vädret var perfa att jobba i!

--

här kommer en bild på två ledsna X2:or som står avställda på mellanbangården. Givetvis avställda med alla vagnarnas batterier på, långsamt döende -en vagn i taget.. Dom brukar vara roliga att starta upp när alla batterier utom ett, drivens, är heldött! Undra om man kan slå om huvudbrytaren med en flaggpinne som på gamla A30?

 

Men det är numera ett chicolichious-problem..

På tal om gamla spårvagnar så lyser min personliga "allt i olag"-lampa lagom när jag ställer av mina burkar på spår femton. Det bästa man kan syssla med när man är så där trött är en fyra-femhundra meters låångsam krypkörning i fem knyck mot en stängd depåport..

Ledig mañana, med starka som satan öl i kylen.. grejjt! Vars är kålrötterna? Ah, dom ligger bredvid den dära rhondodendronen :näsblod

Av storm - 11 september 2009 23:45

Ett pendeltågsjobb och sedan ett ytterligare..

Löser av nere vid spår tre och gör ordning för avfärd mot Uppsala med 842:an ..

Ombordaren ringer fram och meddelar att det bakre loket blåser luft som tokig! Mycket riktigt så går min kompressor hela tiden, jag testar att nöda ur luften ur huvudledningen ett par gånger för att eventuellt övertyga styrventilen på det andra loket om vikten av att lyda mitt lok! Blir ingen större skillnad så jag kliver ut för en 242-meters promenad söderut, enkel resa..

Lagom när jag ankommer har loket slutat blåsa, självlart.. Jag går ändå upp och tittar lite i luftstativet, manövrerar parkeringsbroms och huvudbroms. Allt fungerar såklart u.a nu..

Lämnar Cst sen, ankommer Märsta tidigt ändå. Gör ett Rålls Råyce-stopp i Knivsta tack vare fina gröna signaler.

Infarten till Uppsala är, dagen till ära, bestyckad med en telefon-huvudsignal som hjälper mig att ändå vara en minut sen in på spår ett..

--

Råkade ringa till förvirringen när jag skulle ha två timmars kvartstid(-typ obetald rast) och blir ombedd att hjälpa till med ett stackars havererat lok på spår 19.. jag går o startar upp reservloket:

 

Lämnar över detta till föraren på det havererade loket samt hämtar ut ytterligare pappersarbete för färden till Hgl..

 

..fan detta lok har jag minsann kört förut!

På spåret bredvid, stod det inte en äkta bona-fide-rymdhjälte där?

 

Jupp, use the fåårs lok, let go!

Dumpar 1365 utanför lokstallet lagom till att mina kvartstimmar är slut. Drar mig ned mot spår trettio och kvällens dejt med dö brödrost of maj driims..

 

Spenderar en tämligen lång tid i Söö, tur att jag har med mig kameran som sällsis.

 

Väl tillbaka på Cst, efter en vändning på Karlberg, träffar jag på en fabbo som jobbade på Tgoj och som tydligen hade varit med och tagit fram X40! Vi hade kul åt alla franska lösningar samt jämförde lite erfarenheter.

Väl i Söö hade bussen från Strängnäs blivit sen så då blev väl vi det också..

Tillbaka i Cst, jag klurar fram ett "easter egg" från Coradian och får fram detta i displayen samt tillhörande "välkommen ombord på Sj tåg till Hagalund"-glada kvitter ur högtalarna..

 

dag slut.. jag med..

Av storm - 10 september 2009 23:30

Fick jag nåt å göra då? Bortsett från en rundgöng med ett svartlok från spår sju hände det niente.. satt framför en dator o fulsurfade i nästan åtta timmar.. Tråkigt, blää, gnäll, gnäll.. Imorgon kommer det att bli roligare!

Eller, vänta nu.. jag ska köra X40 fram å åter till Södertälje hela kvällen.. suck..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards