Storm -En tankedump

Alla inlägg under augusti 2009

Av storm - 18 augusti 2009 11:15

Dessa två fransoser mötte mig när jag till slut gett upp hoppet om att sova mer och traskat till spårområdet "maxim" bredvid Gävle central..

Den ena drog jag igång och rullade upp till plattformarna. Passade på att irritera fjärren med att inte åka på en gång eftersom min ombrdare inte kommit ännu.. jaja..

Hände inte ett någe i Sandviken, jag blir iallafall fem minuter sen tillbaka in i Gävle, hur nu det är praktiskt möjligt på en sträcka som tar typ tio-femton minuter..(?)

Nästa brödrost bordas en timma senare och färden mot Cst påbörjas, tror jag klöv en ekorre strax efter Tierp nånstans.. synd..

Eftersom jag nu kör in en massa tid så spenderas sista delen av färden rullandes mot en mängd röda signaler, både telefon-aktiverade och andra..

Jag orkar inte räkna förseningsminuter, tror inte det blev alls så många.

[Arlanda]

Väl framme i Cst får jag vänta bra länge innan jag blir ivägsläppt mot Hagalund, väl framme i Hagalund får jag vänta mer än väl länge på att bli omkörd av nästan samtliga fordonstyper utom det där lilla gula växlingsloket (Isn't it such a DAL)

Hur nu det är praktiskt möjligt att bli omkörd av ett helt Uppsalatåg, nio vagnar, när man själv sitter i en ensam trevagnars X40?

Hem, måste nog sova lite nu..


Av storm - 17 augusti 2009 23:58

Dessa tre varianter ar Rc-målningar stod på parad vid lokstallet när jag anlände jobbet för att plocka ut en Uppsalapendel. Var tidig ned till tåget, blev sen ut eftersom ut-chickningen inte var gjord ordentligt..

Hade sovit jättebra, var dock astrött hela Uppsalavarvet av nån konstig anledning. Det positiva med detta var den avslappnade och mjuka körstilen detta föranleder. Blev varken speciellt sen eller speciellt tidig just nånstans..

Lagom när jag sätter mig på den X2:a som jag ska passåka med till Gävle och Hotell Scandic är jag pigg som en lärka! Piggheten fortsätter ända till klockan tio på kvällen då jag mer svimmar än somnar samt sover oroligt ända fram till tre-femtiofem då jag inte verkar kunna sova mer..

Av storm - 16 augusti 2009 22:31

Sov riktigt bra i Borlänge och fick en riktig frukost för en gångs skull.. I vanliga fall hade min dag börjat kl noll-tre-trettiofem med klargöring och bromsprov. Denna överliggnings andra dag börjar kl 1220 med en passresa till Mora.

Jag checkar ut ur hotellet och befinner mig på en parkbänk jämte godsbangården Borlänge, där jag spenderar nästan tre timmar med att titta på en T44 som åker fram.. tillbaka.. hämtar en vagn.. åker fram igen.. lämnar en vagn.. stannar en stund.. åker fram.. backar.. lägger om ett klot... 

---

I Mora står ett ej-sms tåg och väntar på stickspåret, skit också.. nu har man redan blivit bortskämd..

Jag och ombordaren backar ut det till spår ett och beger oss mot stockholm något senare. Denna gång slipper jag stanna i Djurås men håller på att glömma bromsa inför Gagnef vilket gör att: 1) plattformstangeringshastigheten(phew) blev något över åttio. 2) loket hamnade långt ut i gångfållan med ett ganska oproffsigt ryck..

[Repbäcken-ish, Ljudsignaltavla med plankorsningstillägg och natttmössa]

Detta tåg hade ingen bistro, däremot en ambulerande lirare med liten vagn. Jag döper honom kvickt till "food-dude" när jag försöker få fatt på honom i Borlänge, frågar ombordarna som inte heller har koll. Jag tarvar juh kaffe!

Jag kör ifatt en mopedist som smäller till styret i ilskan över att få se tågbommarna smälla ned precis framför näbben, jag tutar lite sympatsikt på honom med följden att han rycker till så våldsamt att jag för en stund är övertygad om att det är diket nästa som gäller..

I Hedemora är vi riktigt tidiga och varken jag eller avgångssignaleraren uppmärksammar detta, vi rullar två-tre minuter tidigt.. ajajaj! Dock ringer han när jag rullar iväg och jag stannar till med en tredjedels tåg utanför plattformen. Gör ett utrop om detta, ber om ursäkt för det ohyffsade ryck-stoppet..

I Sala ska vi svänga ned på en kostig mot tillberga och västerås, alla som verkligen vill åka till Uppsala(?) behöver borda såna där plåtlådor med ratt och gummihjul på andra sidan stationshuset. Ungefär så lät mitt utrop vid infarten och en ombordare gör ett förtydligande något senare med bussnummer odyl..

En yngre ombordare kommer fram till mig när jag står vid bomfällningsskåpet och vill ställa en fråga(?)

Hon vill ha bekräftelse angående min inblandning/skuld till en kjolincident som hände för sju år sedan i tunnelbanan, jag hävdade bestämt att det var mycket länge sedan utan att röra en min (eller mja, jag kände en mungipas färd uppåt så jag kontrade med ett ögonbryns färd nedåt).

--

Tillberga passeras

 i lagom maklig takt..

 --

I Västerås ska det göras en rundgång eftersom vi denna gång endast har ett lok i ena änden. Jag gör ett utrop om detta, förklarar att "rundgång" inte har något samband med dåligt placerade mikrofoner, denna gång, samt att vi strax ska rulla från Västerås åt samma håll som vi kom in! (det senare blev visst lite knepigt att förstå sig på för vissa)

Men många ungar tyckte det var kul att loket "körde på" sina egna vagnar samt den mängd märkliga ord både lokföraren och ombordaren använde i deras konversation när tåget återigen var försenat pga den korta tid avsatt för rundgången..

Nästa sträcka är det hundrasextio i mil efter mil och jag kör in flera minuter, dammar in i ett pendeltågs "vänta stopp" som jag får dras med ett bra tag.
Blir avlöst i Cst, en äldre resenär frågar mig hur fort det gick som snabbast på vägen ned. Jag svarar "hundrasextiofem -och då bolmade det" med glimten i ögat.. farbrorn skrattade och anslöt till sina vänner.

Klockan är nitton-tjugofem och man är rätt slut i rutan.. går hem..

Av storm - 15 augusti 2009 23:28

Uppsala avstängt för banarbete så mitt tåg till Borlänge skulle denna gång gå via Bålsta-Västerås-Tillberga-Sala-Borlänge. Kommer ner till Depån nångång strax innan åtta och chickar ut mitt sexvagnars-skivbromsade-rock'n-roll-sms - tåg, beger mig till Cst. Frid och fröjd, vi lämnar Cst efter en noggrann informationskampanj om att detta tåg  inte  stannar i Uppsala eller Arlanda. Det är ett kort tåg med en Rc6 i varje ände, multipel-kopplade. Det går som en rackarns raket och jag har svårt att hålla tiden. På ett bra, gröna siffror, sätt alltså.. I Jakobsberg ringer fjärren och rapporterar att det tydligen ska vara rökutveckling från mitt tåg, en pendeltågsförare blev tydligen så chockad/imponerad att han/hon glömde öppna dörrarna... (?) Nu vet jag inte vad rök kan göra med ett antal dörrpar på en X60 men tydligen en hel del(??)

Jag begär att få tas in på ett sidospår vid lämpligast möjliga ställe vilket råkade vara Kungsängen, där jag och ombordaren gör en ordentlig kontroll av lagerboxar, bromsar, ev. glömda parkeringsbromsar o.dyl utan att hitta något utöver.. (???) Vi rullar vidare, en stund senare kommer jag på varför vi blev inrapporterade.. ahhh va korkat av mig..suck..

Jag är lite ovan att köra denna sträcka så jag väntade en liten stund med min retardationskontroll eftersom hastigheten hittills inte varit tillräckligt hög för att kunna göra en helt komplett sådan utan att stå på näbben.. Strax efter Spånga öppnar det upp och blir hundratrettio(tror jag det var..) och då passade jag på, med James Bond-rökpuffen som följde.. Tror inte X60 genererar lika generösa rökpuffar när dom gör sina tester.

Detta genererade strax över sex minuters försening(vi jobbade ganska fort)..

---

[vars kan detta vara tro?]

I Västerås är det ändå några personer som skulle till Uppsala som nu är sura för att dom inte blev informerade... hmm

Det byts körände och färden fortsätter in i Ransta-Tillberga-området, dock utan problem..

[safe sex?]

Det går som på Speed tack vare det sms-kopplade tåget überstyrka (8'000 hästkrafter - 10'000 med Rock'n - Roll knappen)!

 Vi är fem minuter tidiga in till Borlänge och min rast inför Moravarvet.

Det är även sms till Mora där vi får en trevlig, rungångsfri, rast.. (hmm, jag får det eftersom jag slapp rundgången).

 

[lägg även märke till den glada bonnen som vinkar tillbaka]

Ringer till Mora lokalfjärr för att be om körtillstånd efter en halvtimme. Klareraren var förvirrad eftersom han hade frigivit alla växlar inför min rundgång, som aldrig hände, och fick brått att ta tillbaka dem inför min avgång med försening som följd..

Ett sexvagnar sms-tåg är, för att utrycka sig på ett något sämre vis, något av det sexigaste som man kan köra! En sådan konfiguration kan ge vilken motorvagn som helst ett årdentlitt räjs för pengarna och eventuellt utdela lite fingersmäll också! Dåligt fäste med färre motoraxlar hörde jag nån säga? Säger bara - Sand bäjby, Sand!

Den andra lärdomen som är vettig att kunna är hur dålig matningen till Mora är, jag fick hålla ordentlig koll på min linjespänningsmätare vid varje accelleration för att inte riskera slå ut matarstationen..

--

Vid Insjön står tre grabbar i början på plattformen, min busradar går igång direkt! Precis innan en av dom ska till att sparka något mot mitt lok trycker jag ned den svarta knappen och de tre gossarna rycker till rätt ordenligt. Det tilltänkta ivägsparkade objektet blev kvar på plattformen, osparkat. Däremot hoppar en av pojkarna upp på en vagn precis inan jag stannar till, ser jag i backspegeln och jag funderar en stund på om jag ska gå bak för att prata lite med dom om det olämpliga i detta.. Jag gör ett långt högtalarutrop om hur lätt det är att bli av med armar, ben och huvuden om man insisterar på att hoppa upp mot fordon som rör sig.

--

I Repbäcken ringer fjärren för att meddela att det förra tåget tydligen kört på stenbumlingar vid infarten till Borlänge. Jag och fjärrpersonen kommer överens om att stenbumlingar mycket sällan kliver upp och ställer sig framför tåget på egen hand vilket innebär att dom oftast "får hjälp" med sånt..

Jag sitter fortfarande på mitt raket-sms så jag är rysligt tidig in mot Blg, jag saktar ned till s.k siktfart och plirade ut genom fönstret..

Gjorde ett utrop angående skälet till den låga hastigheten, lade till ordet "sabotage" och fortsatte den långsamma färden.

Ingen bumling senare, en minut tidig in i Blg och jag är på väg till hotellet, nu ganska trött..

Av storm - 14 augusti 2009 14:50

Drog ut på en femtimmars hojtur norr om stockholm, passade på att besöka farsans grav bland annat. Är det inte typiskt mig att jag inte ens hittar gravstenen på den ändå rätt lilla kyrkogården?

Hojen behöver nytt lamellpaket tror jag, desvärre. Skit också. Men lamellerna är tämligen gamla iofs..

--

Imorgon har jag fått ett märkligt jobb med överliggning i Borlänge där man ska köra via Västerås och sen Sala. Det är pga. banarbeten i Uppsala bland annat. Har tidigare redan kört den sträckan, men det ska bli intressant att se vilka stopp som ska göras..

Näpp, slöadags och vars e mina bärs då? äh..

Hoj
Av storm - 13 augusti 2009 12:20

Märkligt jobb.. började i Hagalund vid femtiden med att funktionskontrollera ett sms-tåg med sex vagnar som jag framförde till Norra Banan Trollet, vände och körde till Uppsala. Stod i Uppsala i en knapp halvtimme(kaffe och bulle) och sedan lastade vi folk och körde till Cst igen, utan att stanna vare sig i Knivsta eller Märsta.. Sedan körde jag ned tågsättet till Hgl där jag slutade för dagen.

Fan, såna där jobb skulle man kunna vänja sig vid. Speciellt som att det fanns radio i det ena loket också! Det enda som hände på hela dagen var några personer i Knivsta som stod lite väl nära plattformskanten när jag kom farande i hundrasextio, dessa flyttade sig dock efter lite tyfon.. Jag kom hem långt innan lunch.. (?) najs:)

Av storm - 12 augusti 2009 13:28

Det var lika oskönt att gå upp klockan tre imorse som det var skönt att inte få några påhugg, vaknade kl nioish i överliggningen Cst. Utvilad.. Det hade skickats en massa sms till min jobblur angående olika jobb jag skulle få men eftersom jag förvarade den i väskan så märkte jag ingenting förrän jag anlände jobbet.. då var det för sent och jag fick behålla mitt nattjour-pass..Och min sömn..

Men det är skönt att, åtminstone ibland, få lön för att sova..

Av storm - 11 augusti 2009 15:45

Det konstiga med detta Falunjobb var att vi inte fick någon bistrovagn med oss, dessutom blev varken fournerarna eller ombordarna informerade om detta med resultatet att alla cartsen åkte in i godsfinkan. Ombordpersonen som skulle sköta detta fick bygga nån sorts pallisad med carts i finkan därifrån hon(han, egentligen) nödtorftigt sålde mackor och kaffe ur termos på ett festival-aktigt sätt. Jag tänkte på detta när jag körde, ville inte höra talas om något cart-skred alt. termos-incident, så jag höll ned på hastigheten. Sen att loket hade candelaber-fomade hjulbanor och sjyssta glapp mellan flänsarna gjorde att jag knappt kunde accelerera alls..

[Järlebo, tror jag det var.. en av många tågmöten]

Men till Falun kom man, spenderade min rast i loket. Töntigt, jag vet..

På tillbakavägen trillar nån signal ur framför mig och ger mig en "vänta-stopp" när jag inte väntade mig en samt att jag missbedömer situationen precis sådär lagom mycket att när jag väl bromsar, är jag någon sekund från ett ATC-(rääjp)ingrepp. Det har precis börjat regna och mina skålade hjulbanor gör inbromsningen riktigt underhållande när hela tåget gör som en sån där larv som, ja det larver gör när dom förflyttar sig.. hmm..

Det var inte många meter till signalen när jag lossar ut bromsen med en hyfsad losstöt för att undvika den där cart-a-strofen som fortfarande hotar, ett par vagnar bak i godsfinkan..

Står vid den röda signalen en stund, ringer sen fjärren.. Denna huvudsignal är en av dom där som, på nåt magiskt sätt, är kopplad till telefonen och slår om efter ett antal tut i luren. Jag vet vad situationen handlar om men lägger inte på, efter minst tio ytterligare signaler svarar en fjärr-orrist och bekräftar min misstanke, men säger att signalen hängt sig..

[Snickarbo, regnet är på väg]

I Sala kommer en kille ombord som tydligen var för upptagen med att lyssna på musik för att kliva av i Uppsala med det mötande tåget, mer om det strax.

Fjärren ringer för att delge mig en "blankett tjugotvå" angående en balisgrupp som tydligen pajat vid kilometer sjuttiofyra i Brunnatrakten.

Mycket riktigt och till tonerna av Lenny Kravitz "Can we find a Reason" försätter ATC:n tåget i en balisfelsinitierad fullbroms som jag försöker häva så fort som säkerhetsmässigt möjligt för att återigen undvika cart-a-gos - undergång..

Infar(k)ten Uppsala gör jag ett utrop där jag tipsar alla som ska gå av där om vikten att verkligen gå av där man ska gå av, annars kommer man inte av. Ber dom även att använda en av våra dörrar i avstigningsögonblicket, för enkelhetens skull. Sedan ber jag dom kontrollera runt sätet där dom suttit så dom inte fortfarande råkar sitta kvar istället för att kliva av.. (?) Sen tackar jag alla inblandade och lyckönskar dom till det fina vädret som vi åtminstone hade haft tur med(det ösregnar).

---

På sätt och vis var det nog bra att det regnade, då slapp jag få ytterligare ett samtal från fjärren angående varmgång på just axlarna ett till fyra angående mitt missbruk av slirbromsen(för att överhuvud taget få någon framdrivning)

Tjugo-slirminuter sen till Cst, typ.. Varnade min avlösande förare om slirigheten samt om eventuell pendeltågslukt från maskinrummet..

Tog en plaskig promenad hem, våga vägra tunnelbanan, jippi! :D

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards