Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2009

Kortdag, istället för kortnatt..

Av storm - 13 augusti 2009 12:20

Märkligt jobb.. började i Hagalund vid femtiden med att funktionskontrollera ett sms-tåg med sex vagnar som jag framförde till Norra Banan Trollet, vände och körde till Uppsala. Stod i Uppsala i en knapp halvtimme(kaffe och bulle) och sedan lastade vi folk och körde till Cst igen, utan att stanna vare sig i Knivsta eller Märsta.. Sedan körde jag ned tågsättet till Hgl där jag slutade för dagen.

Fan, såna där jobb skulle man kunna vänja sig vid. Speciellt som att det fanns radio i det ena loket också! Det enda som hände på hela dagen var några personer i Knivsta som stod lite väl nära plattformskanten när jag kom farande i hundrasextio, dessa flyttade sig dock efter lite tyfon.. Jag kom hem långt innan lunch.. (?) najs:)

 
 
Ingen bild

Godsskada

17 augusti 2009 07:24

Nyfiken fråga: Hur pass mycket kollar ni i/på vagnarna egentligen vid funktionskontroll? Vad ligger på föraren / ombordaren vid en vanlig klargörning, vad ligger på depå eller stationär personal? Hur lång tid har ni på er?

Det vore intressant att jämföra med oss på godsssidan. För oss handlar det naturligtvis mycket om att bromsen fungerar, är inkopplad, alla omställningshadntag ligger rätt och att blocken är hela och tillräckligt tjocka (och inte nedsmälta!). Vid växling, inte minst vallväxling, är det inte ovanligt att vi stänger av bromsen på vagnar, eller åtminstone tömmer styrventilerna på luft, så vi fipplar nog mer med bromsarna än vad ni som kör resandetåg gör. Likaså har vi ju fortfarande många vagnar som saknar automatiska utvägningsventiler, och som istället har manuella tom/last - omställare.

Sedan tittar vi ju mycket på fjäderspel, eventuell över- eller snedlast, bufferthöjd, fjädernävar och lagerboxgafflar där det lätt kan bli sprickbildning. Och sedan är det allt med lastsäkring! Har vi t ex en radiolokstur där vi hämtar vagnar hos en kund, skall vi också i förekommande fall kontrollera lastsäkringen. Är t ex godset rätt nerbundet, med mellanlägg mellan spännband och gods, sitter det styrreglar där det skall, är pressenningar ordentligt fastsatta, är luftfjädringen tömd på en trailer o s v.

 
Storm

Storm

17 augusti 2009 08:11

Vi ska kolla en hel del grejer. Är det blockbromsade vagnar ska blocken kontrolleras för sprickor/tjocklek/utanpåliggande. Dom äldre vagnarna har styrlänkar som måste kollas för sprickor och hjulen kontrolleras att dom är runda(?) hmm, mja men vissa vagnar har värmekänslig färg målad på hjulskivan, då kan man upptäcka fel lite tidigare. Sen ska det kontrolleras att alla bromsomställare står i korrekta lägen, vi har dock inga last/tom-ställare.. Bufferthöjd kontrolleras, vill ju inte ha klättrande vagnar eller snubblande resenärer.
Inuti vagnarna ska brandsläckare, ventilation och laddning/tågvärme kontrolleras. Allt detta sköts av förare alt. chico (depå) men kan delegeras.. Sen ska ju givetvis bromsprov och lok-klargöringen göras..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards