Storm -En tankedump

Alla inlägg under juni 2009

Av storm - 10 juni 2009 23:49

Av alla märkliga saker man får för sig att göra.. Jag har skaffat en sån där pilatesboll, en badboll i gummi som är jättestor och ganska squishy-like.

Denna dag tänkte jag träna med denna.. Jag vet inte hur man lyckas ibland men boll-jäveln kastar av mig plötsligt, jag får ett alldeles eget grönan-fritt-fall, dock endast ca en halvmeter, ned på svanskoteländet. Som om inte det skulle vara illa nog så hade jag två hantlar i händerna vid tillfället på tjugofem kilo st.. Lade försiktigt ifrån mig hantlarna (akta golvet)för att sedan både låta och göra miner som halvan i ett par minuter..

Jahapp och då var liksom temat satt inför arbetsdagen, jag skulle inte bli besviken..

--

Ännu en Go-fetch-dag med fram och tillbaka till hgl med tåg hit o dit..

Denna gång med bonusen att jag hade ett rörelsemönster som motsvarar någon som haft intimt umgänge med en Älg, kanske en bjärrn(se ovan..) och kände mig lite som mister magoo..

Blev jag sen någång undras det säkert? Jag blev aldrig i tid säger jag!

Den ena gången blir jag bortglömd av platskontrollen och när jag ringer ställverket så har även någon växel pajat(skönt med spårpromenader när man har brutit arschelet, typ). Nån annan gång lyckas jag lägga (ett tekniskt sådant alltså)krokben för mig själv, med samma resultat (nej, jag hade inte sönder växeln). Det sista jobbet för dagen var, som vanligt, det som tog längst tid. Nattåget till Storlien.. bilden visar min vy från förarplats ut mot spåren 6-3 från min placering på spår 8-10.


Och ja jag står på spår 8 och spår 10, dom är bara lite märkligt namngivna.. Om någon hänvisar dig till spår 9 nångång så ska du däremot bli något skeptisch. Kom fram lite människor och frågade mig vilket spår deras tåg skulle gå ifrån. En kvinna skulle kliva av i Sundsvall, tror jag det var. Eftersom mitt tåg skulle stanna där bland annat frågade jag henne "ska du med tåg 67?". Hon svarade "Ah, spår sju, tackar!". Och började gå dit.. (?) Undrarns om jag mumlar när jag pratar eller nåt.. Kallade tillbaka henne och fick ett jakande på tågnumret, hon gick sedan åt andra hållet. Efter ett par till liknande yxskaft stängde jag min, tidigare öppna, hyttdörr och satte på svartlokets radio. Ut brölade Brian Johnston "..In the middle of the railroad track..", mycket passande och högt! Hem kom jag till slut iaf..nu ska man bara få lite sömn..

Av storm - 9 juni 2009 23:27

Denna go-fetch-dag förgylldes av en vän som dök förbi med fyra sorters algrens bilar, visste inte att det fanns så många..?

Annars blev det Uppsala där jag fick resetta ledande lok iomed ett sms-fel.. (alltså inte fel på mobiltelefonen..hmm..)

Och ett Arbogavarv med enormt mycket vilt på och invid spåret (pratar inte om studenter alltså.. hmm..) 

Fick även tillfälle att köra en Rc3 en kort bit! Alltid lika kul:)

Detta måste för övrigt vara Go-fetch-veckan, jag har ett liknade jobb imorgon och ännu ett dagen efter det.. hmm..


Av storm - 8 juni 2009 10:19

Chico.. eftersom det byggs om både här o där i hgl så var det denna dag(och några veckor framåt) helt strömlöst norr om spår 10-40nånting. Dom hade ett diesellok som skulle betjäna hela hgls behov av förflyttningar med ett ganska försenat slutresultat..

Jag klargjorde(/spolade toaletter) på kanske fem tåg, det sista jag hade var gammelvagnar som givetvis krånglade.. men inget som inte gick att fixa med lite övertalning..

Av storm - 7 juni 2009 10:30

Nyköpingssträckan är vacker.. Öppnar man hyttdörren i Kolmården kan man få se detta:

Glömde fiskespöt hemma..

Trots den sänkta sth:n så var jag precis i tid in till både Norrköping och Linköping!

När jag stannat i Lp så kom det en farbror och snodde min bakre enhet..(?) Jaja, jag parkade den återstående 'däckarn' på en gräsmatta och gick till kebaberian för söndagssupén.

Resterande arbetsdag började inte så värst bra, jag kände mig trött och lite lätt förvirrad(begynnande vätskebrist) vilket jag justerade med vattenintag/minskat kaffeintag..

X2:an gick mjukt, fint och fort(!!) för någon som har blivit van med sth160 utan överskridande, denna bild får illustrera detta:

..

samt denna bild får illustrera hur vackert det kan vara efter banvallen(?) nånstansch vid Nyckelsjön:

Behöver jag säga att jag var nästan fem minuter tidig in till Cst?

--

måndagen blir en chico-dag, kommer säkert att regna..


Av storm - 6 juni 2009 20:27

Ojoj va mycket folk som skulle till Eskilstuna för att festa med knugen då! Och ingen tur med vädret för den delen! Hade en tvåa och en trea, båda var knökfulla(som ombordaren uttryckte det) redan i flempan. Eftersom alla bara hade gått ombord utan större eftertanke (jag körde för visso ända fram till U-tavlan på spår tretton..) så befann sig de flesta i två-delen vilket resulterade i en märklig folk-flod-förflyttning vid stoppet i Flemingsberg. Jag klev ut på plattformen för att få folk att lugna ned sig och sluta springa som galningar för att inte bli frånåkta, eller nåt.. Eftersom det fortfarande är sth160 som gäller har jag iallafall ingen större förhoppning om att vara i tid ändå, kan lika gärna försöka undvika fallolyckor på plattformarna.

Resterande dagen blev tämligen blöt med frekvent användning av snöbroms pga halka(?) ..märkligt att ett så pass tungt fordon med så många drivande axlar kan halka så mycket!?

Körde ned till bajset, där jag blev omkörd av en annan X40, befann mig senare i Bredäng för lite firande..

Av storm - 4 juni 2009 11:34

Gårdagen blev mycket riktigt en chicko-licious-dag. Det mest spektakulära som hände var dels att det inte hände någonting och dels att när det väl hände något så var det i formen av en klargöring av en X2-mult, som även drog ut på tiden.. För att ha gjort så mycket ingenting så blev jag sen hem likt förbenat..

Dagens pass börjar med en funktionskontroll på en X2 på mellanbangården:

..klockan är 0255..

Sedan upp till D-gruppen för lite fournering och iväg som ett tjänstetåg mot Linköping. En sak som jag tycker är fantastisk är att när man ringer fjärren, klockan har hunnit bli 0340, får man en automagisk telefonröst som svarar glatt och glättigt och anser att man minsann ligger först i kön! Det är nästan, inte riktigt men bara nästan, som när man ringde mitt förra jobb och fick den där arga kvinnorösten som sade typ "please hold, your call is being deleted"..

--

Innan jag lämnade Spår 6D så tog jag kontroll över stora kaffebryggaren i bistron, laddade fullt filter och tryckte i en halva vatten. Sedan fyllde jag en termosmugg med det där asfaltsliknande gojset som kommer ut innan kaffet börjar likna sånt kaffe som normala människor dricker..

I Norrköping var jag nitton minuter innan tidtabell (AAAAH KAFFFENOJA AAAH!) och fick vänta in min "slot" (AAAH TOALETTNOJA AAAH!)!!

Körde in i Lp just-in-time och blev avlöst på samma vis, gick till hotellet..

...(?)

Fick mitt rum på femte våningen, hissen var trasig samt att min rast var ungefär en timme. På rummet lyser solen rakt in i rummet och det är jättevarmt därinne.. Alla dessa grejer gjorde mig sur, säger du?

Jag fick träna lite ben(ryggsäck stor som en lok-tender) samt även sitta och sola inne på rummet, jag var riktigt nöjd.. det behövs andra grejer än så för att göra mig ledsen :)

Tåget hem lyckades bli riktigt sent tack vare nåt problem med rullstolsbokning..(?)

Jag tyckte det var ok eftersom det innebar obefintlig rulla-tummarna-tid på Cst( innan min X40-till-hgl-förflyttning), en tum-rullning som jag inte hade fixat pga den senaste veckans max-uttag på min arbetstid och mini-gräns-uppfyllande av ledig tid = sömnbrist :(

Å andra sidan har jag fått två s.k noll-dagar utlagde i anslutning till helgen som kommer om någon vecka eller så(fyra dagar ledigt) :)

På tal om fylla så har jag f.n slut på öl hemma, skit också!

Av storm - 2 juni 2009 21:40

Sov fanimej skapligt!

Och sjukt kort..

Det var juh en s.k kortnatt detta men hotellet levererade verkligen!

Najs att äta frukost 0350 när man gått i säng vid tiotiden, somnat kanske vid elva-tolv..  :/ (Och Shrek var fan inte kul heller..)

Men växelklotet var glad att se mig iallafall

I Bollnäs inser jag att en tvåa inte riktigt förslår eftersom detta är det första tåget på morgonen, noterat.. men jag tog en bild på en gräsmatta genom hyttdörren iallafall:

 

I Gävle mulnar det, jag köper lite kaffe och en till såndär degsnurra som jag gillar så mycket:) Det jobbar en kanelbullekung i pressbyrån Gävle!

 --

X2:an ankommer Gävle sådär sjukt precis på angiven ankomsttid, kört av en elev med lärare såklart..

Jag lyckas däremot bli sen redan i utfarten från Gävle!

påhetsad av denna ilskna mörkgula lampa blir jag även mer och mer sen:

.. ja det regnar och ja jag har juh drivenheten längst fram i färdriktningen. Detta innebär att av samtliga 24 hjulaxlar är det endast de fyra första som driver.. och dessa får plöja igenom vatten och upplöst pollen/löv/bajs. 

Resultatet blir röda siffror i tidtabellen, igen.. Rekordet tror jag blev tre hela stationssträckor, förlåt driftplatser, innan Sth uppnåtts efter ett stopp.. hmm..

 Tror dock att jag måste blivit abbduktad av äljens eftersom jag endast blev typ tre sen in i Cst!(?)

--

Tandis har fått nya gizmos förresten!

Denna gång blev jag utsatt för nån sorts citron-bläster. Varje gång som hon missade det hon siktade på sved/blödde det satan akompanjerat av en stark minty-fresh-smak av citron..Lite som att ladda hagelbössan med refreshers, det kommer göra ont satan och du kanske dör men jävlarns va smaskens!!

Gissa morgondagen? Lova att inte chicka ur bara..



Av storm - 1 juni 2009 23:55

Hade gott om tid, tog en kaffe.. slöade ned till dagens tåg som skulle ta mig till Ljusdal och ytterligare en överliggning. Denna gång i Ljustdals stadshotell dock !

Kommer ned till min trea (X40) och blir notifierad om detta(?) :

och detta, lite längre bort:

hmm..

Ringer upp driftstödet för just lite stöd ute i driften..  Min tanke just här är om detta verkligen är säkerhetsmässigt att ta ut i trafik osv.. Driftstödaren tyckte det var ok men skulle kolla upp, jag fortsätter med nån sorts klargöring tills han ringer upp igen och bekräftar min misstanke. Det blir lite tveksamheter angående om det finns några fler X40 att tillgå och jag får upp hoppet om att skippa detta motorvagnande för lite hederligt lok-o-vagnar istället..

Ingen tur med detta tyvärr, jag tar emot en tvåa på spår tretton.

Allt börjar, i vanlig ordning, bli sådär lagomt försenat nu. Det var dock länge sedan det var chockerande nyheter..

Ställverket, platskontrollen och fjärren är tydligen oense om vars jag är någonstansch, så till den vilda grad att jag får ett samtal från nämnda fjärr som undrar var jag är. Dom har inte mig på deras display.. (?) Tacka nån-annan-för-det eftersom jag inte ens rört mig en millimeter från två-vagns-märket på spår 13 i hallen.. (?) Jaha, denna dag började visst som de flesta andra, med totalt kaos:)

Ställverket har pråblems med växlar så jag börjar min dagtur med att köra mot växlingsdvärgar i stopp, några stycken..

Är dock bara några minuter sen iväg från Cst, dock med en vagn mindre än väntat. Till alla "obokade" resenärers ohöljda och stå-upp-i-tre-timmars- stora glädje..

Den andra detaljen för dagen/månaden är dessa krejer:

Dessa kallas för krängningshämmare och hindrar just, hmm, krängningar.. Eller det ska dom göra iallafall, när dom funkar.. Tydligen har nån fransos glömt att dra åt en av skruvarna på något fordon vilket har påfört en extra pappersflod med extra säkerhetsföreskrifter.. kontentan av detta är en sänkt Sth till 160 med slopat överskridande tills nån kan dra åt skruven.. (ett överskridande kan väl enklast förklaras med en tillåtelse att köra lite fortare än banans generella Sth beroende på hur fina boggin man har, typ).

Och min kontenta, denna dag, blev en försening till Ljusdal med ungefär en kvart.. Och var satan låg nu det dära "kolspåret" som jag skulle fickparkera på? Jag fick en vag beskrivning som jag gissade lite på, parkerade lite på..

Fick en instruktion angående hur hotellet fungerade från en något bitter/butter dam och sen raskt i säng..




Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards