Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 27 maj 2009

Vänta-stopp i hjärnkontoret alt. konsten att bli SEN!

Av storm - 27 maj 2009 23:23

Jönköpingsjobbet börjar sisådär med en sen leverans från Hgl och jag börjar genast försöka köra in lite förlorad tid..

I flempan får jag vänta-stopp i hjärnan och glömmer släppa på dörrförreglingen, hmm.. vänta nu det här känns igen..

Jag gör om och gör rätt men spär på nån minut till på förseningen som nu säkerligen uppgår till tio minuter, suck..

Får rött vid infar(k)ten till Katrineholm och flera vänta-stopp dessförinnan. Det står en mängd bilar vid den plankorsning som benämns som "Uppsala 131.890" i linjeboken(?). Jag har krypit en bra bit på den rakan så jag vet att bommarna varit fällda en hyffsad stund innan jag kom dit och precis efter står infartssignalen och glor ilsket rött!

Försöker köra OSPA-nära denna för att, om möjligt, "släppa" korsningen så bilarna kan få åka nångång. Korsningen behåller bommarna nere dock. Jag tittar framåt och ser det godståg som också har tågväg lagd över korsningen, i färd med att korsa mitt spår femhundra meter bort.. Berättar detta till mina resenärer och sätter mig att vänta.

Jag kör direkt iväg trots att jag bara fått tre gröna för att ev. bespara bilisterna en bom-in-farkt av rang.. Nu har jag blivit runt tjugo minuter sen och är knappt halvvägs(?)

Ytteliggare motsättningar sker i form av nedsättningar pga. sättningar i spåren mellan Fiskeby-Gistad nedsätter mig ytterligare kanske fem minuter.. Sen är det stopp i infarten till Sommen, signalen hade hängt sig tydligen. Kan inte säga att jag klandrar den för det, jag känner ungefär likadant vid denna tidpunGt..

Fjärren ledsnar på mig i Tranås (redan..)och jag får se mig omvisslad av en annan X2:a samt får köra mot ännu flera vänta-stopp och kör-fyrtio innan jag är tillbaka på vänsterspår.

Nånstansch här börjar det tisslas om ett extrastopp i Huskvarna bland ombordarna, jag blir tillfrågad.. (?)

Till slut blir jag uppringd av fjärren som ger mig en korrekt S16 på stoppet, allt är frid och fröjd.. och enligt tidtabellen mycket, mycket försenat!

Tror jag blev fyrtio minuter sen in i Jö och detta utan några vagnfel!?

Ibland kan man bara inte vinna, helt enkelt..

Upp till hotell Savoy och grotta i sig en matlåda.. Känns alltid så risigt att sitta på ett hotell och äta matlåda.. hmm..

Sängen var riktigt bekväm och jag börjar (dumt nog) tro på att jag faktiskt ska få några timmars sömn!

Fotbollsmatchen blev väl klar nångång när jag åt min matlåda, när jag precis slappnat av i sängen sätter några puckon igång att skråla det vinnande lagets namn utanför fönstret, kanske inte speciellt falskt men definitivt speciellt väldigt högt!

Jag blir både rasande och full i skratt över det faktum att, just nu, i Jönköping står tre apraka lirare och skriker "BAARSCCEELÅÅÅÅNAA!! TJALALALAAAAAA!!" precis utanför just mitt fönster.. Jag antar att det jag var sugen på att göra just då inte går under nödvärnslagen!

Men HotellTech to the rescue! I med en väl vald cd i deras spelare och jag somnade efter ett par fyra fem låtar..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards