Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 26 maj 2009

En FIRRE i bergsoljan!

Av storm - 26 maj 2009 14:56

Fifan va fint väder, jag tog mig en hojtur söder om Tokholm. Lagom när jag sätter mig på hojen är man, som vanligt, genomblöt av svett.. kan bero på att jag är lika välinpackad som en utkörningskebab i ett kassaskåp och ungefär lika smidig. Dock inte lika flottig.. än..

Körde förbi en gammal brottsplats från förr: Sköndal!

Hojen börjar gå lite kantigt så jag stannar till på stora parkeringen för en koll..


Jag har fått soppatorsk!

Igen!

150 meter från platsen där jag fick det förra gången!!

Minnet har inte svikit mig, jag vet hur det känns att släpa 240 kg plastraket i dessa backar, jag ställer ifrån mig hojen..

Frågar några på parkeringen om dom har lite soppa som sådär ligger o skvalpar i handskfacket, med negativt resultat. Om än vissa uppvända mungipor..

Jag går in på matvarubutiken, köper tre artiklar. Den ena av dom dricker jag upp, de två andra råkade vara svindyr kemisk ren bensin som jag häller i tanken.. hmm..

Kör till macken och tankar..

Kör ett varv på bulten i det fina vädret, fikar i Rosenhill och kör hem igen.

Fan jag  har juh bärs i kylen! Kalas!

Imorgon blir det en fintur till Jönköping med avställning och överliggning, har hört att det nya hotellet ska vara finfint där:)

Hoj
 
ANNONS
 
P

P

26 maj 2009 16:08

Du får la ta och lära dig och tanka för bövelen ;o)

http://analog.techmonaut.com

 
Storm

Storm

28 maj 2009 10:10

Nästa fix på hojen kommer nog att bli det där reservtanksröret som just nu inte fungerar..
eller så lär jag mig tanka.. hmm.. :)

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se