Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 21 april 2009

Den Våldsamma SMÄLTDÖDEN!

Av storm - 21 april 2009 21:19

Dagens tågerier förhöll sig till X40 osv.. Däremot tog jag med mig mitt, i förra inlägget beskrivet, nördprojekt till jobbet för ett fälttest..

Nångång mot slutet av arbetsdagen upptäcker jag att den ser lite konstig ut, plockar upp den för att konstatera att den har dött!

Dött är för övrigt ett dumt ord för att beskriva det.. Snarare att den råkat ut för e Den Våldsamma SMÄLTDÖDEN! 

Lampan hade tänt upp nedstoppad i hållaren. Eftersom luftflödet är noll och intet där så kunde inte fläkten kyla lysdioden och batteriet dumpade ut alla sina ampere till en liten punkt stor som tvärsnittet på en tändsticka ungefär.. med ett spektakulärt, deprimerande och tämligen dyrt resultat.. Det blev så pass varmt att dioden AVLÖDDE sig själv från batterimatningen, strax efter den smält linsen, reflektorn, kylflänsen och sig själv till bubbliga klumpar dock..

Det ENDA positiva med DET var nog att batteriet slapp brisera en komma tre meter bredvid mitt lår i en tåghytt som färdades i tvåhundra..

Jag hade skyddat elektroniken och batteriet från det mesta tänkbara, det jag borde BÖRJAT med att skydda den från var nog mig själv, tror jag.. 

För att understryka mitt nederlag så sumpade jag den i backen på vägen hem, spräckte den del som fortfarande fungerade.. 

Försöker intala mig att det är resan, inte målet som är det viktiga här.. Glaset är även halvfullt osv..


*klipper till scenen där jag skakar mina nävar mot himlen och skriker " Jag kommer aldrig ge mig, ALDRIG!"*


.. vänta lite nu, jag har haft sönder en ficklampa.. hmm..

 
ANNONS
 
Ingen bild

Godsskada

23 april 2009 14:19

"Älskling, är det en härdsmälta i din ficka, eller är du bara glad att se mig?"

:-P

/Godsskada

 
Storm

Storm

23 april 2009 15:09

Friskt kopplat, hälften brunnit som elektrikern brukade säga..

http://storm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Godsskada

25 april 2009 02:22

Förresten, bli inte ledsen nu, men ta en titt på:

http://www.mica.eu/en/products_industrial_ml600.html

Vi använder 602:orna, och dom är, enkelt uttryckt, svinbra.

/Godsskada.

 
Storm

Storm

25 april 2009 13:33

Ingen fara, jag har sett flertalet såna lösningar och mitt bygge var inte menat som en ersättare utan ett s.k "sleeper" -bygge som jag även skulle kunna ha i arbetet..
..min lampa hade också mångdubbelt högre ljuseffekt och kunde även användas för signalering dagtid :D
Om den inte hade dött.. :(
Har ett nytt bygge på lut dock..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se