Storm -En tankedump

Alla inlägg under februari 2009

Av storm - 12 februari 2009 19:29

Självklart så blev det ju inte bara ett varv till Falun! Det blev ett Falunvarv i en Rc3!

Lystrade till 1065, svartlackad och väluppfostrad!

jag stod inte på näbben en endaste gång!(?) Däremot klagade Kiosk-ombordaren att hans vagn gick fruktansvärt illa, så jag sänkte farten.. Skulle jag inte gjort, då trillade jag tydligen ned på fjärrens hemliga lista och blev utsatt för ett extra tågmöte där jag inte skulle haft nåt. Ringde upp och fjärr-mannen pratade något om nån dålig avlämning och nån beskt fallfrukt som skulle tuggas..?

Var en minut sen in på stationsområdet, fyra sen ut..


Sedan rullade det på, jag koncentrerade mig mest på att bara njuta av färden.

 Slöar lite i Falun..

Det är inte ofta man får en Rc3:a helt för sig sjäv:)

Det pyser och klickar sådär mysigt om D3:an, inte ens när man åker på en ATC-broms så låter den arger..

Att göra en rundgång blir smått parodisk dock. Börjar med att leta upp vars man stänger av tågvärmen och sedan börjar man pilla på dendära gjutjärnsölöppnaren som man sen ska visa för växlaren(?). Plockat ur tågvärmenyckeln, klarrt!

Att trycka ihop kopplet göres på ungefär samma sätt som på en Rc6 men  man vrider nån sorts kromosomgaffel mot sig istället för ett reglage, sen är det bara å trycka. Sen pillar man ut fram-o-back-omkopplaren(aktiveringsnyckeln).

På D3:an(bromsventilen) sitter ett musse-pigg öra, det ska också plockas bort. Vilket göres med viss svårighet. Gör man fel har man skapat ett sjukt övertryck i bromssysemet. hmm..

Hmm, vad har vi kvar.. Det sitter en märklig hammare fast i en mojäng framför förarbordet, tar man ur den fel finns risk att loket rullar iväg när man precis klivit in i maskinrummet. Inte bra.. Hammaren kallas direktbromsen alt. lokbromsen och styr endast lokets broms och gör detta som namnet antyder: direkt! (man kan koppla om i maskinrummet ifall huvudbromsventilen pajar, då kan man bromsa hela tåget med denna).

Det blir iallafall fyra märkliga tunga otympliga pidutter som ska forslas till andra änden av loket vid sagda rundgång. Utan att tappas på nån fossing, helst.

Av storm - 11 februari 2009 20:08

Gräsänkling, heter visst det det jag lider av dessa tre dagar.. Passade på att gå ner till skytteklubben o ta ett par serier, har tydligen inte varit där sedan april -07.. Då är det extra kul att man lyckas klämma en 46-serie bara sådär:) Testsköt en polares nyinskaffade 22 magnum pistol, roligt :D

Sef fram emot att äntligen få köra lite tåg igen. Dessutom att få åka till Falun är ju extra lyx, gillar den körningen riktigt mycket. Tar med mig kameran, hoppas på fina bilder över isarna..

Ska jobba två dagar inför nästa flyttkartongrally, syrrans, suck..

(bilden är lånad från http://www.gunblast.com)

Av storm - 10 februari 2009 13:28

Gick till läkarn', betalade hundrafyrtio spänn för att för höra att jag nog snart är helt frisk. wow, vikken sörprajs..

Fick nånsorts dille och rensade ur "hobbyrummet" (fint namn för ett rum fyllt till nyckelbenen med skräp), slängde typ tre hela flyttkartonger med gamla ovärderliga skrotsamlarreliker..

Slängde in lite tvätt och sprang ut för att köpa kaffe.. 

När jag brygger kaffe börjar jag alltid med att fylla filtertratten(ja, jag är en bryggare, fattar ni haha) ända upp till kanten, sen bestämmer jag vattenmängden! Idag, dagen till ära, blev det två muggar vatten eftersom jag behöver påbörja invänjningsperioden till den sysselsättningen jag har för att få in lite deg(till kaffet?).

Denna vecka har givetvis telefonen fortsatt gone kräjsy med oanständiga gnetförslag, den kommer tystna så fort jag placerar min, nuförtiden ganska scrawny-sjudagarsfeber-like, bakdel i förarstolen..

Av storm - 9 februari 2009 10:24

Usch, hemma.. ska strax gå ut och promenera till skanstull, tror jag.. Och ja, jag ska ha på mig min mössa:)

Dagens musiktips blir en grupp jag följt sen nångång på nittiotalet, åkte till London för att se dom live för nåt år sedan. Blir alltid så glad när jag hör den här låten. Namnet är ett skämt, det mesta av deras texter likaså. Musiken är dock svinseriös.

Av storm - 8 februari 2009 12:28

Sjukad till onsdag... suck.. Nog för att det kan vara skönt å slöa men..

Ska väl till läkar'n på tisdag, eventuellt skickar han mig då till fältskären som ska stoppa en skalpell i halsen på mig. hmm..

Satte på mig mina vanliga brallor, drog åt bältet. Kändes att dom satt dåligt så jag drog åt bältet till det innersta hålet. Dom åker av! Jag ser förfan ut som en tjugo år för gammal såndär förra-veckans-trendgrabb med decimeterspalt kalsong, snubblandes på brallorna som måste hållas upp hela tiden a´la outliggerstyle!

Och det är mest muskler som försvunnit så jag kan inte rekommendera detta som nån sorts radikal bantningsgrej!

frukost..

Av storm - 7 februari 2009 12:19

Börjar sakna att köra tåg..


Av storm - 6 februari 2009 12:36

Gick till läkarn', ska äta fyra gram penicillin per dag i tio dagar!Det är förfan en eight ball per dag det! Nog fan ska jag bli frisk även om det tar kål på mig!

Av storm - 5 februari 2009 23:59

Bröllop.. kan aldrig riktigt vänja mig vid hur snabbt avklarade dom där borgliga vigslarna är.Lite Shake n' bake..

Jag kände mig som "Bill Compton" efter ett knivslagsmål, klädde mig tredelars och jag hade lika fin blek hy också. Det blev sent, såklart men vid runt tiotiden började feberdemonen skicka meddelanden så då var det dags att dra sig. Feberfrossa när man till slut kommer hem, jag får nedbäddningshjälp av fru med vete-kuddar och såndär panodil-saftsoppa.

fem miljoner små klunkar senare ligger jag och lyssnar på tystnaden, funderar på hur jag ska kunna sova. Funderar på om den här en-veckas-febern blev tilldelad mig för att jag har varit kaxig över mitt nya jobb osv mot mina vänner. Kommer fram till att jag nog har varit det, dom kanske inte vill ha det nedkört i halsen varje gång vi träffas..

Då händer det!

Jag känner hur svullnaden i halsen minskar, febern avtar! En halvtimme senare har jag nästan ingen svullnad i halsen kvar och ingen feber!


Hade jag varit en katt, hade jag antagligen nu varit en åtta-liv-katt..


Eftersom att jag är en gammal rollspelsledare så antar jag att någon precis plockat ut en poäng ur karma-potten(Va? har jag poäng där?) och slagit minst åttio mot [mst] (eller var det [fys])


Däremot blir jag lite orolig att följande kommer ske:


 a) Jesus kliver in från bakom kulisserna och börjar prata om nån lirare som hette Lasse och sedan om nån skitstor road-trip jag tydligen ska göra


b) Domdär äljens kliver fram från samma kuliss, harklar sig(mots.) och säger nåt i stil med att dom har PRAO på människoförsöksavdelningen och det har slarvats med cause-and-effect-pidutten och nu ska jag få mina minnen raderade igen.. 


Eftersom jag nu tror att jag hallucinerar så väcker jag frun som får konstatera samma slutsats som mig, efter jag lugnat ner henne. Hon nämner att hon börjar få ont i en halsmadel och skämtar om att jag lämnat över allt till henne.


Funderingarna startar igen.. Näh! jag kan inte "lämna över" nåt sånt här bara, lämna tillbaks bums. Jag kan fixa två veckor med äta-som-en-sparv + pigg-som-en-gråsugga + hals-som-en-flässkorv!!


Jag vaknar efter en liten stund, jag har feber(hög) och halsen är svullen(igen)

...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards