Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 13 februari 2009

Den hemliga verkstaden

Av storm - 13 februari 2009 12:06

Att två-on-halvt varv på Uppsala kan vara så avkopplande.. Fjärren gjorde sitt för att lyckas försena mig men till ingen nytta, jag har kört denna sträckan för mycket. Hundratio vid plattformskanterna med ettoetthalvt kilo broms.. Rock'n Rollknappen användes flitigt tillsammans med sandningen. Tåget hade sju vagnar med sms-kopplade lok, rena fårrmel ätt!

Nån gång blev jag utsläppt sex minuter sen från Cst för att ändå vara typ två tidig in i U..

En resenär blev iallafall glad, han missade sitt tåg och skulle även ha missat sin anslutning mot Malmö om inte för moi som körde som ett as och var typ sex minuter tidig in på Cst :D

Han kunde nästan promenera bort till spår tio..

Sen gjorde det ju absolut ingenting att det fanns CD-spelare på ena loket, absolut ingenting:) Ibland är det skönt med det där invanda, hemliga verkstaden - jobben..

 
ANNONS
 
Joakim

Joakim

15 februari 2009 21:51

Ibland är det bra skönt att jaga tid, tog över en 30 minuter sen X40 på Cst, lämnade -24, dundrade genom Nyköpingsskogarna och ankom Lp -4, sånt är bra för självförtroendet! :D

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

16 februari 2009 08:21

En ordentlig elbroms och femtio procent magnetskenor är rätt bra o ha då, ja..
Med lok-o-vagn är den sträckan knepig att ta in tid på..
(är det fortfarande sth trettio vid dendär bron efter Nyköping?)

http://storm.bloggagratis.se

 
Joakim

Joakim

18 februari 2009 06:29

Njäpp, den klarade dom av i augusti och numera är det en vådlig färd i 90 km/h över den lilla bron, fast så fort går det väl aldrig om man tänkt stanna som man ska i Nyköping då ;-)

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

18 februari 2009 22:43

njae, den ÄR lite nära plattformskanten, den..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Följ bloggen

Följ Storm -En tankedump med Blogkeen
Följ Storm -En tankedump med Bloglovin'

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se