Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 12 februari 2009

Antikrundan, i hundrasextio!

Av storm - 12 februari 2009 19:29

Självklart så blev det ju inte bara ett varv till Falun! Det blev ett Falunvarv i en Rc3!

Lystrade till 1065, svartlackad och väluppfostrad!

jag stod inte på näbben en endaste gång!(?) Däremot klagade Kiosk-ombordaren att hans vagn gick fruktansvärt illa, så jag sänkte farten.. Skulle jag inte gjort, då trillade jag tydligen ned på fjärrens hemliga lista och blev utsatt för ett extra tågmöte där jag inte skulle haft nåt. Ringde upp och fjärr-mannen pratade något om nån dålig avlämning och nån beskt fallfrukt som skulle tuggas..?

Var en minut sen in på stationsområdet, fyra sen ut..


Sedan rullade det på, jag koncentrerade mig mest på att bara njuta av färden.

 Slöar lite i Falun..

Det är inte ofta man får en Rc3:a helt för sig sjäv:)

Det pyser och klickar sådär mysigt om D3:an, inte ens när man åker på en ATC-broms så låter den arger..

Att göra en rundgång blir smått parodisk dock. Börjar med att leta upp vars man stänger av tågvärmen och sedan börjar man pilla på dendära gjutjärnsölöppnaren som man sen ska visa för växlaren(?). Plockat ur tågvärmenyckeln, klarrt!

Att trycka ihop kopplet göres på ungefär samma sätt som på en Rc6 men  man vrider nån sorts kromosomgaffel mot sig istället för ett reglage, sen är det bara å trycka. Sen pillar man ut fram-o-back-omkopplaren(aktiveringsnyckeln).

På D3:an(bromsventilen) sitter ett musse-pigg öra, det ska också plockas bort. Vilket göres med viss svårighet. Gör man fel har man skapat ett sjukt övertryck i bromssysemet. hmm..

Hmm, vad har vi kvar.. Det sitter en märklig hammare fast i en mojäng framför förarbordet, tar man ur den fel finns risk att loket rullar iväg när man precis klivit in i maskinrummet. Inte bra.. Hammaren kallas direktbromsen alt. lokbromsen och styr endast lokets broms och gör detta som namnet antyder: direkt! (man kan koppla om i maskinrummet ifall huvudbromsventilen pajar, då kan man bromsa hela tåget med denna).

Det blir iallafall fyra märkliga tunga otympliga pidutter som ska forslas till andra änden av loket vid sagda rundgång. Utan att tappas på nån fossing, helst.

 
 
Joakim

Joakim

12 februari 2009 20:42

Härliga grejjer, och skönast film hittils, YouTube-klassiker? :P

http://www.ewenson.se

 
Ingen bild

Godsskada

13 februari 2009 08:50

Öhhmmmm... var hittar du nöddriftläge på en Zbr? :-P

Men visst är D3L en väldigt trevlig tågbromsventil -framförallt är den utmärkt för att köra godståg med! Det finns t ex inga begränsningar för hur pass kraftiga losstötar eller överladdningar du kan göra, och det kan vara en välsignelse i vissa situationer, särskilt när det är kallt ute.

De Rc3 vi använder på Green Cargo till våra posttåg är "chiptrimmade" -de har något annorlunda styrkort för rotorström, som ger en litet annorlunda effektkurva och framförallt inte samma effektbegränsningar som SJ AB har på sina treor. Vi skall alltså, åtminstone i teorin, kunna dra på litet mer med våra postlok. Det är kanske därför det luktar litet bränt om dem ibland?

Det finns för övrigt sådant som är värre än att tappa környckeln på foten. Tappa D3-nyckeln bakom gallret som sitter framför D3:ans ventilstativ och sedan upptäcka att det inte finns någon reservnyckel i verktygsskåpet, med lok och tåg stående så att man blockerar ett par spår vid en väldigt livligt trafikerad avbytesplats på en stor knutpunkt för godstrafik någonstans i Närke, som ett exempel. Naturligtvis bara hypotetiskt och absolut inget jag har upplevt själv. Och jag körde inte heller skruvmejseln i handen när jag började skruva loss gallerskärmen, så klart. Fattas bara.

/Godsskada

 
Storm

Storm

13 februari 2009 11:30

Gillar att köra Rc3:) Den hade ett sjukseriöst värmepaket dendära. Jag slog på, vad jag trodde var "kaminer II" och tog sedan lunch.. Det jag inte visste var att jag nog minsann slagit på "vulkan II" istället! När jag kom upp på loket efter maten var hela hytten så varm att knappt nåt gick att ens ta i! Precis när jag vred för att sänka värmen gick en Db.. men frös, det gjorde jag int' :D

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards