Storm -En tankedump

Alla inlägg under januari 2009

Av storm - 7 januari 2009 23:55

Jupp.. dagen spenderades med att vandra runt påkampradland, lyckades slinga oss ut endast två lapp fattigare. Behövde köpa fotoramar till alla bilder som vi plockat fram samt göra en uppgradering i köket..

Köpte nya lådinsatser som jag senare på kvällen tvingade att passa i vårat hyres-mar-badal-kök.. och jag menar tvinga med inte så lite övertalning!

Hittae hyffsade pepparkvarnar. Köpte en liten fjuttglödlampa som ska bli central i mitt nästa lampprojekt, tror jag.. eller snarare typ etthundra stycken ungefär.. om jag hittar en köpare denna gång dock.. har inte råd att lägga motsvarande fyra-fem papp på ett lampbygge som jag inte har plats att hänga upp hemma, får försöka sälja idén till nån kompis nästa vecka:)

Oj, nu är klockan nästa dag.. jag ska ju på ett tåg  till HELLsburg om sådär sex timmar juh!! ajsing bajsing..

Av storm - 6 januari 2009 18:19

Eftersom jag inte behövde gå till jobbet idag så tog jag och fru oss an källaren..

Det ligger numera en Playstation (ett) plus spel i grovsoporna.. Även en Xbox (ett) och även två AMIGA!! (sätter på mig asbestkavajen inför flejmstormen..)

Hittade nämligen en A500, en A1200(tror jag den heter) och en A2000(som jag behöll, nån måtta får det vara på städvansinnet)!

Du säger: sälja på blocket? Jag säger: varsågod, dom ligger i el-grovsoporna just nu.. orka.. 

Jag repade även mod till mig och slängde farsans gamla modellplan som han tyckte så mycket om, gjorde lite ont att se den i soptunnan.. Farsan är ju död sedan tvåtusenett och jag har bara hållit fast vid flygplanet som ett, ganska trasigt, minne. (har många såna, trasiga minnen, alltså) Har inte flugit med det sedan, ja när var det senast.. oj.. helt annat liv med helt andra vänner, som det verkar..


Slängde en hel jävla flyttkartong med sladdar!! En hel, fylld-till-brädden-flyttkartong med nätverksladdar, elsladdar, usb-sladdar, hörlurar, hårddisksladdar och andra sladdar som jag inte har en aning om vars dom ska vara till..

Jag tog upp två bananlådor fyllda med ännu mer radioflyggrejer som ska sorteras(slängas) och en ytterligare bananlåda med datorpryttlar..

Jag har en hel flyttkartong som innehåller dia-bilder och projektor från när farsan fortfarande var gift med morsan och dom reste än hit och dit eller så är det skridskor nånstansch ute i Hässelbytrakten. Eller kanske en julfest fylld med ännu mycket mer fyllda grannar och släktingar jag inte komer ihåg och som alla är döda idag.. Och bilder på mig, axellångt rödbrunt hår, sjuttiotals-bäbisblå-med-röda-och-gula-streck-overall ch snorig näsa..

Och bilder på farsan förstås, när han var stor o stark..

 näh, nu är det dags att dyka ned i en låda igen:)

Av storm - 5 januari 2009 21:42

Som vanligt var det tur att jag var tidig ned till hagalund eftersom X2:an som jag kulle klargöra till en annan förare, för färd mot götet, krånglade.. Sen blev jag bortglömd och kom sent ut från haglund trots att jag lyckades få den att lira.. Slängdes ombord mat i Nbt och kördes till Cst där mottagande förare var sen han med pga maskintrubbel..

jaja..

Uppsalapendeln..  lämnar Cst och tänkte nosa lite i FISen för å kolla om det var några gamla fel. Den reagerar inte. Den är död...  Kollar, allt är igång osv men den lirar inte så jag ringer och felanmäler..

Knivsta.. tror jag fått alla möjliga(och mer eller mindre möjliga) konstiga "H" idikationer från ATC där.. 4H, 7H,14H, hej o hå..

Efter att jag lämnat Knivsta söderut noterar jag att en dörrlampa lyser på en av vagnarna och ringer ombordaren. Han bekräftar att en dörr inte har gått igen och jag stannar på favvosträckan "Myrbacken" för felsökningen. Den lirar, vi åker.. Sista varvet blev rätt avslappnat bortsett från en felskyltning i Uppsala som gjorde att man fick springa runt o dra ut folk från tåget som jag skulle köra ner i hagalund..

Kunde ha valt att vända tåget i solnatunneln och makadampromenera till en lie tidigare hemgång.. men eftersom jag är så duktig på att lägga krokben så lät jag bli och åkte till Nbt fö ett hyttbyte..  Chefen ringde o sa att jag inte behövde komma till jobbet imorgon så jag ska lata mig :)

slut.

Av storm - 4 januari 2009 22:03

Helgen strax slut, det blev en hel helg där man bara sover myser och äter!

Jag är taggad, utvilad och hungrig! Kåmm uatt mei!!


Nästa vecka består i en hög med såna där blankdagar, nåt varv på Uppsalapendeln och nån natt i HELLSburg med JTF, jag har bokat förstaklassbiljetter bara för att jag ska till DIT igen.. systembolaget är ju iofs bara över parkeringen där..

 Ett seriöst motocykelsug börjar infinna sig nu dock, nästa säsong ska det bli MER hojande än den förra! Men hojmässan är ju bara typ två veckor bort..


 Inga nyårslöften gjorda, inga gamla brutna heller..

När jag är glad och utvilad blir dessa inlägg rätt trista eller hur?

Av storm - 3 januari 2009 21:41

Eftersom jag har ledigt från jobbet idag blir detta helgens vintips:

ninaninaninanna, ninananananaa HOST.. 

 Gott var det, TJO!

Övrigt så känns den nya JTF:en på något sätt mindre ödesmättad än den gamla SÄO.. SÄO innehöll en massa krånglggea lagtextliknande paragrafer och dolda hotelser, JTF kör modellen "så här lätt installerar du din nya video och fungerar det ändå inte, ring våran kund-support"-stuket..

Dom har snott hela mystiken, nu blir ju allt det där LÄTTFÖRSTÅTT juh!! :@


nähh, vahaddejag dedära vinet nuråigen, hick!..

Av storm - 2 januari 2009 12:37

Kan en lokförare jobba hemifrån?

Jag pluggar den nya kerhetsOrdningen eller Järnvägsstyrelsens TrafikFöreskrifter.. En samling reklamfolderaktiga broshyrer, jag började plötsligt tänka på den där frikyrkliga A5-skrivelsen som man ibland hittar på ett tunnelbanesäte=Vakttornet(eller hette den så?)..


Ska nog strax ta mig till ett fik så jag inte lockas sitta o göra såna här saker istället :@ Jag har ju trots allt betalt för att sitta hemma och plugga idag..

märkligt jobb man har... :)

Av storm - 1 januari 2009 21:51

Det luktade lite hjälplok om sifolistan jag skrev ut imorse.. Styrfel galore ..


Den andra grejen är att om man jobbar på nyårsdagen så betyder det även att natten bestått i flertalet försök att sova sig igenom något som till förvillelse låtit som en muskötbatalj mellan druckna skogsdvärgar i en Ungdomsvårdsanstalt ..

 jaja..

Det första tåget jag skulle ha var det med flest fel på och som vanligt var det tur att jag var där alldeles för tidigt eftersom jag inte fick det att lira.. Till slut gick jag runt hela tågsättet och stängde av samtliga batterier, tillåmed dom till handlampan(?) och då lirade det.. Fourneringskillen var lite gramse eftersom han var den enda som inte sjukat sig denna dag och var nu något stressad, kan man utrycka det.. orutin..

Tåget gick extremt väl, trots alla anmälda fel och enda skälet till att jag faktiskt var sen in i götet hävdar jag är skålade hjulbanor! (kan ha varit en felkonfigurerad sbs-modul också...)

Trött-snubblar omkring i götet en timme eller så, äter och pratar med en kollega från kursen jag träffade i slö-rummet.. (jag åt maten alltså!!)

Löser av nästa tåg jag ska ha, det är sent..  det visar sig att ena modulen är skjuten, "He's dead, jim", som bones skulle utryckt det.

Jag lämnar götet, med en modul igång, sen(!) bara för att jag återigen lyckats glömma dendär konstiga trekantsnyckeln som man bara ska ha för att säga till en låda på plattformen att jag minsann har en broms(??) för att man sen ska säga till samma låda att släppa ut en.. (??)

Jag har sedan tur med två saker: Götefjärren lägger endast signalbilden "vänta kör" och min AGS är en Übermensch när det gäller att snabb-som-attans-klappa-igen dörrarna!! Jag är tidig in på Hallsbergsfjärrens område!! Ringer till dom och snyftar "stackars mig, bara en modul, ge mig fina grön-vita signaler" vilket dom faktiskt gör!

 Stockholmsfjärren ringer upp mig, berättar att dom släpper ett sent tåg före i Kristinehamn, Kristineberg, Karlskoga.. hrmm KATRINEHOLM! Mitt stackarsmej-moduldravel funkar inte alls på fjärren-i-runda-huset-på-bangården.. hmm, tar mig två och en halv stationssträcka att få upp min hastighet till hundraåttio igen, jag är fem minuter sen.. jaja, kör in tre minuter (vet inte hur det gick till, måste ha blivit abbduktad av äljens..?) och hamnar åter framför en röd signal, den här i Stockholm Södras infart.. påminner dom och rullar vidare, kommer in till cst typ fyra minuter sen nånting..

Imorgon ska jag ha "sjävstudier JTF" hela dagen!! ha ha:)

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards