Storm -En tankedump

Alla inlägg under januari 2009

Av storm - 15 januari 2009 23:50

Att börja jobba kl 23:46..

Konstig nog så var jag inte så värst taggad denna dag, hade dragit på mig växlarfracken och släntrade ned mot Cst för att åka ett tjänstetåg ut till Hagalund..

Min favorithandledare hade fått en liknande tjänst och satt i fikarummet när jag kom dit vilket livade upp en, som jag trodde, skulle bli en sömnig och tråkig natt på jobbet.

Av storm - 14 januari 2009 10:46

Jag och X2 2023 ska till götet.. Tack vare chicho så är tåget sen ut från hgl och jag löser av tio-femton minuter sen vid Cst.. Tror chicho står för Tji in-Tji ut egentligen..

En branddetektor i tåget börjar spöka men ombordarna kontrollerar att det verkligen var ett falsklarm och återställer den igen.

Dagens första modulras sker vid Finnerödja och dom röda signalerna sätter fart vid Älgarås ungefär.

Jag resettar i Skövde men tappar modulen igen i Källerud, vid Algutsgården är jag tjugofem minuter sen.Ska ringa till driftstöd för att kolla upp huruvida en till resett är rådigt att göra men nu har telefonen gett upp så jag börjar med att resetta den!!..hmm..

Hamnar bakom ett pendeltåg in till Götet och nu orkar jag inte längre räkna förseningen i endast minuter.

AGS:en ringde och jag bekräftade det där med pendeltåget och frågade om han sett en modul nånstansch under ett säte i bistron(?)  Han suckade lite men jag försökte pigga upp honom med att säga att man kunde juh ha legat i diket med ett brutet ben också, vilket vi f.n inte gör..

Jag ska ju ha samma tågsätt tillbaka till Cst samma dag så när vi väl är framme blir det inte nån rast att tala om, jag gör en resett och startar upp i manöver-änden. Får tåget att lira på nytt. Går till bistrovagnen och kastar(upp) i mig lite av maten där innan vi måste rulla. Eftersom jag glömt att förregla dörrarna så kliver resenärerna på i stort sett direkt och börjar fylla tåget.

Ringer Göteborgsfjärren så dom kan säga till den där lådan på plattformen att jag har en broms eftersom jag återigen glömt nyckeln.. Vi kommer iväg i tid från Götet men det gröna blinket högg som gam-gäddan eftersom dom lägger ett godståg framför näbben. Lyckas köra in lite tid men är dock två minuter sen in på Cst området vilket medför fler röda signaler och ännu mer försening. Får ett modulfrånslag och resettade nånstans, kommer inte ihåg vars..

Får rött återigen vid Söö och jag tolkar beskedet som efter plattfomen. ATC tolkar dock beskedet som innan plattformen och hjälper mig med en inbromsning. När vi kommer ut ur sista tunneln och runt hörnet blir jag och ATC:n plötligt rörande ense och jag hjälper ATC med att bromsa genom att lägga ned magneterna, jag inser att bromssträckan inte räcker till för ett stopp hitom signalen längre. Jag lossar dock upp snyggt och hör inget klirr från bistron(!).

Sex minuter sen in i Cst blev slutnotan trots allt, tycker det är riktigt bra ändå med tanke på moduler, godståg och ett fång röd-ilskna signaler.

En person på plattformen visade sina två långfingrar till mig när jag rullar mot stopp i Cst, jag tror först att det är en kollega och svarar med en dubbel rock-n-roll hälsning men inser snart att det nog inte kan ha varit det eftersom personen aldrig kom fram för att snacka med mig.. (?) Tur att jag inte tutade, hade han verkligen haft något att vara sur över.. jaja, kan juh inte vara vän med all.. En kvinna kom fram och påpekade att hon hört mig sjunga (från hennes plats antagligen precis bakom min dörr)!

Hon såg smått irriterad ut men sade inget mer och gick sedan iväg. Jag greppade aldrig om hon ville klaga, få mig att skämmas eller ge mig beröm för finsång(..hmm).. ? Hade inte tid att fundera på detta eftersom jag behövde dra ned till banantrollet och dumpa maten nångång idag(rättare sagt nångång imorgon.. klockan var mycket) ..får fundera på det nästa gång jag är i manövervagnen.

På väg ned till hagalund får jag upp en brandindikering!

Givetvis i sista vagn innan drivenheten där bak också.. Första ingivelsen jag får är att "skit i det, åk ned så du komer hem nångång"!

Direkt efter tar den ansvarstagande mig över och jag stannar, nu i jämnhöjd med Tomteboda och beger mig bakåt i tåget för en kontroll.. Det var ett falsklarm men jag kollar igenom alla temperaturgivare på aktuell vagn bara för att försäkra mig om att inget brinner.

Jag kom hem precis på minuten mot arbetsbeskrivningen, ingen övertid här inte..

Jag älskar mitt jobb :)

Får se vilket chicho-namn jag får imorgon..

Av storm - 13 januari 2009 07:40

Denna dagen stod det "depåproduktion" i arbetsbeskrivningen, det skulle införas något som kallas chicho (check in check out) i depån. Procenten rätt-tid ut ur depån skulle ökas från nuvarande ungefär åttio procent.

Projektet har gått sedan helgen och procenten har ökats! Från gårdagens fyrtio procent till nästan femtio denna dag.. 

..

Planeringen var haltande och ena stunden fick man springa runt för att hinna klargöra en sen X2:, andra stunden var ren tristess i timmar..

Dom positiva delarna var att jag fick röra mycket på mig och hade ändå kul med depåpersonalen (ingen blev skadad). Jag har ju lovat mig själv att inte stressa, och tyckte jag höll det löftet hyffsat..

IMORGON är det Götet..hmm..

Av storm - 12 januari 2009 22:36

En ledighet sammanföll med våran andra bröllopsdag!

Inför denna smög jag runt på stan i jakt på en "bomb" att lägga på restaurangbordet inför hennes inträde.. 

Vi gick till Gondolen och hade middag! Ojojoj... Första klass, kan man säga! Inte X2000-genomtändning-i-sparreholm-och-evakuering - första klass, utan mer i stilen ojojoj..

Det blev inte tio procent i dricks, kan jag säga..

Men det är hon värd, och bra mycket mer därtill..


Götet imorgon tror jag, på tal om genomtändningar..

Av storm - 11 januari 2009 11:20

Konstiga arbetstider på det här jobbet.. Började med en passresa till mora som tog fyra och en halv timme ungefär, det är alltså betald arbetstid där man bara sitter i bistron och snackar skit med ombordarna..

Väl i mora står tåget vi ska ha uppställt mot en stoppbock och väntar på oss, med uppfälld strömavtagare och allt igång.. Ett av dom gråmålade loken, hmm.. 

Ombordaren som skulle hjälpa mig med växlingen var lite ovan så vi gjorde allt lite långsammare så jag skulle slippa en urspårning..

När vi väl var klara med allt var det inte mycket till rast kvar så jag värmde lite bistromat och kröp upp i loket för att äta/vänta på körtillstånd..

Hela Morasträckan är en jättegullig, långsam sträcka att köra på med gott om tid inlagt. Jag var nog tidig in på samtliga stationer(driftplatser?) hela vägen till Borlänge.

Får några balisfel, men i övrigt händer det faktiskt ingenting överdrivet spännande eller beskrivbart struligt.. 

Efter en halv dags passåkande och sen en timmes helspänns- plus tre timmars "normal"- körning indikerade jag och FISen samma sak, båda var nog rätt trötta och hade grus i registreringsutrustningen


FISen


 Var en minut tidig in på Cst, spår fem(?), och blev avlöst direkt.. Tror tillochmed jag gick åt fel håll när jag klev av pga tämligen trött personlig registreringsutrustning:)

På med civvisarna och sen gick jag och fru hit:

 


 Ledig på måndag..

Av storm - 10 januari 2009 22:19

Jag hade en såndär underbar morgon med frun att jag glömde allt annat tror jag..

Jag glömde telefonerna(ja BÅDE jobb och privatluren)

Jag glömde matlådan

Jag glömde även almanackan som innehåller de flesta telefonnumren jag behöver under dagen..

Jag drömde under natten att jag glömt sätta på mig kläder och var på promenad i stockholm.. eftersom den gemene stockholmaren inte tittar så mycket omkring sig och det han/hon eventuellt skulle råka se då ABSOLUT inte får påverka dennes framfart/ansiktsutryck/dåliga dag, så kändes det helt naturligt i drömmen.. men jag kommer ihåg att jag sagt till mig själv att "nja, detta måste nog vara en dröm, tror jag.. hoppas jag slipper bli anfallen av nåt hemskt monster eftersom jag faktiskt är naken..(?) .."

Vad har detta med dagens verkamhet? Jo, när jag konstaterat att jag glömt det mesta av de viktiga prylarna hemma tittade jag raskt ned för att konstatera att jag iallafall hade brallorna på! Tänkte: kom jag ihåg nåt då? Hmm.. jo brallorna ja..


Min dåliga ovana att vara tidig till jobbet upprepade jag även denna dag. Det första som möter mig när jag går ner till spår 10 i Hagalund för att påbörja klargöringen är en ganska så smaskens älgpåkörning, spåret bredvid.

Det blir ganska stora skador på en X2:a vid en sån krock, kan man säga. ujuj..bilder kommer inte senare!

Rycker ur fordonstelefonen(gummiankan) och ringer hem lite sporadiskt under hela klargöringen, för att kanske charma till mig en telefonlämning.

Jag gör en heltågs-resett pga alla fel och lyckas tömma FISen helt i minst tjugo minuter :o

Får såklart inte tag på fru utan får rulla till Lp utan min jobbtelefon, vilket jag gör utan större bekymmer eller försening.. :o

 Äter, kollar på Harry potter(ja, han lyckas återigen smiska skurken i slutet med hans dåliga handhygien) och löser av nästa tur tillbaka till Cst


Jag är tidig in i Cst..  (?)


Tidig betyder att man kommer fram, inte två timmar sen utan före sin tilltänkta ankomsstid!!

Jag håller med att det är ett helskumt koncept, vara tidig med en X2:a.. (?)

Jag kommer även tidig till avfourneringen där jag rycker ut alla cartsen och öppnar till fourneringskillens stora glädje (tydligen många sjuka där fortfarade)

Hem.. Ska äta ett lass av fruns jättegoda, misslyckade brownies :D  

*duckar*


Av storm - 9 januari 2009 21:39

Det där var nog två av dom tråkigaste dagarna jag haft på bra länge! De är inte det att JTF:en är tråkig utan.. eller jo den är tråkig men det var nog mest kombinationen lära om ändrade säkerhetsparagrafer och ett klassrum helt befriat från syrerik luft.. Stinsen höll denna gång hög klass på maten men rummen var ju dom samma. JTF:en ska börja gälla den 31:a juni, tror jag det var.. så vi kommer ha flera såna där pluggdagar framöver.

Näh, trött som sjukt efter noll-syre-dagen och åka-härodärtåget-hem.. till Lp imorgon, salve..

Av storm - 8 januari 2009 18:33

Shake and bake JTF, dag ett..

Tror tåget till Hallsberg kl 0714 var mest fyllt av SJ:are som skulle till JTFkursen.. Har nu suttit sedan 0930 och gått igenom den med dessa herrar och dam..

 Gissa vem som var den ende som läraren direkt kunde komma ihåg förnamn på? Och jag har inte ens haft HONOM som lärare?!!

hmm..

Jag har haft min tråkigaste dag på länge!! JIPPII!! :)

Sitter på hotell Stinsen o slöar, inväntar middag och sedvanlig ölkväll därefter..

Kursstart mañana: 0800.. suck..

Bilden visar hur en vintage-tågnörd från Hallsberg smyckar sin gran..

näh, en öl - middag - sju öl till.. framåt!

kanske blir längre inlägg senare..

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards