Storm -En tankedump

Alla inlägg under januari 2009

Av storm - 23 januari 2009 11:49

Eftersom jag jobbar kväll idag så tänkte jag åter ta itu med något som nu har blivit en dålig såpa, enter telefonreklamation!

Köpte en telefon för nu rätt länge sedan som pajade.. blev reparerad och pajade igen. När den pajat på samma sätt för tredje gången gick jag åter tillbaka med den till butiken och ville reklamera. Personen där sa att den behövde skickas in för (nån sorts) reklamationskontroll. Det blev den..

Fick tillbaka telefonen, återigen reparerad på samma sätt och inte utbytt!

Skrev en reklamation och skickade den till telebolaget.

Blev uppringd igår av någon från deras reklamationsavdelning (hör knappt vad hon säger, ett bekant sprakande emanerar från högtalaren ..  hmm..) som gav mig ett annat nummer att ringa, till deras underleverantör för reparationer(?). Jag hävdade att det inte var jag som skulle göra detta samtal utan dom men hon sade ifrån sig allt ansvar, avbröt mig flera gånger och ville inte lyssna..

Numret gick till en telefonsvarare som efter en skog med tonval slutade i en annan telefonsvarare som ville att jag skulle ringa ett svindyrt betalnummer!

Ringde tillbaka till kundtänst och fick ett annat nummer som tydligen skulle vara ett direktnummer. Direktnummer till det där tre-tons-pipet som det skulle visa sig.. Jaha, lurad igen. Kände mig osedvanligt korkad men ringde till telebolagets växel och lyckades bli kopplad direkt till reklamationsavdelningen, nu en tämligen arg kund(ev snar ex-kund)!

Jag sade, med isande lugn stämma, "om jag köper en tröja på HM som är felsydd, ska jag ringa till producenten i Kina för att reklamera den då?".

Sedan lade jag fram namn på samtliga jag pratat med i deras organisation och pekade på alla dokument, fakturor odyl. som jag hade i ärendet samt frågade om jag ska ta detta till den allmänna reklamationsnämnen istället!

Personen svarade då att han skulle göra en intern reklamation till Nokia och jag avkrävde ett löfte om att bli underrättad av telebolaget i slutet på nästa vecka!

Beroende på resultatet av det så kanske jag yppar namnet på teleoperatören... Fan, jag har varit kund där frakking forever och vill ju bara ha en fungerande telefon(har ingen fast telefoni)!? Suck..

---

Jag ska åka till Linköping och tillbaka ikväll, ska bli skönt med lite avslappnande modulfrånslag, hjälplok, nödbromsar  och tretimmarsförseningar ståendes på linjen...



Av storm - 22 januari 2009 22:24

Gör man nåt ska det göras ordentligt! Även på fritiden!

Drog till hojmässan i Älvsjö, klockan var väl elva trettisch när jag klev innanför portarna. Vandrade runt en stund, mötte upp lite polare som jag tvingat dit.

Spenderade alldeles för mycket pengar.. bland annat så rensad jag ut ett helt korvstånd!


Lämnade mässan vid sju-tiden!


Gott om tid att kolla in KTMs rejshoj:D

(testköra den på Barkabydagarna, hint, hint, wink, wink!) 

Hoj
Av storm - 21 januari 2009 11:02

På centralen denna dag möts jag av en något irriterad förare, sura ombordare och ett X2-tåg där den lilla gula lampan "Ej klart Ö-hastighet" lyser..

Nu kan man ju fundera på varför alla kan bli så sura över en liten lampa sådär? Och vad är ens Ö-hastighet egentligen? Går man över till Knop då, eller?

Mja, det betyder att korglutningen inte fungerar. Plötsligt så blir alla åksjuka, kaffestänkta, tåget blir sent och alla både sura o blöta..

Försökte resetta ett par gånger innan avgång utan att lyckas så jag och ombordarna pratade ihop oss om lite komforthöjande, kaffe(spya)stänksminimerande åtgärder.

Solen tittade fram i Töreboda och jag kom på mig själv att sitta och prata med den (psykiska analytiker beware)..

Tänkte åter på vilket knasigt jobb man har. Jag menar, många reser till sina jobb. Ibland långa resor. Mitt jobb är själva resan! weird..

F.ö tycker jag ändå att X2:an är ett fantastiskt fordon! Jag rullade ut i en nedförsbacke i runt tvåhundra och X2.an rullar upp i hastighet, ända upp i "pipet" (kör-för-fort summer)! Det alltså trots ett ganska ordentligt luftmotstånd.

 --

Var äntligen och hämtade ensåndär trekantsnyckel så lådan blir glad..

Jaha, lunchar f.n i Götet och ska på´t igen om nån timme, tillbaka till Cst.


Om den funkar då förstås...

Av storm - 20 januari 2009 10:42

Hade nån sorts konstig go-fetch-dag idag..

Flyttade tåg ut och in i depån hela dagen.

Taxi till hagalund, taxi från hagalund, taxi hit, taxi dit. Tror jag är förnamn med alla flickorna på callcentret nu:)
En hög med strul och sena tåg, jag tog det lugnt..
En rätt snurrig dag som började kl 0430. Nu är den strax slut..

En kul grej med detta jobb är att ibland kan man skriva en "trefemton", sen får man gå hem typ en timme tidigt! Ofta blir man dock kvar i tre, ståendes i Sparreholm..


På tal om det, nåt förslag på hur man slår ihjäl två timmar i götet imorn?

Av storm - 19 januari 2009 19:31

Ahh, lok och vagnar.. Och till Falun to boot, man blir såå lycklig :)

Jag tänkte att jag inte skulle komma för tidigt till jobbet denna dag så jag passade på att nästan vara sen och stressa istället... Nu har jag själv-erinrat mig om varför jag ofta kommer tidigt: jag hatar att stressa!

Vi får signal ut ur Cst sent men kommer iväg iallafall..

Ombordaren ringer och meddelar att det kommer bli ett par stopp till under resan, jaha en såndär dag.. (aldrig nån som meddelar föraren om sånt där, morr..)

Men skam fick jag när fjärren ringer och ber mig fylla i två S16-blanketter om extrastopp! (?)

Heby.. vafan ligger det nånstansch? Fram md linjeboken. Letar..  Letar..

Fan Heby FINNS inte i Linjeboken!!? Men jag kommer dock ihåg hur det ser ut där så jag får väl köra med en stadig hand på bromsen, redo att klappa till..

Stannar i Morgongåva där en person glatt kliver av, han slapp ett byte och tackade så mycket för det inställda tåget(?) Sjysst:)

Känner igen mig strax efter Mgå och klappar till på bromsen, stannar perfekt vid den lilla plattformens U-tavla..(oooh)

Men ingen ser och ingen kliver av.. (äääh)

I Hedemora vill inga dörrar gå upp (??) Jag kliver ut och rycker loss UIC-kabeln ifall det är lokets fel vilket det inte var!?

Säger till ombordaren att nödöppna sin dörr medan jag går ut för att öppna de främsta..Får ur folk och igen med dörrarna, åker vidare..

Ombordaren beställer sen en taxi till den personen mitt i tåget som inte hann av, oops..

Min favoritväxlare jobbar när vi kommer till Falun, vi går runt med loket.

Jag backar ihop med vagnarna, det blev en rejäl Ka-Klonk så jag känner behovet att be växlaren om ursäkt men han bara skrattar.

Kör samma tågsätt tillbaka mot Stockholm i rätt hyffsad snörök. Eftersom jag mestadels har skivbromsade vagnar så påbörjar jag alla mina inbromsningar tidigt för att slippa ATC-(sj)hjälp.

Fick vänta tio minuter på att en skadeskjuten-snö-o-fob-T.I.B-Regina skulle krypa in i Borlänge för att flytta över lite passagerare

Om det inte hade varit för en ilsken röd signal hade jag varit tre minuter tidig in på Cst, nu blev det bara en halvminut!

Älskar lok-o-vagnar:)


Vände upp en X2:a på 'trollet, blev sittande i en halvtimme i väntan på fourneringen. Blev kroniskt uttråkad efter jag resettat en vagn och sedan fått tågsättet att lira så jag skrev in en massa skojmeddelanden i displayenheten, fick ombordarna att skratta lite inför deras långa arbetsdag till Uddevalla iallafall:) Vad gör man inte för sina kollegor..

Av storm - 18 januari 2009 21:03

Går upp ur sängen vid tolvtiden.. trött..

Inga gnet har plongat i telefonen under natten heller..

Efter frukosten vid ett-tiden dyker det första upp: Depåproduktion, sluttid 22:30. Mja..

När man för en gång skull vill jobba extra är det tomt i telefonen..

Nja, sova lite till.. Lyxjobb till Falun imorgon, måste vara pigg:)

Av storm - 17 januari 2009 11:14

När man för en gångs skull är sugen på att jobba extra är telefonen tyst som en manövervagn..

Näe, tvättstugan plus städning istället då..

kaffe..

Av storm - 16 januari 2009 09:14

Det visade sig att det inte skulle bli vare sig tråkigt eller speciellt sömnigt alls!

Vi hjälptes åt att klargöra några X2:or, fikade en del och snackade desto mer!

Natten/morgonen kulminerade i två X2:or som skulle "multas" och klargöras/bromsas! Jag ställde upp såklart, tog ut papper odyl och begav mig ned till tjugofemman för detta spännande uppdrag.

Mult är kort för Multipel vilket betyder att man kopplar samman två motorvagntågsätt till ett riktigt långt motorvagnståg (jaja, ni från Green Cargo gäspar väl bara lite nu). De två X2:orna stod framför varandra på tjugofemman och väntade. Jag kom ihåg hur det skulle göras och gjorde det, dom lirade!! Lyckades även tömma FISen på fel. Då snackar vi två X2:or, ingen av dom rapporterade ett enda fel!! (så länge jag hade dom..)

Knallade förbi min värd på (om)vägen hem för att kasta in nycklarna, dom ska fixa lite i lägenheten. Eftersom jag hade min snajdiga växlarfrack på mig fortfarande blev jag misstagen för en hantverkare som skulle lämna tillbaka nycklar. Det rotades i fel pappersbunt en stund innan min tämligen grumliga hjärna greppade missförståndet och rättade det.. Gick hem, utstirrad, eftersom jag inte hade nån jacka utan bara en marinblå collegetröja med en såndär gigantiskt SJ-örn på ryggen.. och uppkavlade ärmar..

Jag blir sån när jag är trött.. stäm mig..

Ska leta på sängen nu.. 

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Ovido - Quiz & Flashcards