Storm -En tankedump

Direktlänk till inlägg 29 januari 2009

Ett GIGANTISKT plockepinn i Bajset

Av storm - 29 januari 2009 01:43

Dagens Linköping börjar med att taxin åker fel när den ska hämta mig och jag blir sen ned till Hagalund... Vilket inte spelade så stor roll, som det skulle visa sig..

Jag var sen ned till spår 48 och dagens X2:a(typiskt att vara sen och sedan få gå och hämta ett tåg parkerat i en annan kommun, typ) , när jag kommer ner påbörjas klargöringen av samma tåg!(?) Som inte lyckas eftersom en dörr inte vill vara med och därmed blockerar klarsignal och motorpådrag. Tittade i skåpet vid dörren. Det finns ett gäng luftventiler och lite sladdar o kretskort där(dörrdatorn). Det har kommit in vatten (alt. lufttorken fungerar dåligt) i dörrsystemet som härinne har runnit ut över kretskorten och sladdarna. Man kan säga att dörrdatorn är både blöt, sur och kortsluten, den lirar inte! Stänger av samtliga dörrar i den vagnen och spärrar dom, stänger av dörrdatorn. Kör upp till Csta via Nbt, tjugo-trettio minuter sen. Blir därmed ingen rast utan går direkt över till spåret bredvid, tian, och mitt tåg. Kör detta och är endast tre minuter sen in i Lp(!) Föraren är sen som löser av mig pga en olyckshändelse som hände på Malmöfjärrens område tidigare på dagen.

--

Löser av mitt nästa tåg tillbaka. Vid en plankorsning i Björnkulla har anagligen inte bommarna gått ned ordentligt vilket plongar upp ett ilsket blinkande "4H"  ATC:n och jag lägger på en saftig broms. Det slirar ganska duktigt så jag sträcker mig mot skenbromsknappen lagom till att jag ser på försignalen att korsningen nu är säkrad.. Skönt, jag var inte sugen på att få en nissan micra som buffertprydnad. Inte ett dugg faktiskt.. Vem ringer man då? Bosse bildoktorn?

Låg och körde mot "0P" rätt länge som senare nöp in mot Kolke där ett godståg med timmer fastnat, som han på fjärren sade. "Men vadå! Du får ju inte säga fastna sådär bara" svarade jag lite uppgivet. Han svarade med att det inte alls "fastnat" utan att ställverket hade hakat sig.. Skönt, jag var inte sugen på att få leka pålok med en X2:a (går det ens?)

Blev väl en kvart sen in på Cst, ombordarna synade av och begärde tågväg åt mig. Sen pep dom iväg.

Precis när jag ska åka får jag dörrfel på den här X2:an! Till synes likadant som det tidigare. Helt utan FIS-indikeringar.

Ringer fjärren så dom kan ta tillbaka signalen, dom blir galna om man inte åker på grön signal inom trettio sekunder, typ.

Eftersom dom inte svarar, bara en irriterande automatröst, så beger jag mig bakåt för att (plågsamt långsamt) titta igenom samtliga dörrdatorer i samtliga vagnar.. (Detta var jag inte sugen på heller)

Lyckas fixa dörrdator, signalen ligger fortfarande så jag rullar till Hgl via Avfurneringen.

Precis framför toatömningen håller tre lirare på att rulla en hjullastare fram och tillbaka med något som ser ut som ett gigantiskt plockepinn (?)

Jag är för trött att göra något annat än att bara titta på hur den där gula byggare-bob traktorn åker fram, backar tillbaka, åker fram, backar lite, svänger, åker fram...

Plötsligt ledsnar de två, nu stående, lirarna på att just bara stå och går och sätter sig på varsin plast-solstol medans lastaren vänder och rullar iväg. Jag får "F" i rangersignalen, jag sätter fart.

En dvärgsignal visar "snett vänster", jag är nu alldeles för trött för att egentligen tänka så jag stannar och ringer ställverket. Han bekräftar att det redan står en annan X2:a på samma spår, säger något drygt om att jag borde kunna min SÄO och lägger på.

... Bromsar in mot den stillastående X2:an framför mig. Det slirar och jag panik klipper-till på bromsen och därav generar dagens/nattens skönaste grisnit som även får avsluta den..

Jag var inte sugen på att.. Näh nu nu räcker det:)

 
 
Joakim

Joakim

30 januari 2009 07:35

Äh, du kan trösta dig med att min dag var värre, spenderade nära tre timmar uppe i Sala i ambitiösa försök att få ihop en trasig X12 tillräckligt mycket för att dra hem den till Linköping igen, efter många väl valda ord kom den med hem, drygt 4 timmar efter planerad tid, med hjälp av bromstryckvakten hela vägen, det ringer fortfarande i mina öron..! ;-)

http://www.ewenson.se

 
Storm

Storm

30 januari 2009 10:56

Låter den lika fint som den i en X2:a? Skulle man lyssna på DEN i fyra timmar tror jag att man nog skulle dö av näsblod..

Jag 'int bitter, gillar ju det här jobbet:)

Bromstryckvakten i fyra timmar=Sjuk varmgång modell barsebäck?

http://storm.bloggagratis.se

 
Joakim

Joakim

30 januari 2009 11:27

Japps, högljutt enerverande piphelvete som får en att överväga alternativa metoder av fordonsvård.. ;-) Jag var för övrigt rätt lycklig varje gång det var stopp för tågmöte/förbigång, woho, tystnaden är ljuv! Ingen varmgång i alla fall, bara något knas med allt, tokgulligt!

http://www.ewenson.se

 
Ingen bild

Godsskada

30 januari 2009 16:31

Åh, en sådan dag...
Tja, det är ju skönt när de är över i alla fall.

Förresten, vem av er fönstertågspiloter var det som försökte köra en X40 från Tomteboda till både Norra Station och Karlberg samtidigt i går eftermiddag? Det såg litet lustigt ut med en X40 på tvären när jag åkte ut från Tm, och postväxlingen var väl sådär måttligt förtjusta... ;-P

/Godsskada

 
Storm

Storm

31 januari 2009 01:03

Jo såg den när jag rullade förbi häromdan, har inte kollat vem som körde Jag är glad som inte har den fordonsutbildningen.
Man sitter som i en microvågsugn, har inga utvändiga speglar/kameror och jättesmå fönster.. Jag som har långa ben får dessutom sitta som en räka, får inte plats.. hmm..

http://storm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av storm - 19 juni 2015 10:43


Hej kära blogg, har inte skrivit här på väldigt länge. Livet tenderar att komma i vägen. Jag läste en annan blogg via Facebook som tog upp en tråkig del av lokförarnas vardag; påkörningar. (https://lokforaren.wordpress.com/2015/06/18/trots-traged...

Av storm - 27 september 2013 22:44


Första körpasset på en månad säger du? ..här kommer en bild på en silverfisk i alla fall.. ...

Av storm - 22 augusti 2013 10:01


Trångt i bajset idag.. (Edit, bild)

Av storm - 22 augusti 2013 09:55

Trångt i bajset idag.. [Bild]

Av storm - 13 augusti 2013 12:57

Andra dagen efter semestern och Falunvarv med silverfisk, vad kan gå fel.. dagen innan lyckades jag att byta alla lösenord utan att behöva ringa helpless en enda gång, tänk! Multade isär två gråsuggar utan att det började rulla/brinna eller liknande...

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards