Storm -En tankedump

Alla inlägg under december 2008

Av storm - 21 december 2008 13:27

Har sovit gott nu i flera dagar, utsövd skulle man ju kunna kalla det. Är redo för vad nu nästa vecka har för skojjigheter..

Blev inget gnet i fredags, stängde sedan av jobbtelefonen för resten av helgen. Oj, måste kolla hur jag jobbar imorgon juh!


åker till Falun vid åtta-rycket mañana, hoppas det är RC.. Gillar den sträckan:)

Dagen efter det är till Gävle o pass hem sedan är det Jul.. knasigt att vara ledig på julen(?)

Av storm - 18 december 2008 19:20

Jag kunde haft en tråkig dag idag, den var typ på väg att hända.. i mitt grepp liksom.. Satt på riksledningen och ringde upp förare av X2 för att avlasta driftstöd men det var dock ingen fara. Ingen trafikteknisk katastrof hände idag, ingen spårade ur eller sköt nån GTO..  Lugnt..

Så jag passade på att få några timmars extraarbete när jag hämtade reservloket, kopplade på ett dött lok som ankom fyran och drog ner detta i hagalund. Växlade runt lite grann för att sedan köra tillbaka reserven till sitt trygga lilla spår strax norr om säckspåren vid Cst. Vad förvånad lokledaren såg ut när jag, iförd civvisar (jeans o tischa, typ)erbjöd mig att flytta bort hans trasa bara sådär.. Måste se alldeles för ung ut med min nya, korta frippa (!)

Sedan måste det sett mysko ut när samma lirare (jeans o tischa och reflexväst mind you) smög omkring de norra regionerna på Cst med ena stunden ett lok och andra stunden flera..

Passade på att testa pizza hut-ståndet som finns precis bakom spår tre-fyra inne i hallen, intog en senlunch alternerande mellan a och b-hytten på lok 1379 efter jag angjort stoppbocken på L2. Sen blev det förstaklasskaffe från Norra banantrollet medelst X2:a..

Gick hem och spenderade kvällen med att vara Världens Bästa Make. punGnt.

Av storm - 15 december 2008 10:35

Det blev ett finlok för dagens körning! X2:an var utbytt till Rc o vagnar. Nöjd blev jag iallafall men strulandet blev jag inte av med ändå :@
En vagn dog och efter felsökning kunde jag ändå inte få den att lira.. Tågmästaren fick till slut tömma vagnen på folk och vatten eftersom att båda är känsliga för kylan i Åre dit tåget skulle. Nu sitter jag i sluthytten på en X2:a mot stockholm med kaffet i högsta hugg(dock ej i halsen) och har det alldeles för bra, DET är väl dock övergående.. :)

Av storm - 14 december 2008 15:53

Det tar sig.. Idag var jag bara 25 minuter sen till Linköping med samma tågnummer som igår.. Problem med hjäpkraft, problem med strömriktare, problem med korglutning och till sist ett stoppande fel som gjorde att jag fick stanna i Katrineholm för en tok-reset på drivenheten och bistrovagnsdatorn. (blandar alltid ihop alla dessa ställen som börjar på K..)

Jaja, kom fram till Linköping iallafall! Var titta-i-kors trött när jag satte mig på den X40 som skulle transportera mig tillbaka till Cst. Tror jag skulle till Gävle imorgon.. tror det..

...



Av storm - 13 december 2008 18:22

Den här dagen kan sammanfattas i dessa två bilder..

Jobbeskrivningen är som följer: ett-kör ned ett sovvagnståg till hagalund, två-klargör och kör en X2:a förbi norra banantrollet för lite mathämtning och sedan till Linköping. Rast. Tre-kör annan X2:a till Cst, förbi trollet igen där maten plockas av och sedan ner i bajset och uppställning..

Nickes dag: Ett-gick bra och var tidig ned i hagalund. Två-gick bra med klargöring och var tidig upp till norra bantorget för mat-fourneringen.. I tid upp till och Rätt-tid i avgång från Cst, grejjt :)

Sen börjar det roliga..

Balisfel Stockholm södra (redan där noterar jag att mossan är bräddfull med nattlevande fjäderfän)..

X2:ans drivmotorer får inte någon vidare kylning som det verkar..(?) Fel-indikerings-systemet anger att en motor överhettar och stänger ned en hel modul.

Två skämt i den förra meningen utkristalliserar genast, åtminstone för oss kroniskt skruvade individer: Jag ringer ombordpersonalen och undrar om dom sett en modul därute någonstansch i vagnarna för jag saknar plötsligt en(trumvirvel) och driftstöd som undrar om jag kan tyda ut något ur F.I.S:en (nån slängde en trumstock i huvudet på mig)

...


Sen till Linköping, äter kebab och går till dom nya personallokalerna för lite kaffe(eller jag menar mycket)..


Tre-jag löser av en Malmöförare som givetvis tillåmed är tidig in i Lp. Vid stationsignaturen Stolpstugan (Spn) händer två saker med nästan spöklik synkronitet: Nätströmriktaren till en sån där modul ger upp, halverar genast motorkraften på tåget och stänger helt av elbromsen samtidigt som en signal framför mig visar "vänta stopp"! Jag har inte använt bromsen på kanske en halvtimme så den är sådär fryst o go och vill inte alls hjälpa till. Jag får använda magnetskenorna och får stopp med hyffsat god marginal och utan att alla flög omkringdärinne. I en uppförsbacke.. med bara en moduls dragkraft, jippii!!

Fjärren var lika förvånad som jag att signalen gått om men lade genast om den i kör. Jag försökte få tag på driftstöd igen för att kolla om det gick att resetta tåget eftersom jag ändå stod still. Upptaget..

Får tag på driftstöd efter att jag lyckats snigla mig upp för backen och kommit halvvägs till Södertälje, dom tyckte att en reset lät finfint och passade bra i Söö..

Stanna, resettar och försöker få igång maskinen igen. Den vägrar.. Det är en såndär "danskvagn" som har två ATC för att kunna gå till danmark.. Nu är de båda ATC:erna sura på varandra och pratar varken med mig eller varandra..

Driftstöd... upptaget..

Driftstöd... upptaget..

Får tag på dom, fixar problemet och kommer loss..

I flempan får jag ytterligare ett Balisfel oh sedan ännu en "vänta stopp"-signal som jag måste ringa fjärren för..

Vid det här laget känns det som om jag borde bli tilldelad ett VIP-nummer BÅDE till fjärren och till driften..

 Halvtimme sen..

Den undre bilden är vad som BORDE stått på INSIDAN av min ytterdörr i morse.. den andra är hur min dag har tett sig i stort.. eller i stopp, borde jag kanske säga..

Av storm - 12 december 2008 13:47

Snubblade ned till spår tre nångång vid sex på morgonen vilket var typ en fyrtio minuter för tidigt som det skulle visa sig.. Växlaren jobbade fort som attan för att tåget skulle vara i rätt tid ut ur Götet.. vilket det ändå inte blev på pga. göte-fjärren lade tågväg för ensåndär norsk BM73:a som ser mer ut som en Vaygr frigate än ett tåg.. Jag lyckas köra in den förseningen lagom till en extrainsatt hastighetsnedsättning till 40 vid Herrljungatrakten.. Kör på som attan för att ta in och lagom till Hallsberg (såklart) blir det "vänta stopp" i signalen. Lägger på hejdarna som självklart har frusit till sig under ett par tio mil.. ATC:t ledsnar på att jag inte saktar in och hjälper mig att ytterligare inte sakta in.. Slänger ned magneterna och får hejd lagom innan signalen slår om till kör framför näbben (självklart precis när man är  begrepp att stanna). Ringer Hallsbergsfjären som ursäktar med att dom precis fått en hårddiskkrasch! (?)

Två separata balisfelsincidenter senare och jag blev ämnad att hålla med dom.. Men allting gick lungt o tryggt till, jag visste hur och vad som skulle göras och förseningen utökades endast med kanske två minuter.. Tåget gick som klockan (inte ett gökur) och levererade mig och alla passagerare till Cst utan minsta hicka med max fem minuters försening totalt..

Detta måste vara det närmsta jag kan komma en tråkig dag, eller?

Av storm - 12 december 2008 00:52

Sömnlös i götet.. Klockan är halv gå upp ungefär och jag kan inte sova.. So what else is new.. Men själva jobbet, alltså körningen hit, gick ovanligt bra :o
Har tittat på en hel hög dåliga serier, min hotellgäst-granne håller på och snarkar ner väggen jag f.n Klättrar på! Men hotellet är fint.. Längtar tillbaka till min aktiverade och verifierade X2:a och en o en halv gallon kaffe..

Av storm - 9 december 2008 19:14

Malmötrippen gick bra, ingen dog och ingen kräktes (nåja). Känns i efterhand som att jag pluggade linjeböcker i onödan, sträckan var tämligen okomplicerad.

Klev av intill stoppbocken och drog till MAX vid Stortorget för en kulinariskt höjdpunkt som varade minst i två minuter, gick tillbaka till spår åtta för nästa fyratimmarsräjs i eks-tvåan tillbaka till Stockholm.. Inga styrfel, inga brända GTO:er inga nödbromsar eller fuskåkare! Eller jo.. det var några som vi skickade av i Hässleholm ja..

Var strax under sex minuter sen in i Cst och snortrött men nöjd!


Idag sitter jag på Driftstöd och ringer förare angående just brända GTO:er, styrfel och sånt o dricker kaffe:)

Om mig, som sådan:


Det är dumt att inte klaga..

Spennande lokfrågor:

27 besvarade frågor

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Nyss:

Arkivet

Kategorier

Länkarnas avd.

Sadistiska stencilbyrån säger:

Begreppsförklaring, typ:

Tkl: Tågklarerare, en lirare som sitter framför en dataskärm och lägger tågvägar, ibland svarar han/hon i telefon. Kallas även för "fjärren".
Fjtkl: Samma, fast längre bort liksom..
JTF: Jätteviktig trafik föreskrift! ..NEJ! det var nåt annat, ja.. nåt om järnväg, typ.. Det är en bok som är en bestseller bland lokförare, kan man säga! På den gamla onda tiden hette den SÄO och framkallde lokförarångest en gång per år..
Cst: CentralStationen, Stockholm Centralstation, ja du fattar..
Nbt: Norra bantorget, Norra banantrollet, C-gruppen också kallat. kärt barn o allt det där. Här sköts lastning av mat, viss briefing av tågpersonal och sista-minuten klargöringar/vattentryckningar av tåg.
Ke: Karlberg, här vänder vi tåg som kommer söderifrån och ska avgå söderut (typ), aldrig undrat varför det ofta står en massa tåg under tunnelbanebron?
SMS: Seriell Multipel Styrning. En utrustning som medger att man kan styra ett lok från ett annat lok via UIC-kabeln.
UIC: Union Internationale des Chemins de Fer, det internationella järnvägsförbundets standard för datakommunikation på tåg (tack herr gods/lokskada).
Blankett 21: En blankett som ovan nämnda (fj)tkl kan diktera. Den medger, bland annat, att man kan köra förbi en röd signal vid växelfel odyl.
FIS: Felindikeringssystemet, ett något åldrat system som samlar in information från olika sensorer i maskinrummet. Om något "pajar" kommer det annonseras i denna monokroma tvåradiga datordisplay.
Sth: Största tillåtna hastighet, fattar ju vem som helst! Lite småviktigt att hålla reda på i tågbranchen..
DDU: Damn Distracting Utensil! Sade jag det där högt?! Eller, mja det var inte rätt! Dalek-Directed Undoing ska det vara! Hmm.. vänta nu.. Nej. Det är nån X40-grej, fråga inte så dumt!
Matarledning: En genomgående luftledning som förser vagnarna med luft till bromsar, dörrar och ev toaletter. Den håller ett tryck på en miljon Pascal! Mycket farlig! Godståg har generellt inte denna ledning utan sköter luftmatningen via:
Huvudledning: En genomgående luftledning som generellt håller 500 Kpa, alla tillkopplade vagnar har en styrventil som känner av trycksänkningar på denna ledning och tillsätter bromsen beroende på grad av detta. Systemet är i stort sett idiotsäkert eftersom ett brott på ledningen(läs "spontan frånkoppling") innebär en ovillkorlig tvärnit för tågets alla (i den situationen) delar.

Innehållsdeklaration:

 


Skapa flashcards